Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
24. oktober 2009 - 20:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

XP vil ikke acceptere linux partitioner

Historie:

Jeg har en (lidt ældre) bærbar Toshiba satelite pro M30 som jeg har sat en større harddisk i. Jeg har før haft dualboot med Ubuntu og XP og har også prøvet at installere dette på den nye harddisk, men har store problemer.

- Jeg har prøvet den gænge med at installere xp først og dernæst lade Ubuntu tage sig af partitionerne, med det resultat at den lavede ntfs partitionen meget større end jeg havde bedt den om og grub og dermed hverken Windows eller Ubuntu kunne derefter starte, jeg fik en Error 18, som jeg har set nogle fixe ved at ændre ting i bios'en som der desværre ikke er i denne bios (har også updated den). Jeg har prøvet dette et par gange efterhånden med små ændringer). XP installeren kunne derefter helle ikke få adgang til disken så jeg har være nødt til at nulstille den et par gange (slette den med en mac, da partition magic ikke kunne lide linux partitionerne).

- Nu er min stategi at installere xp igen på en clean disk (er gjort, det virker). Dernæst har jeg startet Ubuntu op fra cd'en og jeg har tænkt mig at prøve at lave partitionerne først og tjekke at jeg stadig kan starte i XP og så installere Ubuntu bagefter.

Nuværende problem:

XP er installeret på en ntfs partition som fylder ca. 50% af disken (den er 120GB) resten af disken er uformateret. Hvis jeg starter op i Ubuntu fra cd'en og partitionerer den tomme plads på disken med (f.eks.) ext3 og en swap, kan XP efterfølgende ikke starte.
Hvis jeg sletter partitionerne igen virker alting fint.

Fejlmeddelelser:

Når jeg lukker Ubuntu ned efter at have partitioneret kommer denne (ca. 20-30 linjer) til aller sidst:

[ 669.042587] end_request: I/O error, dev sr0, sector 1288068 (sidste tal er stigende)

Når jeg efterfølgende prøvet at starte Windows kommer der efter 10 sek. windows startup screen et ultrakort
BSOD hvorefter computeren genstarter.

Håber der er nogen som har en løsning!!
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
24. oktober 2009 - 21:06 #1
En anden fejlmeddelelse: Hvis jeg prøvet at starte Windows i fejlsikret tilstand kommer denne:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS\system32\DRIVERS\disk.sys (der er 20-30 linjer hvor de sidste navne skifter derned af)
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
25. oktober 2009 - 12:31 #2
Et lille skridt længere:

1. Jeg har installeret XP på en 'raw' disk.
2. Derefter brugte jeg gpart fra ubuntu live til at scrinke og flytte windows partitionen 200MB, så der blev plads til en boot partition (ext2) foran (problemet med error 18 er tilsyneladende at den ældre BIOS kun kan se de første 1024 cylindere svarende til ca. 8.5GB så vidt jeg har kunnet forstå).
3. Tjekkede om xp villle starte efter flytningen, det vill det gerne efter et lille tjek.
4.  Jeg oprettede en ext3 + en swap og installerede Ubuntu der, sagde til den at GRUB skulle lægges på den lille boot partition, tror ikke rigtigt den hørte efter..
5. Derefter var jeg tilbage med error 18 igen og GRUB ville ikke loade som før..
6. Jeg fandt og fulgte denne: https://help.ubuntu.com/community/CreateBootPartitionAfterInstall
("Moving files from existing /boot to new location"), De sidste skridt gik ikke godt.
7. jeg åbnede gpart og fjernede /boot flaget fra xp og satte det på min lille boot partition i stedet.
8. Genstartede computeren. error 18 er væk nu. GRUB starter som det skal, og jeg kan også starte i Ubuntu fra hd'en. XP laver stadig BSOD når jeg prøver at starte det.

Så jeg tror det var halvdelen af problemet. Det andet problem ligger formentlig enten i GRUB's reference til XP, eller på ntfs partitionen(?). Jeg går ikke ud fra BIOS'en bliver brugt mere på dette stadie(?)..

Nogle idéer, så spyt endelig ud!!
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
28. oktober 2009 - 20:50 #3
Jeg har flyttet spørgsmålet til XP-afdelingen. Jeg er ret sikker på at det ikke er et linux-problem, da problemet opstår ligeså snart jeg laver en større ext partition på den samme disk som XP er installeret på, selvom linux slet ikke er installeret. Stadig hvis nogen har godt idéer så sig endeligt til!
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
02. november 2009 - 20:48 #4
Ganske rigtigt var det sidste problem med XP at det tilsyneladende ikke kan lide ext>2. Hvis jeg partitionerer linux partitionen i ext2 kan det løses. Jeg gjorde det dog step by step så jeg ved faktisk ikke om det er metoden eller formatet som har løst problemet. I hvertfald var hele fremgangsmetoden således:

1. Startede op i ubuntu fra CD'en, åbnede gparted (partition editor) og sagde 'create new partition table'. Dette satte disken tilbage i initial state, eller i hvertfald så XP installeren kan se den.

2. smed XP install i og oprettede en ntfs på halvdelen af disken, som jeg installerede XP på.

3. startede op i Ubuntu live (fra CD'en) shrinkede og flyttede ntfs med XP på nok til at der kunne være en 400mb (200 skulle være rigeligt det var en fejl med 400) boot partition forest på disken.

note: jeg har prøvet at oprette boot partitionen først men så lavede XP installeren problemer, derfor denne besværlige og lidt tidskrævende process.

4. Oprettede derefter en swap partition i slutningen af disken og en lillebitte ext2 (BEMÆRK!!) næstsidst på disken til Ubuntu. Tjekkede om jeg stadig kunne starte op i XP, det gik fint. Dernæst resizede jeg ext2 (den til Ubuntu) lidt af gangen og tjekkede undervejs, no problemo.

note: som sagt jeg ved ikke om det er metoden med at resize ext2 eller om det er formatet som løste det problem, så det er muligt at hele ext2 kan oprettes på én gang (jeg gider ikke at geninstallere for at tjekke :)

5. Jeg installerede Ubuntu og sagde at den skulle smide grub på den foreste lille boot partition. Dette gjorde den tilsyneladende ikke alligevel (eller også var der noget andet galt). I hvertfald var resultatet en error 18.

6. fulgte denne fix: https://help.ubuntu.com/community/CreateBootPartitionAfterInstall
("Moving files from existing /boot to new location"), De sidste skridt gik ikke godt.

7. startede op i ubuntu live/gparted og flyttede boot-flaget fra ntfs partitionen til den lille boot partition. Genstartede..

Nu virker det tilsyneladende som det skal.

Opsummering:

1. XP laver BSOD error 0x0000007b. Dette er formentlig fordi den ikke kan lide ext<2 partitioner på disken.

2. grub/bios laver error 18. Da det er en gammel bios som ikke har nogen indstillinger hvad angår HD'en, må bootsekvensen ikke ligge længere væk end 1024 clusters (ca. 8,5GB).

Håber nogle andre kan få glæde af mine anstrengelser, på et tidspunkt!!