Avatar billede simondid Nybegynder
24. oktober 2009 - 13:55 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

APEVIA X-Cruiser modificering godt eller dumt

hey

jeg har dette kabinet APEVIA X-Cruiser og vil gerne fortage nogle ændringer på det

spec
for pc  AMD PHENOM II 955 x4 (4x3.2ghz) 8MB CACHE (BLACK EDITION) (AM3)
- GIGABYTE KVALITETS BUNDKORT 770T (AM3 & DDR3)
- HD4890 1GB DDR5 GRAFIKKORT (XFX)
- 500GB HARDDISK, 7200RPM (WD) (EVT. +199KR FOR 1000GB M. 32MB CACHE)
- 4GB DDR3 1333MHZ KINGSTON RAM "DUAL CHANNEL"
- 24x SATA +/- OG DVD-RAM DUALLAYER DVDBRÆNDER (SONY)
- 750W GAMER STRØMFORS, 17DB, ULTRA STØJSVAG
- KABINET X-CRUISER BLÅ (APEVIA) (ANDRE KAN EVT. VÆLGES)
- ORIGINAL AMD CPUKØLER M. KOBBER HEATPIPES
- 10 USB PORTE (2 ER PÅ FRONT)
- 7.1 SURROUNDSOUND LYDKORT
- 10/100/1000MBIT NETKORT (GIGABIT HASTIGHED)

kopiret fra sælgers hjemme side

min plan

er at sete en side fane i som vist på billedet

http://img35.imageshack.us/img35/1298/64861561.jpg

og så købe en ny cpu køler til om kring 300 til 400 kr

hvad kan i anbefale ???

alsår

en side fane 120mm til 250mm skal ikke være fordyr men lydløs helst så meget som muligt

og en cpu køler price 300 til 400kr gerne billigere
Avatar billede ebusiness Nybegynder
24. oktober 2009 - 14:10 #1
Stop med at skrive fane, det hedder en blæser på dansk. Eller brug da i det mindste det korrekte engelske ord 'fan'.

Og hold dig til et spørgsmål, det nytter ikke noget at åbne en masse spørgsmål om din CPU blæser.
Avatar billede simondid Nybegynder
24. oktober 2009 - 14:12 #2
okay okay tag det roligt

jeg spørg bare om side fan og cpu køler hvad i kan anbefale
Avatar billede ebusiness Nybegynder
24. oktober 2009 - 14:38 #3
En kæmpe blæser i siden lyder mere som gejl end som noget du har brug for.

Er det her som et forsøg på at løse det problem du har beskrevet i en anden tråd? For så synes jeg at vi skal holde fokus på at det er et problem der skal løses.

Hvad findes der af blæsere i maskinen? Hvis du ikke ved det så pil siden af og tjek. Blæser grafikkortet luft ud af kabinettet?
Avatar billede simondid Nybegynder
24. oktober 2009 - 15:14 #4
der findes

1 x 80mm UV blue LED fan - top (included)
1 x 80mm UV blue LED fan - rear (included)

så findes der standart  AMD PHENOM II 955 x4 (4x3.2ghz) 8MB CACHE (BLACK EDITION) (AM3) standart køler

grafkortet HD4890 1GB DDR5 GRAFIKKORT har bare standart kølere den smider luft lige ned i bunden af kabinet med en 10 til 20 cm ned til bunden...

iden med side fanen var endelig af den skulle trække luft ud fra cpu som der endelig normalt er en trakt..

men ja side fan er også lidt for blær men jeg ser endelig kun gode ting i at den trækker luft ud der fra...

du kan tjekke kabinettet her http://www.apevia.com/ProductsInfo.asp?KEY=X-CRUISER-BL

vis du syntes at side fanen er en dum ide hvad gør jeg så med cpu køler da denne trakt jo ligger rimlig tæt på cpu blæseren den kan jo fernes men dette skaber et huld i plexiglas det kan jo skiftes ud men syntes det ville være dumt vis man kunne frem bringe en side blæser for lidt penge...

og ja jeg snakker med ham der har solgt mig pc og vi snakker stadig om hvad der sker når jeg åbner spille og grunden til blæseren køre sådan op...
Avatar billede simondid Nybegynder
24. oktober 2009 - 15:16 #5
beklager dubbel post

men ja jeg vil også gerne have løst problemet med css vis nogle har svaret
Avatar billede ebusiness Nybegynder
24. oktober 2009 - 15:34 #6
Kan du også finde de to LED blæsere i din computer?

Dertil tænker jeg på om den der tragt til CPU blæseren rent faktisk gør noget positivt ved luftstrømmen. Jeg mistænker den for at ødelægge luftstrømmen omkring CPU blæseren.
Avatar billede simondid Nybegynder
24. oktober 2009 - 15:38 #7
LED hvad mener du hvad er en led blæser vis du mener de to blæser jeg snakked om før så ja i toppen pg lige under strømforsyningen
Avatar billede ebusiness Nybegynder
24. oktober 2009 - 15:58 #8
LED = lysdiode, altså blæsere med lys i.

Får CPU blæseren strøm igennem en blæserstyring? For det kan godt give problemer sammen med blæserens egen temperaturstyring.
Avatar billede simondid Nybegynder
24. oktober 2009 - 16:02 #9
nej den går jo lige i bundkortet da jeg ikke har nogle blæser styre
Avatar billede simondid Nybegynder
24. oktober 2009 - 16:05 #10
der er jo lys i top og den blæser der seder lige under strømforsyningen..  men fixer vi css problem lige nu eller tjekker du og det vil hjælpe med en side blæser

har du en cpu køler du kan anbefale
Avatar billede ebusiness Nybegynder
24. oktober 2009 - 17:17 #11
Den køler du har burde være fin nok, i "gamle dage" var standard CPU kølere noget støjende bras, men både AMD og Intel er kommer rigtigt godt efter det.

Så jeg prøver på at finde ud af om det kunne være andet end CPU køleren den er gal med.

Det eneste jeg pt. kan sætte spørgsmålstegn ved er det der plasticrør til at lede luft til CPUen, du kan prøve at pille det af.
Avatar billede nugga Nybegynder
24. oktober 2009 - 18:45 #12
Jeg skriver lige for simondid, han er nemlig ikke lige hjemme nu.
Det ville undre mig stærkt vis Apevia skulle sætte et plastic rør, der ikke er godt for cpu'en.

Jeg syntes også det er mærkeligt at fan speed er over 4000, det er pænt hurtigt syntes jeg.
Avatar billede simondid Nybegynder
24. oktober 2009 - 19:58 #13
hey nugga fandt lige en pc bare forsæt samtalen..

det jeg personligt tror er problemet er at den lille fane der sider i køleren ikke kan følge ned og der med setter den farten op rigtig meget....

men i det hele taget tror jeg at der skal gøres noget ved selve air flowet... nu hvor jeg lige har tænkt lidt mere over det.

der er en køler i toppen
der er en køler lige under strøm forsyningen

begge to trækker luft ud {skulle jeg mene)

alsår er der ikke noget air flow som trækkes hele vejen i gemmen kabinetet.. og da alt! der giver meget varme fra sig er bundet sammen i den ene ende af kabinetet..

cpu skulle ganske vista selv smide alt luft up af denne trakt som med følger.. men vis dette ikke sker ondeligt har vi problemet med at der bliver generalt varmt der inde..

og som der står under spec for kabinet på dette link

http://www.apevia.com/ProductsInfo.asp?KEY=X-CRUISER-BL

så kan der settes 2 kølere i fronten af kabinetet af

2 x 80mm fan - front (optional)

dette tror jeg vil skabe et generalt flow i gemmen kabinetet..
siger nybegynder under dette emne!!!

så vis jeg nu købte en side fane og smed den i og satte den til at trække luft ud sammen med de 2 andre så jeg får

1 x 80mm UV blue LED fan - top (included)
1 x 80mm UV blue LED fan - rear (included)
2 x 80mm fan - front (optional) de to til fronten.
en fane i siden som ligger på omring 120 til 250 mm

så ligger der 4 gange 80 og en 120 til 250 mm i siden

dette vil skabe et flow som går gemmen kabinetet som alt varme bliver trukket ud...

bare en ide jeg fik.. men hvad siger folket
Avatar billede ebusiness Nybegynder
24. oktober 2009 - 20:49 #14
Plasticrøret begrænser luftstrømmen, det kan der ikke være tvivl om. Spørgsmålet er i hvor høj grad dette modsvarer den positive effekt ved at trække luft ind udefra i stedet for fra kabinettet. Det kommer i høj gad an på køleren.

simondid, trækker CPU blæseren ikke luft ind, ned mod CPUen, og ud til siderne?
Avatar billede simondid Nybegynder
24. oktober 2009 - 22:24 #15
jov blæseren trækker luft ned mod cpu tror jeg syntes det er lidt svært at dømme

men også de andre blæser ser ud til at trække in er det ikke lidt underlidt??? ikke helt sikker

vis alt trækker ind i kabinettet???
Avatar billede ebusiness Nybegynder
24. oktober 2009 - 22:55 #16
Blæsere på bagsiden vender man normalt så de blæser luft ud, ligesom strømforsyningen, så kan eventuelle blæsere i fronten trække luft ind.

Hvis blæserne bagpå blæser luft ind så vil en del af deres luftstrøm indgå i et loop sammen med luftstrømmen gennem strømforsyningen, hvilket er lidt kontraproduktivt.
Avatar billede simondid Nybegynder
24. oktober 2009 - 23:14 #17
sådan tænker jeg også ikke helt sikker på at den trækker luft ind men se lige her
http://www.apevia.com/images/products/X-CRUISER-BL-15_500.jpg

sådan som blæserne ligger der er de sat på

er skervet på et andet forum

I would set up the fan to push air in.

Here is a cooler people seem to recommend and is in your price range http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16835233029

han siger jo han vil smide luft in i kabinettet...

jeg syntes at det ser meget mærkeligt ud

men skal vi ikke se at have fundet en løsning på problemet???
Avatar billede simondid Nybegynder
25. oktober 2009 - 20:39 #18
her kommer lige nogle bilder

http://www.postimage.org/image.php?gallery=LOQxh

se de sidste bilder
Avatar billede ebusiness Nybegynder
25. oktober 2009 - 22:37 #19
Det er lidt svært at se hvor god gennemstrømning der er, men hvad jeg kan se på billederne ser ikke godt ud for det der rør. Jeg er nu næsten helt sikker på at det skader mere end det gavner.

Jeg kan kun se en af de to blå blæsere på billederne, hvor er den anden?

Og det er da forfærdeligt at se at en kabinetproducent betragter en metalplade med nogle små huller i som en optimal blæserposition.

Den her blæser kommer ikke i nærheden af halvdelen af sit potentiale. http://www.postimage.org/image.php?v=TssT2D9
Avatar billede simondid Nybegynder
26. oktober 2009 - 07:58 #20
HVAD MENER DU den setter da som den skal.. ja det er ikke en 120mm skal have den opgraderet...

men mener du der skal en anden position til???
Avatar billede simondid Nybegynder
26. oktober 2009 - 09:48 #21
Den her blæser kommer ikke i nærheden af halvdelen af sit potentiale. http://www.postimage.org/image.php?v=TssT2D9

mener du pga de hulder som skulle være støre eller bare fjernes???...

den kan opgradere til 120 mm som jeg regner med at gøre til den første sammen med 2 gang 80mm front.. og i troen på at dette til skabe det optimale air flow.

det vi er kommet frem til er

at der skal settes en ny plexiglas plade i med riller i bunden og ingen trakt.

så skal der 2 gange 80mm i fronten..
og blæseren bag til skal laves om til 120mm og vendes så den trækker luft ud.
top skal også trække luft ud (skal også vendes) så den trækker luft ud...

vid du ser på dette billed så kan du se hvordan top og back blæser vender de trækker luft ind ikke?http://www.postimage.org/image.php?v=TssT2D9
Avatar billede ebusiness Nybegynder
26. oktober 2009 - 11:05 #22
Ja, det er hullerne i bagpladen jeg snakker om.

Jeg tror nu ikke at du behøver en ny plexiglasplade, kan du ikke bare skrue tragten af?

Jeg tror nok at blæseren vender så den trækker luft ud, men du kan jo selv se efter, den skulle meget gerne køre mod uret som man ser den på billedet.
Avatar billede simondid Nybegynder
26. oktober 2009 - 11:37 #23
ja har lige snakket med ham og den trækker ud og vis jeg fjerne denne trakt så kommer der et kæmpe huld i pladen nok mest der for jeg vil købe en ny kender ikke lige pricen på den men kan da ikke koste så meget.

er det noget jeg kan ændre på nogle måder??? unden at fjerne det helt

er ikke lige hjemme nu men er det noget man kan skrue af eller skal man i gang med saven for at fjerne det..

men tvivler på at de ville lave det vis de vidste det ødelage kølingen der om kring
Avatar billede ebusiness Nybegynder
26. oktober 2009 - 23:48 #24
Sammen med bundkort og processorkøler som passer til røret er det sikkert fint nok.

Jeg tror ikke at du skal bruge andet end en skruetrækker for at fjerne røret. Det kan være at du kan sætte en blæser i hullet.
Avatar billede simondid Nybegynder
27. oktober 2009 - 09:33 #25
nej nej det er bare en stjerne skrue trækker og 4 skruer.. så er den væk

men så bare smide en 80 eller 120mm i som tækker luft in ikke da processer kølers fane trækker luft ind tror jeg eller skal den jo vende den anden vej.

laver lige en liste af ting der skal bruges
Avatar billede simondid Nybegynder
27. oktober 2009 - 09:41 #26
den her 3x Sharkoon Silent Eagle 1000
moske 2x alt efter hvad der pass er i huldet skal lige hjem

link http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=178513

den har 1x Scythe S-FLEX SFF21D
moske 2x vis den passer i huldet hvor trakten er..
link http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=180651

og så en fan controller..

Cooler Master Aerogate 3
link http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=126897

sådan mangler der noget andet....

nu har jeg bare taget minimum lyd udbredelse er det fint nok eller er det spild af penge
Avatar billede ebusiness Nybegynder
27. oktober 2009 - 14:23 #27
Du kan ikke regne med de lyd tal, selv har jeg købt mig en stak billige Arctic blæsere som jeg overhovedet ikke kan høre. Det hænger meget sammen med omdrejningshastigheden, hvis du køber et ordentligt fabrikat og kører dem relativt langsomt så får du ikke nogen problemer med støj.
Avatar billede simondid Nybegynder
27. oktober 2009 - 16:02 #28
okay kan du anbefale nogle???
Avatar billede ebusiness Nybegynder
27. oktober 2009 - 16:21 #29
Nej, jeg har kun prøvet deres Pro TC model, men den er tilsyneladende udgået.

Bare kig på dimensioner og hastighed og vælg nogle der passer.
Avatar billede simondid Nybegynder
27. oktober 2009 - 16:23 #30
hvad mener du med dimension ??? bare mm eller hvad
Avatar billede simondid Nybegynder
27. oktober 2009 - 16:28 #31
er det muligt at jeg kan få din email eller msn???
Avatar billede simondid Nybegynder
30. januar 2010 - 18:48 #32
lukket