Avatar billede Thoroughbreed Nybegynder
24. oktober 2009 - 13:31 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af data fra andre sheets

Halløj! Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt :|

vil se om det overhovedet er muligt at få excel til selv at hente data fra sheet2 når du er i sheet1?

Ved godt at man kan snuppe en data fra sheet2 men skal have den til at gøre det selv!

Prøvede at bruge Data validation, men den kan kun bruges i samme sheet - desværre

Er der nogen der har en ide?!
Avatar billede excelent Ekspert
24. oktober 2009 - 14:15 #1
Hvad skal du have hjælp til ?
Avatar billede kabbak Professor
24. oktober 2009 - 16:39 #2
det kan du godt

Navngiv området på ar2 som f.eks. Data

i Data validation vælger du liste og skriver i Kilde = Data
Avatar billede Thoroughbreed Nybegynder
24. oktober 2009 - 22:59 #3
excelent > lidt svært at forklare - hvis jeg i det primære ark f.eks vælger "agurk" i en menu, skal den automatisk hente informationer fra ark 2 og sætte ind i et par felter hvor der står "længde, diameter, farve" og skrive 20cm, 3cm, grøn og hvis jeg vælger gulerod skriver den 15cm, 2cm, orange -- forstår du hvad jeg mener?

kabbak > øh, hvad?! gider du uddybe? :)
Avatar billede excelent Ekspert
24. oktober 2009 - 23:31 #4
Jeg tror du skal anvende LOPSLAG fx.

=LOPSLAG(A2;Ark2!A2:G100;2;FALSK)

som henter værdi i kolonne 2 i Ark2 ud for "agurk"

Hvordan opslagene skal se ud kommer an på hvor dine data er i ark2
Avatar billede Thoroughbreed Nybegynder
25. oktober 2009 - 07:25 #5
Det skal lige siges at mit Excel er engelsk (hvorfor forstår jeg ikke, tror det er pga engelsk OS) - går ikke ud fra at formlen passer? Eller gør den?
Avatar billede excelent Ekspert
25. oktober 2009 - 08:43 #6
nej så skal du udskifte LOPSLAG med VLOOKUP og FALSK med FALSE
men formlen skal stadig rettes ind efter dine data og du skal have 1 for hver værdi du vil hente
Avatar billede Thoroughbreed Nybegynder
25. oktober 2009 - 09:03 #7
Dvs at hvis jeg skal have 100 værdier hentet, så skal jeg have VLOOKUP stående 100 gange?

Det er ikke helt det jeg leder efter - ved ikke engang om Excel er programmet det skal gøres med - er ny på området.

Men ville gerne have følgende:

Et billede (ark?) hvor der står følgende (eksempel):

            Længde    Diameter      Farve      Pris
*dropmenu*    23cm        5cm        grøn      10kr

Og i menuen (troede det var "Data Validation") skal jeg kunne vælge agurk, og hvis jeg vælger gulerod vil det automatisk ændre sig til følgende:

            Længde    Diameter      Farve      Pris
              16cm      2.5cm      orange      7 kr

Er det i Excel det skal laves, eller i et andet program?
Avatar billede excelent Ekspert
25. oktober 2009 - 09:12 #8
Jo Excel kan fint bruges
Og du skal vel kun have 4 VLOOKUP formler som jeg ser det

Har du overhovedet noget i Ark2 eller er du slet ikke startet endnu ?

Hvis ikke, så send mig en mail, så returnerer jeg et eks.
du kan også sende filen til mig, hvis du har lavet noget
Avatar billede Thoroughbreed Nybegynder
25. oktober 2009 - 10:04 #9
Kan lige sende dit det jeg sidder og bøvler med, har du en e-mail? :) (og tusind tak for hjælpen!)
Avatar billede excelent Ekspert
25. oktober 2009 - 10:09 #10
pm@madsen.tdcadsl.dk
Avatar billede Thoroughbreed Nybegynder
25. oktober 2009 - 10:20 #11
Så er der en mail på vej! Det er i Excel 2007-format, håber det er ok?
Avatar billede excelent Ekspert
25. oktober 2009 - 11:37 #12
ok velbekom
Avatar billede Thoroughbreed Nybegynder
25. oktober 2009 - 11:40 #13
Jeg takker! Og fik løst problemet med "sell-price" .. Du er en guru!