Avatar billede radisson Nybegynder
24. oktober 2009 - 10:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Soundtaxi/Tunebite

Hej alle.

Jeg har YouSee Play, og i den forbindelse har jeg adgang til alverdens musik. Filerne downloades fra YouSee og kan anvendes privat. Dog med den begrænsning, at licenserne er begrænsede til 30 dage eller 50 afspilninger. Desuden er det ikke muligt at flytte filerne til sin Ipod eller at kopiere dem til en cd til bilen. De er således beskyttet med DRM

Forleden hørte jeg så om to programmer, der optager musikken via lydkortet og herefter opretter en mp3 fil med det optagede. Det svarer altså lidt til at optage en sang i radioen.

Er der nogen der ved, om dette er lovligt?

Ifølge diverse debatfora er det lovligt, men jeg kan ikke finde nogle domme eller andre offentlige stillingtagen til dette.

Med venlig hilsen

Radisson
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2009 - 11:07 #1
Jeg er ikke 100% sikker og kan ikke pt. lige finde et "officelt" skriv der beskriver det.
Men TDC/Yousee har lagt DRM beskyttelse på deres tilgælgelige musik numre, for fri dawloads i følde dit TDC 7 Yousee abonnement
Begrønsningen for at du kan hente al det musik du lyster, er at det er DRM på og det giver den begrænsning at du kun kan spille det på den pc, det er installet på og med dertilhørende licens til nr.

Hvis du bruger f.eks Tunebite, så fjerner du DRM beskyttelsen og det mener jeg ikke er tilladt.
Se f.eks denne artikel:
http://www.version2.dk/artikel/7196-tdcs-play-kode-er-allerede-knaekket
Avatar billede Bodillen Nybegynder
24. oktober 2009 - 11:40 #2
Uddrag af svar fra kulturministeren til FT's kulturudvalg:
"De nye regler beskytter alene tekniske foranstaltninger, der har til formål at forhindre eller begrænse ophavsretligt relevante handlinger, navnlig kopiering. Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk - typisk afspilning og afvikling af cd'er, dvd'er osv. i privatsfæren - omfattes dermed ikke af beskyttelsen.
I det omfang det er nødvendigt at omgå en kode eller kryptering for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd eller netradio i privatsfæren, vil dette ikke være omfattet af forbuddet." (http://webarkiv.ft.dk/Samling/20021/udvbilag/KUU/Almdel_bilag158.htm )

Det er altså tilladt at fjerne koden for at afspille i din privatsfære, f.eks. bilen.
Avatar billede radisson Nybegynder
24. oktober 2009 - 11:43 #3
Perfekt - tusind tak.

Jeg er enig i, at man ikke fjerner beskyttelsen, idet der oprettes en helt ny fil i en lavere kvalitet end den originale.

Ligesom at tage en båndoptager og optage en sang i radioen.

Bodillen - du får point :-)
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2009 - 12:20 #4
puha det må jog nok sige, det er hurtighed :)

Du modtager mail fra robotten, skriver dit indlæg og acceptere svar - altsammen indenfor 2½ minut - det er endda incl. tiden mail robotten bruger bruger til at scanne og sende indlæg #2
flot klaret :-)
Avatar billede downloadcentral.dk Nybegynder
20. maj 2010 - 23:41 #5
Jeg mener helt sikkert det er lovligt til privat brug. Jeg kan anbefale Soundtaxi, som du kan downloade her: http://programmer.downloadcentral.dk/?SoundTaxi/Konverter/Multimedie/1522 eller Tunebite som er anbefalet tidligere også. Det findes også her: http://programmer.downloadcentral.dk/?TunebitePlatinum/Rip-Kopier/Multimedie/2837
Avatar billede peterfloee Nybegynder
18. oktober 2010 - 17:26 #6
Avatar billede christopher99 Nybegynder
01. marts 2012 - 23:12 #7
Alternativ kan du skrive og høre producentens egen forklaring og holding til problemstillingen. De har en dansk side for Soundtaxi her: http://soundtaxi.dk/