Avatar billede agora_live Nybegynder
24. oktober 2009 - 01:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

DISTINCT spørgsmål

Er det muligt at trække flere informationer ud af de andre felter i databasen når mysql_query ser sådan ud:

$result = mysql_query("SELECT DISTINCT overskrift FROM kartotek");

Kan det lade sig gøre at hente informationer fra fornavn på samme tid?
Avatar billede erle Nybegynder
24. oktober 2009 - 01:30 #1
Prøv:
$result = mysql_query("SELECT DISTINCT(`overskrift`), `fornavn`, `efternavn` FROM `kartotek`");

evt. smid et eks. på din database op.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2009 - 02:09 #2
Hvis de andre felter har flere forskellige værdier for samme værdi af overskrift - hvilken af dem skal så vælges ?
24. oktober 2009 - 07:58 #3
Mener du
$result = mysql_query("SELECT DISTINCT overskrift, fornavn FROM kartotek);

Jeg lavede denne tabel:

overskrift    fornavn        efternavn
o1        f1        e1
o1        f1        e2
o1        f2        e3
o2        f3        e4
o2        f3        e5
o2        f4        e6

SELECT overskrift, fornavn FROM kartotek giver dette:

overskrift  fornavn
      o1 f1
      o1 f2
      o2 f3
      o2 f4

hvorimod SELECT DISTINCT overskrift, fornavn FROM kartotek giver dette:

overskrift  fornavn
      o1 f1
      o1 f2
      o2 f3
      o2 f4

Eller har jeg misforstaaet dit spoergsmaal?
25. oktober 2009 - 08:14 #4
Agora, var mit svar til nytte?  Saa kan du maaske lukke spoergsmaalet.  Saa staar det ikke laengere som aabent i min liste af indlaeg.  Hvis mit svar ikke var nyttigt eller jeg havde misforstaaet spoergsmaalet saa lad mig det vide.
Avatar billede agora_live Nybegynder
25. oktober 2009 - 16:43 #5
Hejsa

Er lige kommet tilbage til Computeren, og erle.... Dit svar/kommentar virker og var det første så smid derfor lige et svar så du kan få point :-)

Agora_Live
25. oktober 2009 - 16:47 #6
Her er mit svar.
Avatar billede agora_live Nybegynder
25. oktober 2009 - 18:19 #7
Christian det var ikke dit svar jeg benyttede mig af, det er erle jeg leder efter....
Avatar billede erle Nybegynder
25. oktober 2009 - 18:47 #8
svar :)