Avatar billede Cavido Nybegynder
21. oktober 2009 - 18:16 Der er 24 kommentarer

Program til redigering

Findes der et program (som er nemt at finde ud af) i hvilket man kan _gennemse en video og undervejs klippe sektioner ud_?

Det behøver ikke kunne andet.
Avatar billede Cavido Nybegynder
21. oktober 2009 - 18:19 #1
Det er ikke det jeg klipper ud som skal gemmes. Jeg ønsker forskellige steder at fjerne dele af videoen.
Avatar billede Cavido Nybegynder
21. oktober 2009 - 18:23 #2
mpg format
Avatar billede justrace Novice
21. oktober 2009 - 18:28 #3
MovieMaker som ligger indbygget i Vista.
Avatar billede Cavido Nybegynder
21. oktober 2009 - 18:32 #4
Den kan jeg ikke finde ud af at bruge. Hvis jeg importere en video, viser den det hele i en masse små vinduer. Fatter jeg ikke noget af.
Avatar billede justrace Novice
21. oktober 2009 - 18:38 #5
Det er nu ikke noget du skal lade dig forvirre af, det er bare små billeder af filmen, så du kan se lidt om hvor i filmen du er.

Prøv at trykke på mellemrumstasten, og den begynder at afspille.

Du kan så se filmen og klippe det ud der ikke skal være med.
Avatar billede Cavido Nybegynder
21. oktober 2009 - 18:41 #6
Der sker ikke en pind når jeg trykker på mellemrumstasten. Kun hvis jeg først klikker på et af klippene, så spiller den klippet og ikke mere.
Det er vist ikke mit bord. :(
Avatar billede justrace Novice
21. oktober 2009 - 18:42 #7
Gå lige op i "Vis" og klik på "Tidslinie" så det bliver mere overskueligt.
Avatar billede justrace Novice
21. oktober 2009 - 18:43 #8
Du skal huske at "Trække" klippet ned i bunden af vinduet. :)

Det er nok det nemmeste program der findes. :)
Avatar billede Cavido Nybegynder
21. oktober 2009 - 18:45 #9
Hvad skulle det hjælpe?

Det står jeg skal trække ned i linjen for at lave en film. det kan jeg ikke bruge til noget. Jeg vil se filmen løbende, og undervejs klippe det væk jeg ikke ønsker.
Avatar billede Cavido Nybegynder
21. oktober 2009 - 18:46 #10
Okay, nu tror jeg at jeg er med. Men hvordan fjerner jeg det jeg vil have væ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. oktober 2009 - 18:53 #11
Du starter et nyt projekt og importerer den mediefil du vil klippe i.
Hiv den ned i storryboard. Nu klikker du på pilen ved storyboard, og vælger tidslinie. Ved at klikke med musen i tidslinien, springer du frem til dette punkt i videoen i pausemode. Når du har fundet stedet for start af klip, trykker du på m tasten. Klik videre med musen til du finder hvor du vil stoppe klippet, og tryk endnuengang på m tasten.
Nu er videoen oipdelt i 3 afsnit, hvor det midterste er det du vil klippe ud, og højreklik på dette og vælg Fjern.

Når du er tilfreds med dine fraklip, klikker du på Filer > Publicer Film, og så siger det vist sig selv herfra.

Det kan være nødvendig at anvende zoom ind knappen lige over tidslinien i venstre side, for at gøre dine markeringer af klippene mere præcist.
Avatar billede justrace Novice
21. oktober 2009 - 18:54 #12
Tjah, det er såmænd også det du kommer til hvis du lige giver det 5 minutter.

Der findes altså ikke noget der gør tingene for dig.

Når filmklippet er blevet trukket der ned på linien, trykker du på mellemrum, og filmen kører, og når du kommer til noget der skal klippes væk, trykker du på mellemrum, og filmen stopper. Så kan du enten klippe hvor den er, eller tage fat i den lodrette streg der viser hvor du er, og flytte den til præcist hvor der skal klippes. Tryk mellemrum igen til du når til hvor stykket der skal fjeres ender. Klik på det stykke der er blevet klippet fri, og tryk "delete". Mellemrum igen......
21. oktober 2009 - 18:56 #13
WMM (WindowsMovieMaker) er det 'letteste' Video Redigerings program der findes; skulle være ligetil. Måske ikke indenfor de første 60 sekunder, men jeg lidt mere det...

http://www.youtube.com/watch?v=JZXK68NS7gU

Og mange flere på youtube ...
Avatar billede Cavido Nybegynder
21. oktober 2009 - 19:03 #14
Sikkert, men jeg dur sq ikke til den slags.

Der sker ikke noget evd at trykke 'm'. Og når jeg klipper, forsvinder hele klippet. Forstår det ikke.
Avatar billede justrace Novice
21. oktober 2009 - 19:04 #15
Til sammenligning var spørger nok løbet skrigende bort hvis det havde været Premiere Pro eller Vegas Pro. Første gang jeg åbnede Premiere Pro CS3 må jeg indrømme at jeg lod som intet var hændt og lukkede det ned igen, og gik ind i stuen og kiggede lidt TV. :)

Men selv en begynder kan blive forskrækket af Premiere Elements, men WMM er ret overskueligt, som Karise også påpeger efter de første skridt ind i programmet.
Avatar billede justrace Novice
21. oktober 2009 - 19:06 #16
Du skal klikke på "Opdel" helt ude til højre lige over "filmen".

"m" = mellemrum"
Avatar billede Cavido Nybegynder
21. oktober 2009 - 19:16 #17
Jeg tror jeg bliver nød til at holde en pause og prøve igen senere. Lige nu er jeg lidt for træt af mig selv!
Avatar billede Cavido Nybegynder
21. oktober 2009 - 22:03 #18
Ok, har fundet ud af det. Må tilstå at det hjalp med lidt tålmodighed.
Avatar billede justrace Novice
21. oktober 2009 - 22:13 #19
Jeps, og også lige gå til og fra det et par gange kan også være godt, så man kigger med nye øjne på det.

Men godt det lykkedes.
Men pas på, for det har det med at udvikle sig, og så vil næste trin være at lave nogle flotte spektakulære overgange hvor der er blevet klippet. :)
Avatar billede Cavido Nybegynder
21. oktober 2009 - 22:19 #20
He.., det har jeg allerede overvejet. De er tale om diverse live kusik optagelser. Det vil passe godt ind.
Avatar billede Cavido Nybegynder
21. oktober 2009 - 22:22 #21
Ville bare ønske det var muligt at gemme i andet end wmv. Ja så kan man vel konvertere, men så er det et nyt program jeg skal finde ud af. :|
Avatar billede justrace Novice
21. oktober 2009 - 22:23 #22
Jamen det er bare op i "Funktioner>Overgange.
Avatar billede justrace Novice
21. oktober 2009 - 22:26 #23
Enten Adobe Premiere Elements 8 eller Sony http://www.sonycreativesoftware.com/moviestudiopp  kan begge stærkt anbefales.
Avatar billede justrace Novice
21. oktober 2009 - 22:32 #24
Glemte da lige at oplyse at begge kan hentes i 30 dages prøveversioner, og kan aktiveres uden at reinstallere hvis man ønsker at købe.