Avatar billede megabody Nybegynder
15. oktober 2009 - 09:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

windows xp - fejlmelding

Ved opstart af min bærbare Dell Inspiron 9300 får jeg en skærm med følgende tekst:

"Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Du kan forsøge at reparere denne fil ved at starte Windows Installation ved hjælp af installationsprogrammets cd-rom."

Jeg har ydermere den lille ting at mit cd rom drev ikke virker, og jeg har smidt indholdet af installations skiven over på dvd medie i stedet, men maskinen booter ikke, selvom den står til at boote fra CD/DVD drev.

Selvom det er ved at være en aldrende herre, er det en god maskine så håber der er en der har nøglen til problemet.

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2009 - 10:00 #1
dumt spørgsmål.
har du lavet dvd som en bootbar enhed ????
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. oktober 2009 - 10:01 #2
Nøglen til problemets løsning ligger i at få den til at boote på installations CD'en. Når den kan det, findes der flere værktøjer som måske vil afhjælpe problemer.

Kan du starte den i fejlsikker tilstand ?
Tryk F8 når windows begynder at loade, og vælg fejlsikker stilstand.
Du åbner denne computer, og højreklikker på dit systemdrev (givetvis C:) og vælger egenskaber.
Klik på fanebladet funktioner.
Under status for fejlsøgning klikker du på undersøg nu.
Sæt et vheckmærke i begge felterne. Ret fejl og genopret beskadigede sektorer.
Til sidst klikker du på start. Den vil nu fortælle dig at den vil køre undersøgelsen ved næste start, så du genstarter maskinen.

Kan du ikke køre gennem ovenstående, skal du have den til at boote på installations cd'en.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. oktober 2009 - 10:03 #3
Jeg forstå ikke lige hvorfor den ikke kan boote med CD i DVD drevet. Et DVD drev kan boote med både CD'er og DVD'er i drevet.
Du skal ikke bruge et CD drev, blot fordi at det er en CD.
Avatar billede megabody Nybegynder
15. oktober 2009 - 10:11 #4
a) Jeg har prøvet at starte i fejlsikret tilstand. Det vil den ikke, den går blot over i samme fejlmelding som tidl. beskrevet.

b) Grunden til jeg har prøvet at kopiere instal.skiven over på et dvd medie, istedet for cd medie er, at maskinen ikke vil køre fra cd rom drev, men den vil gerne tage eks. en dvd film. Derfor kopiererede jeg installations skiven overpå en dvd skive.
Makes sence ? - not sure, but worth a try.

Summa summarum, den vil ikke boote fra cd/dvd drev, og jeg kan ikke køre videre fra fejlsikret tilstand.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. oktober 2009 - 10:20 #5
Anskaf dig et nye DVD drev, og prøv igen.
Avatar billede megabody Nybegynder
15. oktober 2009 - 10:26 #6
Mener du et eksternt drev til usb stik ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. oktober 2009 - 10:52 #7
F.eks., eller udskift det interne. Et DVD drev skal boote med en XP installations cd, hvis den i bios er sat til primær boot enhed.
Avatar billede megabody Nybegynder
15. oktober 2009 - 10:59 #8
Primær boot enhed er cd/dvd drev. Har også prøvet at smide instal skive over på usb pind, og boote fra usb, men det kan den ikke finde ud af. Det betyder vel at hvis jeg køber et eksternt drev til usb stik, vil maskinen vel heller ikke kunne se dette drev (når den ikke kan se usb pind), eller ?
Avatar billede megabody Nybegynder
18. oktober 2011 - 12:04 #9
Better late than never