Avatar billede wicked Juniormester
08. oktober 2009 - 21:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Udregn Solens Bane over Danmark

Hey Eksperter!

Denne gang har jeg virkelig brug for en ekspert. Mit spørgsmål går om der findes en måde at udregne hvor solen står over lige præcis Danmark på en given dato og tidspunkt? Jeg har fundet flere steder hvor der er lavet scripts der kan gøre det, men jeg har brug for en formel da jeg selv skal programmere det ind i en PLC styring der styrer en solcelle.

Jeg håber der sidder nogen der ude og ved lige hvad det er jeg tænker på :)

//wicked
Avatar billede wicked Juniormester
19. februar 2010 - 19:28 #1
lukker
Avatar billede rasmusdk Nybegynder
23. september 2010 - 22:51 #2
Jeg er lidt nysgerrig her da jeg har rodet med lidt af det samme, fandt du ud af noget ??

jeg ved at beckhoff har lavet en fb (funktions blok) til deres plc'er der kan dette. Der skriver man kordinaterne ind på hvor man er osv.. og så kan den regne det ud derfra.. Den tager en del regnekraft.

mvh
Rasmus
Avatar billede wicked Juniormester
24. september 2010 - 08:22 #3
Hey

Det lyder ret interessant med dén fb, det kunne jeg godt have brugt den gang :)

Jeg fandt aldrig dén ønskede formel, min løsning blev at solcellen lavede et sweep 360 grader rundt og den position hvor den fandt mest lys og dermed gav den største spænding blev gemt og efter sweepet kørte den til den gemte position. Herefter udregnede jeg hvor meget jorden roterede i timen og satte solcellen til at kompensere for dette.

Det var en meget langsommelig proces, og virkede ikke helt optimalt :/
Avatar billede finb Ekspert
23. maj 2011 - 08:50 #4
Der står en formel i
KU´s almanak

mvh finb