Avatar billede cowhead Nybegynder
08. oktober 2009 - 21:02 Der er 1 kommentar

Hjælp til valg af OS

Hej folkens.

Jeg arbejder ved en mindre virksomhed (15+) som lige har investeret i et nyt ERP system.

Databasen fra serveren er en native database og selve programmet skal ligge på samme server som brugerne logger ind på (via terminal services)

Brugerne er både internt (via stationære) og eksternt (via bærbare 3G netværk)

Hermed mine spørgsmål:

1: Terminal services , windows server 2008 standard eller SBS 2008

2: Kan vi nøjes med én server, eller skal vi have en til terminal og en til applikationer (igen ERP systemet har en native database så det kan kun bruges det sted det er installeret)

3: Hvad er hovedforskellen mellem windows server 2008 og SBS 2008?

4: Er der nogle ting jeg skal være særlig opmærksom på, evt. nogle faldgrupper?

5: Hvis jeg skal have professionel hjælp, hvorfra så? Bor i Sønderjylland

6: Er AD at forstrække i vores firma?

Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig, jeg er måske ikke den bedste til servere, men meget lærenem :)

På forhånd tak
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
08. oktober 2009 - 22:36 #1
Ja AD er at fortrække

Du kan ikke bruge en SBS2008 til terminal server. Når det skal være AD er den også Domain Controller og den har almindelige bruger ikke noget at gøre på.

En SBS2008 har også Exchange, Sharepoint, måske SQL

Windows server 2008, er en almindelig server hvorpå du kan installer terminal services. Men den kan også laves til Domain Controller. Og hvis du køber licenser kand der også installeres SQL og Exchange.

En SBS er nok det billigeste for dig
udover det skal du så have en server hvorpå du kører terminal server