Avatar billede tvh33 Nybegynder
07. oktober 2009 - 19:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Javascript der skalerer baggrundsbilledet i et html dokument

Hej eksperter!

Jeg søger et JavaScript, der kan skalere baggrundsbilledet i et html-dokument således at hele billedet er synligt lige meget hvilken skærmopløsning man har og lige meget hvordan man har formindsket vinduet på skærmen.

Jeg er ligeglad med at billedet bliver grimt når det skaleres på denne måde.

Tak
Avatar billede nissen2630 Novice
07. oktober 2009 - 19:37 #1
Avatar billede nissen2630 Novice
07. oktober 2009 - 19:58 #2
Læs iøvrigt kommentarene. Der er et link til en demo der resizer på både height og width
Avatar billede olebole Juniormester
07. oktober 2009 - 20:12 #3
<ole>

- men det må som oftest ses som en designfejl, hvis det er nødvendigt at resize et baggrundsbillede - eller for den sags skyld noget somhelst billede  ;o)

For det første er brugeren altid nødt til at downloade et kæmpe billede, da up-sizede billeder altid ligner bæ og døde øgler.

Derudover er JS/HTML pr. definition elendigt at resize billeder med. Der er en verden til forskel på den måde, JS/HTML gør det op, og den måde en billededitor gør det på.

Da jeg dog på din sidste linje i spørgsmålet kan forstå, at visuel kvalitet og æstetik ikke er noget, du sætter højt, kan du jo gøre næsten, hvad somhelst  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede tvh33 Nybegynder
07. oktober 2009 - 20:37 #4
Tak nissen.. alle de tidligere css-løsninger jeg har set har ikke opnået det jeg var ude efter, men det gør dette..

Æstetik er skam noget jeg sætter højt, men hver gang jeg skriver det får jeg et helt andet svar end det jeg var ude efter.. Det er blot funktionaliteten jeg er ude efter
Avatar billede olebole Juniormester
07. oktober 2009 - 20:48 #5
Dine ord bringer mig ikke tættere på forståelse  =)