Avatar billede chilip Nybegynder
02. oktober 2009 - 23:58 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

ISO mig i øret..?

Titte-bøh...

Jeg sidder her og er ved at få lange N..... af at rode med ISO-filer.

Sagen er at jeg vil lave en Bootable CD-rom, således at jeg kan klone en hard-disc.

Jeg har downloadet ISO-filen CloneZilla-Live, og brændt den over på en CD-Rom, ved hjælp af Daemon Tools. Udvikleren nævner ikke Daemon Tools, men skriver i stedet at man kan anvende et hvilken som helst brændeprogram.

Sagen er så bare den, at min maskine ikke booter på skiven.
Og jo.! Maskinen er sat til at boote på mit CD/DVD-drev først.

Det eneste der sker er at der står en lille hvid markør og blinker i øverste venstre hjørne i sådan ca. 30-45 sekunder, og så starter mit styresystem op igen.

Jeg kører i øvrigt XP-Pro, men det er vel fløjtende ligegyldigt, når bootningen foregår inden styresystemet starter.

Ergo er mit spørgsmål, hvordan laver jeg min CD med CloneZilla-Live bootable..??

Mvh.
Chilip
Avatar billede nissen2630 Novice
03. oktober 2009 - 00:14 #1
Hent imgburn og brug det. http://www.imgburn.com/
Avatar billede chilip Nybegynder
03. oktober 2009 - 00:19 #2
Fordi at imgburn, pr. definition gør CD-en bootable..??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. oktober 2009 - 00:22 #3
Fordi imgburn gør at du kan brænde en iso-fil så det bliver til en CD.

Kan det passe at den brændte CD indeholder en .iso-fil? I det tilfælde er den slet ikke bootable - jeg mener at huske at Window ikke kender til .iso filer.
Avatar billede chilip Nybegynder
03. oktober 2009 - 00:40 #4
Erik.!

Lige nu er jeg dig svar skyldig. Når jeg forsøger at læse den brændte CD i XP, så kan jeg høre den snurrer lidt rundt, men jeg kan ikke se hvad der er på den.

Jeg har lige prøvet imgburn, og programmet skrev rent faktisk at det ville være en bootable, men resultatet var fuldstændig det samme som beskrevet med Daemon Tools.

Hvis du har god forklaring på hvad jeg skal gøre og vide, så er jeg lutter øjne, dog kigger jeg tidligst herind igen på søndag. Lige nu hænger computere mig ud af halsen. ;-)

Chilip
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
03. oktober 2009 - 01:19 #5
Hvis du kan sætte den HD, du vil klone på til computeren, kan du
uden videre bruge et kloneprogram. Her er et som er gratis.
http://www.todo-backup.com/

Ellers hvis den Iso-fil er bootbar - kan ses i f.eks Magic iso
eler lign. prog. - kan du brænde en bootable disk med denne her:
http://cdburnerxp.se/
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. oktober 2009 - 09:51 #6
Du kan slet ikke se hvad der er på din brændte CD? Så har du vist et andet problem ... prøv et andet brænderdrev.
03. oktober 2009 - 11:06 #7
... eller på en helt anden PC ?
Avatar billede chilip Nybegynder
04. oktober 2009 - 13:03 #8
Måske er det nødvendigt med en lille beskrivelse af mit projekt.

Jeg sidder som IT-Admin med 10 nye Toshiba Satelites. De er præinstallerede med Vista Buisness, men skal downgrades til XP-Pro. Derfor har jeg nu downgraded en af disse, samt sat den op sådan som jeg vil have den, med alle de programmer der skal være osv. Nu vil jeg så klone den over på de andre maskiner, således at jeg ikke skal sidde og installere alt fra bunden, på samtlige maskiner.

Jeg må jo vælge at antage at CD/DVD drevet fungerer fint, når jeg skal læse og anvende almindelige installations CD-Rommer.

Jeg har forsøgt mig med Norton Ghost 10.0, samt Norton Ghost 2003. Problemet her er så at de bootables som Norton giver mig lov til at lave, kun er på 3,5" disketter, og sådanne drev sidder der jo ikke på maskinerne.

Ergo er min opgave rimelig simpel. Jeg skal lave en Bootable CD-Rom, der kan sætte en kloningsproces i gang, af den pågældende maskine jeg vælger at mount denne CD-Rom i.

Alle siger/skriver det er pissenemt, men det er på ingen måde det jeg oplever.
Avatar billede chilip Nybegynder
04. oktober 2009 - 13:08 #9
Ny Valby: Først og fremmest så har jeg ingen anelse om hvorvidt min ISO-Fil er bootbar. Jeg følger bare slavisk den arbejdsbeskrivelse jeg har fundet frem til. Beskrivelsen fortæller mig at jeg skal downloade ISO-filen, og brænde den til CD med et hvilket som helst brændeprogram, Og "Violá.!"

Dernæst bliver der jo skrevet her, at Windows måske ikke "kender" til ISO-filer overhovedet..??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2009 - 13:18 #10
Jeg har ikke brugt Windows indbyggede brænderprogram i historisk tid, men mener blot at den ikke kender til at brænde en .iso-fil som CD. Men det er ligemeget hvis du har ImgBurn - eller noget tilsvarende.

Det, som vi ikke forstår, er at du kan "brænde" en CD, og så efterfølgende slet ikke se noget på den. Prøv at finde ud af det.
Avatar billede chilip Nybegynder
04. oktober 2009 - 13:49 #11
Erik: Så for at forstå dig ret, så mener du at jeg reelt set gør det jeg skal, men at problemet kan ligge i at jeg ikke kan læse indholdet på Cd-en..??
Avatar billede chilip Nybegynder
04. oktober 2009 - 17:46 #12
I fik ret. Det var mediet den var gal med.

Hvorfor står der ikke sidste anvendelsesdatoer på CD-Rommer..?? ;-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2009 - 20:32 #13
Der kommer vel mug på, når de bliver alt for gamle ;)
Avatar billede chilip Nybegynder
04. oktober 2009 - 23:01 #14
Muggen var ikke synlig i dette her tilføælde. ;-)

Nu kan jeg så bare ikke få CloneZilla-Live til at funke, men det hører vel en anden tråd til.

Erik: Du var den der nævnte CD-en som problemet, så pointene tilhører vel dig..

læg et svar.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2009 - 23:16 #15
Ingen point til mig, tak - jeg samler slet ikke på dem.

Du skal blot huske at CD-en ikke må indeholde en .iso fil, så er den brændt forkert, men skal ligne en rigtig CD, men (typisk) flere filer og flere kataloger.
Avatar billede chilip Nybegynder
05. oktober 2009 - 20:09 #16
Den er jeg med på.

Nu er der heller ingen ISO på CD-en, og CloneZilla booter op som det skal. Til gengæld kan jeg så ikke få CloneZilla til at virke, men det skal nok tilskrives min manglende kendskab til at arbejde i den form...
Avatar billede thov Forsker
09. oktober 2009 - 12:47 #17
Hvis du bruger den gratis Paragon 9.0 Express http://www.paragon-software.com/home/db-express/download.html og ikke CloneZilla, undgår du .ISO problemet.
Her er det Paragon'en som genererer din bootCD, og dit disk-image kan du ha' på en USB harddisk/nøgle.
Avatar billede chilip Nybegynder
11. oktober 2009 - 18:52 #18
thov: Interessant.
Det lurer jeg lige nærmere på. ;-)

Chilip
Avatar billede chilip Nybegynder
12. oktober 2009 - 13:06 #19
thov: Tak for det.

Det kan en klovn som jeg finde ud af at få til at virke. ;-)

Læg et svar.!

Chilip
Avatar billede thov Forsker
12. oktober 2009 - 13:52 #20
Svar kommer her :-)
Ja, Paragon Express er nærmest for børn *S*
Eneste ulempe er den manglende fleksibilitet (som Norton Ghost har), ved kloning fra en lille disk til en større.
Men det fixes nemt bagefter med Easeus http://www.partition-tool.com/personal.htm