Avatar billede leviking Nybegynder
02. oktober 2009 - 11:43 Der er 5 kommentarer

Installation af MS font med installer - er det legalt?

Hej

Jeg har bygget en XP application og når den skal installeres vil jeg gerne installere fonten Calibri (fra MS Office 2007) pakken på destinationsmaskinen, fordi applicationen blandt andet er stylet med denne font. Da den ikke er standard på mange maskiner vil jeg distribuere den med for at sikre et korrekt look & feel. Er det lovligt? Hvis ikke, hvad er så reglerne?

Note: Jeg har selv købt og betalt MS Office pakken, men det har min slutbruger jo ikke nødvendigvis.

På forhånd tak for gode råd eller hjælp.
Avatar billede Vandreren Novice
02. oktober 2009 - 12:59 #1
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
02. oktober 2009 - 15:32 #2
hvorfor skifter du ikke til en "almindelig" font?
Avatar billede leviking Nybegynder
05. oktober 2009 - 09:13 #3
Hej mcb

1) Vi ønsker et differentieret grafisk udtryk
2) Vi ønsker at benytte en font, der er baseret på ClearType. Det betyder, at den anti-aliserer læsbart i små størrelser, hvilket standardfonte som Tahoma og MS Sans Serif ikke gør
3) Vi ønsker at kommunikere en visuel moderne stil, der lægger sig tættere op af Vista end XP (selv om det installeres på XP). Det er Calibri oplagt til, fordi den er standard i Office 2007.
4) Vi ønsker en font, der skalerer flot til store størrelser, omkring 24 point i GUI'en.

Håber det besvarer dine spørgsmål.
Avatar billede leviking Nybegynder
05. oktober 2009 - 09:14 #4
Hej vandrer. Jeg har hørt, at man må benytte en font selv, hvis man modificerer den over 5%. Ved du, om det har noget på sig?
Avatar billede Vandreren Novice
05. oktober 2009 - 15:36 #5
Hej leviking. Det har jeg ikke hørt noget om, så det kan jeg hverken af- eller bekræfte.

Jeg vil mene, at der juridisk set er stor forskel på, om du "benytte(r) en font selv" eller om du distribuerer den sammen med en kommerciel application.