Avatar billede melieha Nybegynder
30. september 2009 - 15:37 Der er 2 kommentarer

Checke om der er en post pr. Hverdag 2 måneder tilbage

Hejsa

Jeg har en lille udfordring. Jeg skal lave et check på om alle hverdage i en periode på 2 måneder bagud er udfyldt i min database, på den enkelte bruger.

Databasen består af en række felter, deriblandt brugernavn og dato, der burde være en post pr. Bruger, pr. Hverdag - MEN i tilfælde af at brugeren ikke har registreret denne, vil jeg gerne have at man bliver gjort opmærksom på det - Er der en nem måde at lave et check på om der findes en post pr. Hverdag 2 måneder tilbage?

Der kan godt være mere end en post pr. Dag, så det er ikke aktuelt at tælle antal post og sammenligne med antal hverdage.

:)
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
01. oktober 2009 - 21:02 #1
Jeg ville nok foreslå at lave en kalender-tabel, som du så kan bruge til at joine på din tabel. Hvis du så laver din select, så du select'er fra kalender-tabellen og så left outer join'er din egen tabel på en dato-kolonne, så vil der være null-værdier på de datoer hvor din tabel mangler entries.

Der findes funktioner der kan genere en kæmpe dato-tabel, som indeholder en masse info omkring ugenumre, dage, kvartaler og sådan noget. Prøv at tage et kig på: http://www.sqlteam.com/forums/topic.asp?TOPIC_ID=61519

Hvis man sjældent bruger udtrækket, kan man bruge funktionskaldet til dbo.F_TABLE_DATE direkte i sin join, ellers kan man selecte udvalgte kolonner ud, og gemme i en Calendar tabel fx. Sådan en tabel kan bruges til mange snedige ting, når først man har den :)
Avatar billede melieha Nybegynder
08. oktober 2009 - 10:04 #2
Hejsa, jeg havde håbet på at finde en nemmere (simplere) løsning, men det kan godt være at jeg skal ud i sådan en omgang der :)

Da der ikke er flere der har budt ind må du hellere smide et svar :) Tak for linket.