Avatar billede henrikharling Nybegynder
25. september 2009 - 13:38 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

IDE harddisk - vil ikke modtage strøm

Hej folkens.

Jeg har et problem. Lad mig starte med at understrege at jeg HAR købt backup til min nye maskine :-)

Min gamle maskine røg sit en tur efter noget tids sygdom. Den stod af og kan ikke tændes. Det viser sig at bundkortet simpelthen er brændt af.

Jeg har så taget min gamle HD ud for at redde mine data. Så smed jeg den ind i en ekstern boks, tændte boksen, og satte den til min PC. Computeren opdagede slet ikke at jeg havde smidt noget i USB'en.! (den eksterne boks virker med andre diske, og usb porten virker også)

Det får mig til at tro der er noget galt med HD'en. Altså at den ikke kan modtage strøm. Derfor tog jeg disken ud og forsøgte mig med en externstrømforsyning - En af de convertere man benytter til "ekstern HD tool kit. Jeg sad med min HD i hånden mens jeg satte strøm til. Kunne intet mærke. Ikke den mindste spænding.

Dette bekræfter mig i (tror jeg) at min HD ikke kan modtage strøm.

Spørgsmålene:

1. Har nogen oplevet noget lignende, og i så fald Hvad gjorde i?
2. Er der noget jeg bør forsøge? -Udover at glemme mine data og smide den ud :-) -

På forhånd tak...
Avatar billede Gardevoir_DK Nybegynder
25. september 2009 - 19:55 #1
Uden videre lyder det som om, din HD også har taget skade af, dit bundkorts nedsmeltning, men er du sikker på det er bundkortet? Det lyder nemlig ikke helt usandsynligt at, det er strømforsyningen som er kortsluttet, og har taget din HD med i faldet... Men nu til sagen... Hvis din HD ikke modtager strøm, er der somregel ikke andet at, kysse dine gamle data farvel, og leve uden...
Hvis du er meget desperat, kunne du jo prøve at sætte dine HD skiver i et andet hylster, hvis du forstår hvad jeg mener.
NB! Det er ikke et stunt du skal lave med din nye HD, da det er meget risikabelt!
Avatar billede henrikharling Nybegynder
25. september 2009 - 21:15 #2
Tak for svaret Gardevoir_DK
Det var det svar jeg håbede ikke at få... Tænkte om der kunne laves et eller andet hvis man var lidt elektronisk ferm. Noget med at tage stikket af printpladen, og sætte et nyt på eller måske endda måle sig til hvad der er røget på printpladen (på HD'en)...

Håber en eller anden har en sådan ide :-)

Har tidligere forsøgt mig med at tage skiverne ud af en HD, men dengang lykkes det ikke. Et støvfnug på en af dem er jo som en palle mursten på en motorvej ;-/
Avatar billede Jensen DK Novice
26. september 2009 - 06:37 #3
Din HD. skal stå til master for at virke i en ekstern box.
Avatar billede Gardevoir_DK Nybegynder
26. september 2009 - 08:13 #4
Fed ting at sammenligne med, det må jeg sige :D Men det har du ret i, der må ikke komme det mindste støv på skiverne. Men hvis det var din main HD, ville den jo allerede stå på master?

/Gardevoir
Avatar billede henrikharling Nybegynder
26. september 2009 - 14:22 #5
Det var jeg ikke klar over silbidor, men har forsøgt både som Master, Slave og Cable Select...

... og Ja. Den stod på master allerede i første forsøg :-)
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
26. september 2009 - 17:20 #6
#3 Det er da vist ikke rigtigt. Når en HD kører over USB er det
lige meget hvordan jumperen står.
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
26. september 2009 - 17:25 #7
Jeg har forresten en Seagate HD, som jeg satte til på samme måde.
Strøm på, ingen reaktion. Strømstikket af og på flere gange hurtigt
efter hinanden og pludselig spandt den op. Guderne må vide hvorfor,
jeg gør ikke.
Avatar billede birgitanielsen Nybegynder
12. oktober 2009 - 20:18 #8
Jeg sidder med en HP pavilion (bærbar) hvor jeg ikke kan få kontakt til harddisken, S-ATA 2,5". Jeg har prøvet en "Harddisk Self Test", hvor jeg får fejlen #1-07 Fail.

Så har jeg isat en ny harddisk Primary (1) og isat den gamle som secondary (2).

Har forsøgt at starte op med en XP Home (jeg har lånt, jeg har ingen Recovery-disk), men jeg får beskeden, ingen hardiske.
Der er ikke lys i "hardisk-lampen", kun hvis jeg har en cd i diskdrevet.
Hvad kan der være sket her ??
Avatar billede Jensen DK Novice
13. oktober 2009 - 06:10 #9
birgitanielsen!
Du skal oprette dit eget spørgsmål i en ny tråd.
Avatar billede birgitanielsen Nybegynder
13. oktober 2009 - 17:10 #10
Hej silbidor #9
Ja, det har jeg gjort, det var en fejl, jeg forsøgte at få hjælp til at få det slettet, men det kunne ikke lade sig gøre, sorry
:-)
Avatar billede Jensen DK Novice
14. oktober 2009 - 06:18 #11
Det er helt ok, det var bare for at du kunne få en bredere hjælp, fra flere end dem som var i denne tråd.
Avatar billede henrikharling Nybegynder
03. juli 2011 - 14:11 #12
Må hellere få lukket denne her, da min HD forlængst er på de evige PC marker...
Skriv et svar, og få point. Først til mølle :-)
Avatar billede Jensen DK Novice
04. juli 2011 - 06:39 #13
Ok er hermed gjort.