Avatar billede jvt Nybegynder
23. september 2009 - 01:10 Der er 1 kommentar

Harddisk opsætning til Hyper-V Server

Jeg har en server med 8 hot-swap diske.

jeg vil installere en Hyper-V server men jeg er i tvivl om hvilken harddisk opsætning der vil være bedst.

2 diske i RAID-1 (mirror) til OS

Enten
6 diske i RAID-5 (eller 6) til VMs
eller
3x2 diske i RAID-1 til VMs og så fordele VM's på de 3 RAID arrays.

Hvilken løsning vil i anbefale?

PT har jeg en anden Hyper-V installation hvor der kun er 2 diske (RAID-1) til både OS og VM's. Der er harddiskene en kæmpe flaskehals!! Så jeg vil gerne have den nye server sat mere optimalt op mht. harddisk systemet.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
23. september 2009 - 09:51 #1
Du er nok nødt til at kigge lidt nærmere på det load du har på de enkelte VM's

Teoretisk er det jo sådan, at du får rigtig god læseperformance ud af RAID-5 med 'mange' diske. Det giver dig også den største fleksibilitet i administrationen af dine VM'er. Desuden er det vel ikke de sidste VM'er du lægger på din maskine - så mit bud er

Raid-1 til OS
Raid-5 til VM's

Raid-6 vil jeg nok ikke bruge, da du ikke har så mange diske at gøre godt med. Grunden til at man bruger Raid-6 idag (du mister 2 diske til paritet), er at hvis der ryger en disk på 1 TB f.eks., så tager det uhyggelig lang tid at gendanne data og i den periode kører man altså uden sikkerhed på diskniveau!

Knæk og bræk

/jan