Avatar billede jhjorsal Mester
22. september 2009 - 13:49 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Start af ISO fil på Asus EeePc

Jeg har en Asus EeePc 901 hvor jeg gerne vil lægge en nyinstallation af XP på, jeg har lavet en reduceret udgave af XP med Nite udfra flg beskrivelse http://www.eeeguides.com/2007/12/this-tutorial-will-show-you-how-to-slim.html
Jeg ender med en iso fil som jeg skal brænde på  en CD, det har jeg gjort, derefter har jeg tilsluttet et ekstern diskdrev til Eee Pc'en, og forventede derefter at installationen startede op når man har valgt det rigtige boot drev, ligesom når man normal installere XP men det sker ikke, jeg får bare at vide at jeg skal vælge rette Boot device eller indsætte boot media i valgte boot device og trykke på en tast.
En anden ting der undre mig er at når jeg ser ISO filen på den pc den er genereret på er det en iso fil men når jeg ser den på Eee pc'en er det en rar fil
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
22. september 2009 - 14:05 #1
Når du åbner den Iso med f.eks Magic Iso eller andet program,
står der så foroven "Bootable" ? det skal der stå hvis man vil
boote på den CD man brænder.
Du har brændt den på en CD ok, men har du brændt den som en Iso fil?
Hvis du bare har brændt den som en data fil, kan du ikke boote på den.
22. september 2009 - 15:17 #2
... er det en rar fil... - er det fordi den hedder *.RAR til efternavn eller fordi det er WINRAR der 'åbner' den ved dobbeltklik ?

Jeg bruger typisk [UltraISO] til 'alt' der har med *.ISO filer at gøre ->
http://www.freedownloadscenter.com/Utilities/Backup_and_Copy_Utilities/UltraISO_Download.html
Avatar billede jhjorsal Mester
23. september 2009 - 07:53 #3
Jeg havde brændt den som en datafil, så jeg downloaded ISO Burner og brændte den igen, da der var noget med at Nero ikke kunne brænde rigtig iso filer, læste jeg et sted (jeg ved ikke om det er rigtig)og nu virker det, altså det med at filen læses ved opstart, min installation virker så ikke, alt blev installeret men den fryser ved opstart men det tager vi i et andet spørgsmål.
Så point til Nyvalby
Til Karise_Larry den hedder .iso til efternavn men den har ikon efter rar når den kommer over på Eeepc'en og hvis jeg dbl klikker på den åbner den winrar
Avatar billede jhjorsal Mester
23. september 2009 - 07:53 #4
ups Nyvalby lig et svar
23. september 2009 - 08:18 #5
... fordi den er associeret (?) til Winrar.
Til en anden gang: [Shift][HøjreMusseTast] på *.ISO filen - "Åbn med..." og så vælge eks. ISO Burner eller UltraISO.
Avatar billede jhjorsal Mester
23. september 2009 - 09:21 #6
takker
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
23. september 2009 - 13:07 #7
Ok, men for en anden gangs skyld, får du lige recepten på,
hvordan man brænder en Iso-fil med Nero:
Brænde Isofil til bootfil.
Nero Express, nederst
Image,project,copy. Klik.

I højre side, for neden: disk image or saved project. Klik.
Forneden i filtype, skiftes til: image files (*.nrg;*.iso;*.cue;*.img) Klik.
Så peger du med musen på din Iso fil og klikker.
Navnet på Iso filen vil så stå i "filnavn", som ellers var blankt.
Nero vil så automatisk skifte til den side du kan brænde fra
Og så er du klar til at brænde din bootfil.

Hvis du vil sikre dig, at brædingen er vellykket, så sæt flueben
i det lille felt forneden, hvor der står:
"Verify data on disc after burning".
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
23. september 2009 - 13:09 #8
Ps. Deler gerne med karise, han havde jo også en god info:)
23. september 2009 - 13:21 #9
... og hvis du har instaleret nævnte UltraISO:
[HøjreMusseTast på *.ISO filen -> "Brænd til disk..." ...)
Avatar billede jhjorsal Mester
23. september 2009 - 14:03 #10
Takker for alt
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
23. september 2009 - 14:49 #11
Selv tak:)