Avatar billede simtja Nybegynder
21. september 2009 - 15:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Strømbesparelse ved at justere lysstyrke i skærm

Hej eksperter!

Er der nogen der ved, cirka hvor meget energi man sparer ved f.eks. at skrye lysstyrken ned til 75% eller 50% på en computerskærm (enten ekstern LCD eller bærbar)?

Det afhænger selvfølgelig bl.a. af skærmstørrelse o.l., men er der måske en cirka/tommelfingerregel, som man kan læne sig op ad?
Avatar billede Nyvalby Nybegynder
21. september 2009 - 15:39 #1
Du har jo oprettet spørgsmålet en gang før. Så du må lukke det ene:)
Avatar billede superanden Nybegynder
21. september 2009 - 15:45 #2
På min Lenovo T61 der bruger den uden strømforsygning (15.4")
20W når lysstyrken er skruet helt ned
25W når lysstyrken er skruet helt op.
Avatar billede simtja Nybegynder
21. september 2009 - 15:53 #3
Min browser bøvsede lige, da jeg oprettede det første gang, så jeg troede ikke, det nåede at blive aktiveret. Det er så lukket nu.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2009 - 16:44 #4
simtja: Hvorend du gerne vil spare på strømmen, skal du ikke beregne "lyset" som en parameter, men varmen!

Du kan ikke holde hånden omkring en 60W glødelampe ret længe. Ikke på grund af lyset men på grund af dennes 60W varme.

En 1000W støvsuger, bruger meget strøm, men varmer tilsvarende meget som en elektrisk ovn. Hvilket man kan have glæde af om vinteren.

Så din tommelfinger, kan måle varmen og dermed forbruget :-)
Avatar billede simtja Nybegynder
22. september 2009 - 08:11 #5
ok.... men der er ikke noget, der siger noget i retning af "hvis man sænker lysstyrken fra 100 til 0 (som det jo åbenbart hedder, selvom den stadig lyser), så sænker du strømforbruget med 50%"... eller noget i den stil?!
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 03:34 #6
Du vil selvfølgelig spare noget, men det er så lidt. Google har lavet en sort søge side og hvis vi alle globalt brugte den i stedet for den hvide, så ville du virkelig kunne måle det. Se: http://black-google.blogspot.com/

Ellers kan du købe en lille elmåler hos punkt1 eller silvan og se hvor meget en enkelt skærm kan spare i kroner og øre.
Avatar billede simtja Nybegynder
23. september 2009 - 08:20 #7
Ja men hvis man bare sparer 5W per skærm, i 5 timer om dagen, 200 dage om året på 8.000 skærme, så er det ca. 20ton CO2 sparet.

Den der blackle er desværre ikke så aktuel længere. Det var kun da folk brugte almindelige monitorer. Med LCD bruger skærmen samme mængde lys ligemeget om det er sort eller hvidt, da skærmen konstant er bagbelyst. Faktisk bruger den minimalt mere strøm ved at vise sort, fordi den skal bruge energi på at skærme farven af i stedet for bare at lade den slippe igennem.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 09:07 #8
Ja du har ret, jeg har også Backlight på min skærm! Hmm.

Se bort fra mit svar, det aner jeg åbenbart ikke så meget om :-)

Og jeg må straks have en strømmåler.
Avatar billede simtja Nybegynder
27. september 2009 - 22:26 #9
Hahahaha.... let me know how it works out :o)
Avatar billede TheBonden Novice
27. september 2009 - 22:51 #10
der ere en del LCD skærme der vil du ikke spare noget som helst da den ikke skure ned for lampen bag ved men lukker af for lyset det er maget forskælit ..