Avatar billede macho Praktikant
21. september 2009 - 13:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Find mindste tal i kolonne D og returner værdi fra kolonne A

I mit regneark har jeg fire kolonner.

Jeg skal finde den mindste værdi fra D2:D7 returnere værdien fra samme række i kolonne A (A2:A7)

Hvordan?
Avatar billede macho Praktikant
21. september 2009 - 13:20 #1
Jeg skal skynde mig at tilføje, at værdierne i D2:D7 ikke nødvendigvis er forskellige. Arket kan f.eks. se således ud:

  A  B  C  D
1 51        100
2 52        95
3 53        5
4 54        10
5 55        5
6 56        25
7 57        20

Jeg skal så have returneret følgende:
    E  F
1    53  5
2    55  5
3    54  10
4    57  20
5    56  25
6    52  95
7    51  100

Håber det er til at forstå. Jeg kan også sagtens finde mindste værdi, som den bliver returneret i kolonne F; det kniber mere med at finde cellen i samme række i kolonne A.

?
Avatar billede Michael_jakobsen84 Nybegynder
21. september 2009 - 13:33 #2
Kunne dette være løsningen:
G2 skal så hedde: =HVIS(D2=MIN($D$2:$D$7);B2;"")

Og så ellers bare trække formlen ned?
Avatar billede macho Praktikant
21. september 2009 - 13:57 #3
Ikke helt sådan.

Jeg skal have resultatet i to kolonner, som beskrevet herover, listet med det mindste resultat fra D2:D7 øverst. Dette har jeg gjort med denne formel:

=MINDSTE($D$2:$D$7;1)
=MINDSTE($D$2:$D$7;2)
=MINDSTE($D$2:$D$7;3)

osv. op til:

=MINDSTE($D$2:$D$7;6)

Hver gang jeg så får returneret det mindste tal skal værdien i samme række fra kolonne A returneres (i ny celle).

Jeg skal altså IKKE kun finde mindste værdi, men alle værdier bare sorteret med den mindste først.
Avatar billede Michael_jakobsen84 Nybegynder
21. september 2009 - 14:11 #4
Så er den helt simple måde vel bare at sige:
e2: =a2 og f2: =b2 og låse de celler hele vejen ned.
Og så ellers sortere stigende efter kolonne f?
Sådan kan jeg få det til at virke.
Men der er nok en snedig formel også:)
Avatar billede macho Praktikant
21. september 2009 - 14:24 #5
Dit sidste svar giver ikke noget fornuftigt resultat, da jeg så altid skal lave en manuel sortering, når tallene ændrer sig. Dette er IKKE ønskeligt.
Avatar billede jkrons Professor
21. september 2009 - 17:52 #6
Denne løsning kræver en hjælpekolonne, her M. i hjælpekolonnen indsætter du:

=HVIS(D1="";"";D1-RÆKKE()/10^10) og kopierer nedad.

i E indsætter du:

=HVIS(RÆKKE()>TÆL($M:$M);"";INDEKS($B:$B;SAMMENLIGN(MINDSTE($M:$M;RÆKKE());$M:$M;0)))

og i F:

=HVIS(RÆKKE()>TÆL($M:$M);"";INDEKS($D:$D;SAMMENLIGN(MINDSTE($M:$M;RÆKKE());$M:$M;0)))

Begge dele kopieres nedad.
Avatar billede macho Praktikant
22. september 2009 - 09:51 #7
jkrons -> Det virker perfekt. Giv mig et svar - tak for hjælpen...
Avatar billede jkrons Professor
22. september 2009 - 10:37 #8
Hermed et svar :-)