Avatar billede McAsh Nybegynder
18. september 2009 - 00:18 Der er 11 kommentarer

Windows starter ikke op!

Oplevede den anden dag at min computer, som kører Vista ikke ville starte op.

Først kom følgende tekst (hvilket det ikke plejer)
port00: sata2 hdd
port01: CD/DVD drive
Port02:

Herefter kom jeg til windows fejl-genopretelse, hvor jeg fik at vide, at windows ikke kunne starte op og derefter blev jeg forsynet med 2 valgmuligheder:
- start reparation under start
- start windows normalt

Jeg har prøvet begge muligheder, men intet virker; Når jeg starter windows normalt kommer jeg til Vista-preloaderen, som så går i stå.
Når jeg starter reparation under start, kommer jeg igen til vista-preloaderen, som bare står og cykler uden der sker noget.

Fandt nogle threads her på eksperten.dk omhandlende samme fejlmeddelelse fra windows, og fandt frem til at jeg kunne installere "puppy" - et linux system, hvorfra det skulle være muligt at få adgang til mine diske og dermed sikre backup inden en evt. formattering. Efter installationen af dette program, kunne jeg dog kun finde den ene af mine to diske, så ved ikke om det betyder at min anden harddisk er stået af?
Jeg har som sagt to diske i min com. Den ene (c:) ligger windows og alle mine programmer på, og den anden (d:) ligger alle mine personlige filer som musik, film og billeder etc.

Er det muligt at windows ikke kan starte, hvis d: drevet er stået af?
Eller kan jeg genoprette windows-installationen på en eller anden måde og dermed undgå formattering?

På forhånd tak!
18. september 2009 - 06:28 #1
Lige en hurtig: Du kunne afmontere den (måske) 'syge' HD og se hvad der sker ?
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
18. september 2009 - 08:20 #2
Hvis alt hvad du skal gemme ligger på D: så er der vel ikke noget i vejen for du bare installerer Windows på C:?
Man behøver ikke formattere den begge diske, fordi man har problemer med den ene
Avatar billede jonner40 Nybegynder
18. september 2009 - 09:07 #3
Har du mulighed for at lave en BartPE bootable live windows cd

http://www.nu2.nu/pebuilder/

så kan du starte komputer med den og hente dine data ud
Avatar billede McAsh Nybegynder
18. september 2009 - 10:03 #4
@karise: ja, jeg tjekker her i weekenden, hvad der sker, hvis jeg piller den 'syge' disk ud. Vil evt tjekke om den fungerer på en anden com for at få det endeligt afklaret om den er stået af eller ej.

@tfswebguy:
forstår ikke helt, hvad du skriver i forhold til mit indlæg. Windows er installeret på C:, men starter af en eller anden grund ikke op. D: er den sandsynlige 'syge' disk. Jeg er godt klar over, at man ikke nødvendigvis skal formattere begge diske, men jeg vil gerne undgå formattering i det hele taget. Mit spørgsmål gik også på om det var muligt at få repareret windows på den ene eller anden måde uden geninstallering.

@jonner40:
Kræver det ikke, at man har en windows cd? Har kun en recovery-cd og ikke en egentlig installationsdisk. Har Vista installeret på min maskine, men synes det så ud til at være et xp-program, du nævner!?
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
09. oktober 2009 - 09:36 #5
Gammel tråd. Fik du det løst?
Avatar billede McAsh Nybegynder
09. oktober 2009 - 09:43 #6
Sry, ja, har helt glemt at skrive tilbage herinde..

Men problemet er fundet.. Det var min data-disk, der er stået af. Jeg har smidt den over i et par andre maskiner og testet den, men den er desværre død, så næste skridt er en omgang data recovery og så må jeg håbe på det bedste :S

Men det undrer mig stadig, hvorfor Windows ikke starter op, når mit C: drev fungerer fint..
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
09. oktober 2009 - 12:10 #7
Heh, havde også glemt tråden så er du ikke ene om :)

Var da trist til den er stået af, men sådan er det jo med de dersens diske

Mht det andet, så kan det være Windows havde nogle vigtige systemfiler liggende på det defekte drev (Har jeg oplevet en gang eller to)
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
19. oktober 2009 - 14:09 #8
Husk lige at lukke tråden :)
Avatar billede McAsh Nybegynder
19. oktober 2009 - 19:43 #9
Yessør :) Ehm, men hvem skal man give point til i denne situation?
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
20. oktober 2009 - 13:31 #10
Det vælger du :)
Det/de svar der hjalp accepterer du bare :)
Avatar billede McAsh Nybegynder
20. oktober 2009 - 16:22 #11
@ Karise:
Kan du så ikke smide et svar, som jeg kan acceptere, da det reelt var dit svar, der diagnosticerede min døde harddisk.