Avatar billede SizZLeR Nybegynder
17. september 2009 - 13:09 Der er 13 kommentarer

Finanspostering?

Jeg sidder netop og har ibrugtaget programmet SALDI hvor jeg i kassekladden støder ind i begrebet "finanspostering", hvad er helt eksakt en finanspostering og hvad bruges sådan en til?

Har forsøgt at google det, men ingen steder kan jeg finde en definition af begrebet. :-S
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
17. september 2009 - 14:54 #1
kan forstille mig at hvis du fx. skal kreditere en anden konto skal du lave en finans post, og hvis du skal kreditere/debitere en debitor , skal du lave en debit post fx. :)
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
17. september 2009 - 16:09 #2
Ja det lyder rimeligt, jeg er sprunget ud i det og det funker tilsyneladende sådan. :-)

Takker for hjælpen.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
17. september 2009 - 16:15 #3
her er svaret :D
Avatar billede agercon Nybegynder
17. september 2009 - 20:42 #4
Forkortelserne D, K og F, som kan angives i kassekladden for henholdsvis en Debitorpostering, en kreditorpostering og finanspostering benyttes til brug ved opslag.

Hvis man angiver D, så foretages et opslag i debitorer (kunder).

Hvis man angiver K, så foretages et opslag i kreditorer (leverandører).

Hvis man angiver F, så foretages et opslag i konti i kontoplanen.

Man kan i feltet efter forkortelsen skrive første del af teksten af den debitor, kreditor eller konto, som man vil slå op, så man ikke skal lede blandt dem alle.

PS. Jeg er med i SALDI.
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
17. september 2009 - 20:56 #5
Tusind tak for den fornemme udredning Agercon. :-)
Avatar billede mariaf Juniormester
17. september 2009 - 21:35 #6
Jamen så påtager jeg mig rollen som den grove. Hvis du ikke ved hvad en finanspostering er, hvordan vil du så kunne bogføre for slet ikke at tale om at stemme af?

Køb hjælp. Det andet ender i en langsom død for dig.
Avatar billede agercon Nybegynder
18. september 2009 - 08:45 #7
Jeg er ikke i tvivl om, at der er mange, som bogfører og afstemmer selv - og gør det korrekt - uden at de har alle de faglige termer på plads. Desuden har dem, som selv bogfører det hele ofte et bedre forståelse af økonomien i virksomheden. Et introduktionskursus til bogholderi og regnskab er dog altid at foretrække.

Men der er også mange, som ville have bedre af en bogholder til netop at have styr på disse ting, hvor dem der driver virksomheden kunne nøjes med at tages sig af fakturering, modtagelse og afsendelse af varer samt oprettelsen af varer, brugere og andre dele af et økonomisystem.
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
18. september 2009 - 08:45 #8
Haha MariaF der tager du jo så grueligt fejl, for i WinFinans som jeg har bogført i tidligere stødte jeg ikke på begrebet og det var som du ville vide om du havde læst tråden, udelukkende  begrebet der drillede og ikke funktionaliteten.

Så hvis jeg skal være lige så grov som dig, så vil jeg foreslå at du køber hjælp til, at lære hvordan man benytter et forum og hvad formålet er, for det der ender da bare i en langsom overgang til, at du bliver en troll. ;-)

Pointen MariaF er, at man i et forum kan oprette en tråd om et givent emne og andre forumbrugere kan så kommentere for, at hjælpe.

Det er den sidste del der smutter for dig her, du er ikke bare nedladende når du insinuerer, at jeg er for dum til at lære tingene selv og samtidig giver en profeti om, at dette vil medføre en uønsket afvikling af det hele.

Desuden kender du hverken mig eller til hvilke kompetencer jeg har og det ses jo også tydeligt, hvis du virkelig kunne spotte et sådan udfald vha. så lidt, så havde du slet ikke tid, at sidde herinde og hakke på mig, så havde du nemlig været ansat som profet hos DMI til en ultra høj løn. ;-)

Ka' du ha' en go' dag. :-)
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
18. september 2009 - 08:52 #9
Agercon>>  Helt enig i det du skriver og for mit vedkommende har jeg drevet virksomhed sammen med en anden i 4 år og i den tid stiftet bekendtskab med WinFinans hvor vi fik vores revisor til at guide os hurtigt igennem hvordan vi inddaterede bilag.

Forud for dette har jeg gået på Datamat. udd. i 2005 og der var vi en del igennem omkring bogføring idet, vi skulle rustes til, at kunne kode applikationer til systemer som SAP, Navision osv.

Jeg husker som sagt ikke, at have set begrebet "Finanspostering" i winfinans når jeg inddaterede bilag, og derfor stod dette begreb lidt underligt da jeg så det første gang. ;-)

Synes bare det er brand ærgreligt, at der altid er mennesker i et forum som har mere travlt med, at jante frem for at bistå/hjælpe andre som henvender sig med spørgsmål, men sådan er det jo og det er et element vi desværre må finde os i, at leve med.

Cheers. :-)
Avatar billede mariaf Juniormester
19. september 2009 - 20:03 #10
Dit spørgsmål gik på at du havde taget et system i brug, og at du ikke vidste hvad en finanspostering er. Al min erfaring fortæller at så er man altså ny - det er du ikke, men det fremgik mildt sagt ikke.

En datamatikers grundviden om bogholderi er så mangelfuld at vi end ikke vil overveje at ansætte dem. Min virksomhed kan ikke leve med at han ikke ved hvad en finanspostering er. Andre kan have det anderledes.
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
20. september 2009 - 11:12 #11
MariaF >>

Problemet du oplever når du forsøger, at (i dette tilfælde) skue hunden på hårene havde du helt undgået, om du havde rettet din fokus mod trådens egentlige spørgsmål snarere, end mod mig som person. :-)

Det man lærer som datamat. vedr. bogholderi vil jeg heller aldrig påstå gør det alene, men det er der nu engang ikke noget der gør i nogen henseender.

Hvis ellers man er "glasset er halvt fyldt"-menneske vil man dog se på det som en fordel og noget som man kan bygge videre på.

Jeg kender flere som driver enmandsvirksomhed og som selv står for bogføring uden, at være udd. revisor og de har kørt i mange år.

Som Agercon også oplyser, så er der antageligvis mange som selv laver regnskab og gør det tilstrækkeligt uden, at kende til alle de faglige termer.

Du taler jo også dansk selvom du antageligvis ikke kender til alle ordene og/eller betydningen i sproget?  :-D

Udfra det du fortæller om din virksomhed, lyder det som om du er offentligt ansat, det er nemlig de eneste der har råd til, at tænke og handle så firkantet.
Avatar billede mariaf Juniormester
20. september 2009 - 17:53 #12
Svarer man kun på det kunden tror de spørger om, så holder man ikke længe i IT-branchen.
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
20. september 2009 - 19:29 #13
Et forum er ikke "IT Branchen" så den undskyldning dutter ikke her. ;-)

Dit bidrag til tråden indeholder alt endet end relevante svar og/eller redegørelser ift. trådens emne.

Forstår du der er intet forgjort i, at bistp med yderligere end hvad et spørgsmål direkte går på, så længe der er relevant ift emnet.

Emnet for tråden her er ikke hvor vidt jeg er begavet nok til, at håndtere en bogføring for min virksomhed i et program som Saldi.

Derimod er emnet noget som omhandler betydningen af et fagrelateret begreb og derfor ville en relevant yderligere forklaring udover et reelt svar på det ret simple spørgsmål jo være, f.eks. forklaring vedr. andre fagbegreber o.lign.

Din kommentar i første omgang bygger udelukkende på, at placere mig i en bås og pege fingre ad mig på en hånelig måde.

Denne model fra din side gavner ikke just scenen og andre som kommer til og læser tråden får således heller ikke svar på deres spørgsmål.

Nu hvor du er nået forbi 'point of no return' begynder du, at finde tynde undskyldninger til, at retfærdiggøre dine udtalelser.

Du kan sige hvad du vil, men det er og forbliver et uomstrideligt faktum, at du på intet tidspunkt har vist nogen form for interesse i, at skulle bidrage med noget som helst brugbart her i tråden.

Den måde du forholder dig til det hele er efter den typiske troll-model; ignorer fakta du ikke på saglig vis kan tale imod og find på nye "anklager" og direkte eller indirekte måder, at kalde din "modstander" for ubegavet.

Se vi der allerede har holdt længe i IT branchen kender en troll når vi oplever en og du kære MariaF, er lige præcis et af de bedste eksempler på en sådan. ;-)

Således har jeg ikke mere, at sige i denne sag da du med din arrogance og tendens til konstant, at ignorere facts kører hele diskussionen ind i en cirkel hvor jeg kun kan gentage hvad jeg allerede har sagt.