Avatar billede ivan0205 Nybegynder
16. september 2009 - 13:41 Der er 15 kommentarer

Slukke for strøm fra USB stik når PC er i S3/sleep mode

Hej alle eksperter!

Vi har en stationær PC (Packard Bell), der fungerer som MediaCenter (Windows 7, MCE) og er derfor aldrig helt slukket. Derimod står den som oftest og "sover" (S3/sleep mode).
Til PC'en har jeg tilsluttet en LaCie USB harddisk (2,5", 500GB). Den er udelukkende til backup-formål og ligger oppe på loftet (under taget). På den måde er den adskilt fra selve PC'en i tilfælde af evt. tyveri. Harddisken får strøm via USB. Jeg valgte den type, da der ikke er strøm på loftet, og på denne måde var jeg fri for at trække to ledninger mellem etagerne.

Mit problem er, at harddisken er tændt konstant (fordi der åbenbart er strøm i USB stikkene - også ved S3/sleep mode). Jeg ville gerne have, at disken var slukket, når PC'en går i S3/sleep mode, for der er jo ingen gund til at den "kører". når PC er inaktiv (unødig slitage og strømforbrug). En løsning på dette problem ville også muliggøre brug af en "strømskinne", så printer, skærm, højttalere osv. slukker, når PC'en "sover".

Jeg har slået "Wake on USB" fra i BIOS, men det hjalp ikke noget.

Håber at der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede thov Forsker
16. september 2009 - 14:03 #1
Tjaa.. Var det mig, så lavede jeg en 'strømskinne', styret af et 12V relæ.
Relæspolen ville jeg koble mellem den gule og en sort ledning i et ledigt Molex strømstik. Når computeren vågner op og tænder for de interne drev, trigges relæet, strømskinnen aktiveres, og tænder for disken på loftet - den skal nemlig tilsluttes en USB-hub (med egen forsyning) tilsluttet strømskinnen.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. september 2009 - 21:48 #2
Købte en El-spareskinne, og fik samme problem.
Løste det ved at købe et PCI-USB kort. Der er ikke strøm på,
hverken når computeren slukkes elle bare sættes til dvale.
I alt fald ikke på min Asrock. Nu virker El-spareskinnen fint.
Avatar billede ivan0205 Nybegynder
16. september 2009 - 22:12 #3
Thov - foreløbigt tak for dit svar:
Det lyder smart - men måske en kende for besværligt for en ikke-elektriker som mig.

Mht. USB-hub: kan man få én (med egen strømforsyning), hvor der ikke er power på USB-stikkene, hvis strømforsyningen er slukket? Ved de (få) jeg har prøvet er der power på USB stikkene i hub'en, hvis bare hub'en er sluttet til en PC (tændt eller i S3/sleep mode) - også selvom strømforsyningen ikke er sluttet til hub'en!

Kan du evt. pege på et par hubs, der opfylder den specifikation?

Idé: Hvis en sådan USB hub kan fås, så kunne en "ikke-teknisk" løsning måske være at købe en "strømskinne" med master-stik (dem, der er "beregnet" til TV) - hvis altså PC'ens strømforbug i S3/sleep mode er lavt nok til at slukke for de andre stik i skinnen...
Avatar billede ivan0205 Nybegynder
16. september 2009 - 22:16 #4
Off-line: Foreløbigt tak for svar...
Også en smart løsning. Hvordan kan man se på motherboard spec. om dette virker? (jeg mener: du skriver jo "i hvert fald ikke på min...")
16. september 2009 - 22:23 #5
Tips: Hvis din PC har den 'gamle' Tastaturstik (PS/2) OG du bruger en USB baseret tastatur OG så ikke bruger det stik på PC'en... Så find en lille PS/2 -> USB omsætter dims (følger tit med USB Tastaturer) og sæt imellem og derfra 'styre' USB strømskinnen. Det har virket i tre ud af tre tilfælde jeg her oplevet...
Fordi det stik (som normalt 'føder' tastaturet) bliver tilsyneladende rigtigt slukket...
Avatar billede off-line Nybegynder
16. september 2009 - 22:30 #6
Jeg tror det er sådan på alle computere, men det kan jeg jo ikke
vide med sikkerhed. Derfor skrev jeg sådan. Jeg kan jo ikke give
garanti:)
Avatar billede ivan0205 Nybegynder
17. september 2009 - 08:56 #7
karise_larry:
Tak for dit forslag, som lød lovende.
På min PC har jeg ganske rigtigt PS2 stik til mus og tastatur (men jeg bruger ikke nogen af dem). Jeg forsøgte - via en PS2/USB omformer - at sætte USB harddisken til PS2-stikket, for at tjekke om "strømmen" slukkes når PC'en går over til S3/sleep mode. Men desværre: selv i S3/sleep er der lys i harddisken (også når den er sat til PS2-stikket). Derfor tror jeg heller ikke umiddelbart, at det vil virke med en strømskinne sat i PS2 via USB - men har jeg desværre pt. ikke en USB strømskinne, så jeg kan tjekke.
Jeg har tjekket i PC'ens BIOS og "Wake up from S3" er disabled for PS2-forbindelser (både mus og tastatur). Andre ideer til hvorfor det ikke virker hos mig? (evt. forslag til hvad jeg skal tjekke i BIOS?)
mvh
Ivan
Avatar billede ivan0205 Nybegynder
17. september 2009 - 08:59 #8
offline (#6): igen; tak for dit svar.
Det er klart og helt OK at du ikke kan give garanti - jeg ville bare nødig investere i PCI/USB kort, hvis det viser sig at det ikke virker hos mig - og derfor ville jeg gerne tjekke motherboard spec. forud for investeringen (hvis det var muligt!)
Men hvis der ikke kommer andre "nemme" forslag, som virker, så vil jeg nok forsøge din varient!
Avatar billede off-line Nybegynder
17. september 2009 - 10:50 #10
Det er formodenligt muligt, at måle på bundkortet, med et
voltmeter, om der er strøm på stikket ved dvale, men jeg har aldrig
prøvet.
Avatar billede ivan0205 Nybegynder
17. september 2009 - 12:13 #11
karise_larry (#9).
Tak for links - jeg vil tjekke i nærmeste fremtid om en USB-strøm-spare-skinne slukker, hvis den er sat til PS2-porten og PC går i S3/sleep mode.
Mht. dine links og "universal-strøm-skinnen" så er det præcis sådan en jeg tænker på i indlæg #3. Også denne løsning vil jeg få tjekket "snarest".

Men hvis en af disse virker, så mangler jeg stadig at finde en USB hub, der slukker for strømmen på USB stikkene så snart den eksterne strømforsyning bliver afbrudt... Nogen der kan hjælpe med henvisninger?
Avatar billede ivan0205 Nybegynder
17. september 2009 - 12:15 #12
off-line (#10). Tak for endnu en idé!
Det er sikkert muligt, men den undersøgelse er nok for teknisk krævende/risikabel for mig - i hvert fald er der andre og nemmere alternativer, jeg vil tjekke først!
Avatar billede ivan0205 Nybegynder
17. september 2009 - 14:34 #13
nye info vedr. #11.
Lånte mig frem til en USB-strømskinne! Desværre slukker den ikke ved S3/sleep...
Avatar billede ivan0205 Nybegynder
28. oktober 2009 - 23:28 #14
off-line (#2).
Da intet andet virkede, prøvede jeg at købe et PCI->USB kort. Jeg fandt et på ebay til 20 kr. incl. porto fra Hong Kong!
Det virker!!! Så nu slukker både USB harddisk og strømskinne, når PC går i S3/sleep mode.

Mange, mange tak for al hjælp og gode idéer!
Alle, som mener de har fortjent point, bedes lægge et svar inden en uge - så kan I dele!
29. oktober 2009 - 07:22 #15
Ping...
(Måske lidt - deles mellem flere ...)