Avatar billede julemand39 Nybegynder
16. september 2009 - 13:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Valg af SSD harddisk

Hej Eksperter

Jeg tænker på at købe en SSD harddisk til min stationære computer. Da der er et hav af forskellige slags, er jeg lidt i tvivl om hvilken jeg skal vælge, da dem jeg har set på er meget forskellige mht. læse/skrive hastighed. Jeg har kigget på mærkerne OCZ og Intel. Men jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Jeg har nogle forskellige krav til den.

1. Den skal være på 120 gb (hvis det kan betale sig mht. prisen)

2. Den skal have hurtig læse/skrive hastighed

//Morten
Avatar billede showsource Seniormester
16. september 2009 - 13:31 #1
Hvad jeg ved af, er Intel's p.t. den hurtigste. Men også den dyreste !

Af de test jeg har læst på toms hardwareguide er en OCZ nu heller ikke helt tosset, omend Intel's som sagt er hurtigere.

Og så må du selv opveje fordele/ulemper m.h.t. pris.
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. september 2009 - 13:32 #2
Der er kun 2 rigtige valg lige nu og det er OCZ Vertex og Intel M Series

Da priserne i øjeblikket ligger på omkring 250.- for en 120GB OCZ Vertex og 3000.- for en 160GB Intel M, så vil jeg helt klart snuppe en Intel SSD.

Prisen er billigere pr. GB, og så får du endda bedre performance, grunden en Intel Controller i stedet for den Indilinx controller OCZ benytter.

Hvis du har nok SATA porte på bundkortet, der ikke skal bruges til noget andet, og som samtidigt køre på en fornuftig controller, så som Intel ICH10R eller lignende (Jmicron kan ikke anbefales her), så vil jeg anbefale dig at tage 2x80GB Intel X25-M diske og sætte i RAID0...

Håber det hjælper dig på vej...du må endelig skrive hvis du har spørgsmål til ovenstående :)
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. september 2009 - 13:34 #3
#1 Intel's er rent faktisk billigere pr. GB dags dato, end OCZ's Vertex.

Dette er efter de samtidigt med skiftet til 34nm process, sænkede prisen drastisk.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
16. september 2009 - 13:36 #4
OCZ Vertex er vist den bedste på markede lige pt.
http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2009/05/15/ocz-vertex-ssd-review/1 - her er et rewiev, også hvordan den klare sig i forhold til intel - husk at kigge på de andre sider der er :) - next page nede i bunden.
Avatar billede julemand39 Nybegynder
18. september 2009 - 15:48 #5
Nu har jeg kigget lidt rundt på nettet og fundet disse 2 modeller på 80 GB

Mit valg er faldet på Intel, har hørt meget godt om dem. Har også hørt fra mange at de er klart de hurtigeste.

Jeg har fundet disse 2 modeller, som ikke er så dyre igen, men hvad er egentlig forskellen på disse, og hvilken skal jeg vælge?

1. SSDSA2MH080G2C1

2. SSDSA2MH080G2R5

Har desværre ikke lige noget link på dem. Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
11. oktober 2009 - 16:14 #6
SSDSA2MH080G2R5 skulle gerne være den nyste model
Avatar billede jedi-master Nybegynder
14. november 2009 - 19:51 #7
Hej.
jeg har 2 Corsair Extreme Series X64 64 GB i Raid 0 422mb/s
på et Motherboard Gigabyte GA-965G-DS4 (rev. 3.3)
på bundkortet er der indbygget en controller med
Intel® Matrix Storage Technology ICH8R chipset.
det giver ialt 119mb og en Read på 422mb/s i HD tach test.
ved 3 ssd drev bliver mit system (ICH8R chipset) ustabilt
idet det er over 300mb/s Sata 2.0. VISTA opstart er 30sek.
før på mine 3 WD raptor 150 diske 260mb/s 1,38min.
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2731

http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=634380&q=x64&sp=all

PS.
ny type Sata 3.0 (600mb/s) lige udgivet bla. af ASUS og Gigabyte
men kun med 2 porte.. tyndt og kun med sokkel 1156.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=693697

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=640367

smiler
mvh.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2010 - 12:01 #8
har lige hos det her firma købt denne her og sat i og den virker perfekt

http://www.fcomputer.dk/Harddisk/128GB_Kingston_SSDNow_V_Desk.Bundle

løg eller fæstne den på det køilgste sted i pc og den kan godt være i bunden.

den var let at installere - den var let at lægge win 7 på.
den finder sig selv i bios

du får det ikke meget lettere

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2010 - 12:06 #9
læg eller fastgør den på det køligste sted skulle der have stået

i bunden af kabinettet er et fint sted ja den kan da sidde andre steder f.eks lige bag en blæser så den er  kold uanset temp i kabinettet.

m.v.h
Avatar billede julemand39 Nybegynder
25. maj 2010 - 00:04 #10
Tak for jeres svar og brugbar information. Jeg har købt mig en Intel ssd 80 gb (SSDSA2MH080G2R5) og må sige at det gav en god forbedring på hastigheden..