Avatar billede Callesk Nybegynder
15. september 2009 - 18:45 Der er 10 kommentarer

Styrke på trådløs router

Jeg har på nuværende tidspunkt følgende trådløse router: http://www.dlink.com/products/?pid=DI-524

Dog har jeg et problem med den ikke er helt kratig nok. Især når vi sidder to på det trådløse net, ryger den ene ofte af eller kører begge to med lav hastighed. Nogen gange kører den også med lav hastighed selvom der kun er en på.
Routeren står ca. 10 m væg, og der er beton vægge i lejligheden.

Men mit spørgsmål er så når jeg vil købe en ny router, hvad der angiver hvor kratig/stærk routeren er,: Frekvensbånd, Dataoverførselshastighed eller noget andet jeg skal kigge efter?
Samt hvad jeg skal vælge som minimum for at få et godt signal?
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 19:16 #1
Prøv at opdatere firmwaren i routeren, det kan hjælpe.

Når det er opdateret, slukker du for både router og modem, og venter 10 til 15 sekunder. Start modem op først, og når det spiller, starter du routeren op også.

N-draft router, og Linksys har et par rigtig gode.

WRT320N-EN http://www.shg.dk/p/2152574

WRT610N http://www.linksysbycisco.com/US/en/products/WRT610N

Den første kører enten 2,4 GHz eller 5 GHz, og den sidste kan begge bånd samtidig.

Førstnævnte har jeg monteret i en kælder, og den "skyder" gennem betondækket til stuen.
Avatar billede walkerDK Nybegynder
15. september 2009 - 20:13 #2
Spar lidt penge og køb D-Link DIR-615, en gammel model (nyere en din nuværende dog) men kanon N router til prisen 299.- med eksterne antenner.

Jeg har får bedre rækkevide på min gamle D-Link DIR-615 en jeg gør på mine WRT160N og WRT610N :( under svære fysiske forhold, som beton vægge og ligende (alle bokse med nyeste FW).

DIR-615 kan man købe eksterne antenner til hvis man vil have yderligere række vide, det kan du ikke på de 2 Linksys modeller.

Der er også dd-wrt firmware på vej til DIR-615 hvis man ønsker yderligere features lukket op på boksen.

Spar dine penge, start med DIR-615 og evt. købe nogle high gain antenner (trendnet)for prisforskellen op til WRT610N ;)
http://www.trendnet.com/langen/products/products.asp?cat=68

Mvh.
walkerDK
Avatar billede Callesk Nybegynder
15. september 2009 - 20:33 #3
Takker for svarene indtil videre. Men hvad skal jeg kigge efter på specifikationer hvis jeg skal købe en ny?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. september 2009 - 00:43 #4
Der er ikke den store forskel i specifikationerne.

Gå efter et anerkendt mærke som cisco (linksys)
Avatar billede walkerDK Nybegynder
16. september 2009 - 10:50 #5
Nu har jeg arbejdet for Linksys som teknisk advisor/trouble shooter på escalations sager, og har meget erfaring
med produkterne.

Jeg holder stadig på at de to nævnte Linksys produkter er for ringe med henblik på interne antenner i forhold til svære fysiske forhold.

Alle der har arbejdet med dybdegående Wlan trouble shooting vil vide at beton elementer (vægge, kælder osv.), metal reoler/skabe  vil dræbe ens signal betydeligt uanset hvilken router man vælger.

Ud fra meget erfaring med WRT610N & WRT320N selv med MIMO teknologi er disse to Linksys routere ikke nogle jeg ville anbefale ud fra de oplyste forhold med beton vægge i lejligheden.

Dette  grundet manglende mulighed for at benytte eksterne high gain antenner.

Men JA Linksys produkterne er meget nemme at konfigurere, der er desværre IKKE dansk support mere (udliciteret til Indien-Engelsk support i August :)  ) og der er jo altid 14 dages fuld retur ret på electronik varer hvis man er utilfreds med produktet.

Til sidst vil jeg gerne pointere at Linksys IKKE må samlignes med Cisco produkterne!

Linksys er ejet af Cisco (By Cisco) men er stadig et 100% uafhængigt firma og produkterne har blot fået "By Cisco" logoet.

Cisco produkterne koster naturligvis meget mere da det er produkter produceret til erhvervs brug.

Er prisen ikke et emne køb Cisco, ellers holder jeg mig stadig til mit første råd, spar dine penge og køb D-link DIR-615 med eksterne antenner.

Mvh.
walkerDK
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. september 2009 - 11:04 #6
Som tidligere skrevet, har jeg anvendt WRT320N-EN i en kælder opsætning. Zyxel, D-link og Netgear var afprøvet først, men i den anden ende af huset blev man kastet af i tide og utide, indtil jeg installerede Linksysen. Nu har det kørt upøklageligt i over en måned.
Avatar billede walkerDK Nybegynder
16. september 2009 - 14:04 #7
# dragonknight

Jeg siger på ingen måde at de to routere ikke vil virke, men din kælder er nok støbt med beton fundament (ydervægge) men nok ikke de indvendige vægge mellem værelser i kælderen?

Men Callesk skriver at han har beton vægge i hans lejlighed, det kan være en helt anden sag, og der har jeg desværre ringe erfaring med WRT610N & WRT320N

Jeg har konfigureret hundredevis af disse routere i mange forskellige forhold og denne vil give ballade.

# Callesk jeg bruger ikke mere tid på denne diskution med dragonknight, men tag hans ene eksempel med bag tanke på to forskellige bygninger, du har beton vægge i lejligheden og der kan IKKE monteres eksterne antenner på WRT610N & WRT320N

Held og lykke med det Callesk og husk man har altid 14 dages fuld retur ret ;)

Mvh.
walkerDK
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. september 2009 - 15:34 #8
Når jeg skriver betondække, så er det stålarmeret betonplader der gør ud for gulv oven kælderen. Man kan også sige, at det udgør loftet i kælderen. I kælderen er maskinrummet, og ovenover findes stuen, kontoret og værelser.
Avatar billede walkerDK Nybegynder
16. september 2009 - 18:07 #9
:) ja det er også en ordentligt omgang signalet skal igennem.

# Callesk

Go for it, ofre 1000.- plus for en WRT610N :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. september 2009 - 13:30 #10
Den koster nu kun 799 hos SHG.DK http://www.shg.dk/p/2115131