Avatar billede brobak Nybegynder
15. september 2009 - 14:04 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Raid driver, kan ikke finde iaStor.sys

Hejsa, jeg har fået lavet en floppydisk med driversetup til raid til win XP.

Når jeg så installerer WinXP kan jeg fint gå ind og trykk F6 og vælge sata raid controller driveren fra disken og begynde at installere.

Når windows så skal til at kopiere filerne fra cd´en brokker den sig over ikke at kunne kopiere iaStor.sys .

Nogen der har nogle gode råd hertil??

Kører med et Asus P5E motherboard.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 14:09 #1
Du har aktiveret RAID i BIOS ?

og konfigureret dine RAID diske ?
Avatar billede brobak Nybegynder
15. september 2009 - 14:14 #2
ja har været inde i bios og configurere bios til raid og sat 2 harddiske op i et raid setup.

Hvis jeg ikke loader driveren fra floppy disken kan jeg slet ikke finde nogen harddiske at installere windows på.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 14:16 #3
Du skal også bruge drivers fra floppy.

Asus.com er meger langsom, jeg er ved at hente manualen.
Avatar billede snowball Novice
15. september 2009 - 14:27 #4
Det er efterhånden et kendt problem med ASUS.

Overvej evt. at slipstreame driveren direkte ned på XP CD'en.

http://www.geertsen.dk/articles.asp?ArtId=10
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 14:33 #5
O, den Cd du installarer fra, skal være med mindst XP SP1, eller virker det ikke.

Som nævnt skal RAID være aktiveret i BIOS, og Onboard serial-ATA BOOTROM skal være enabled. Gem ændringerne og Exit.

Ved næste start vil du efter POST få en linie med en key kombination du skal trykke for at komme ind i RAID konfiguration. Jeg mener det er CTRL+l som giver dig adgang.

Derinde skal du Create RAID Volume. Inden du aktiverer Create RAID, kan du se hvilke diske som RAID BOOTROM kan sse.

Du skal give volume et nanv, vælge en RAID level, udpege diske der skal indgå, og først derefter trykker du på Create Volume. Den spørger om du er sikker, og der trykker du Y for Yes.

Når den er færdig kommer du til den første side, og der exiter du, og maskinen genstarter.

Nu kan du installere XP på RAID med driver floppy og F6 under installationen, når den anmoder om 3. parts driver.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 14:42 #6
Selve driverne findes på CD der fulgte med bundkortet. Når Cd autorunner, er et af menupunkterne netop til at creere omtalte driver floppy.

Driverne kan også hentes på http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=cPrufUGXUlY9OsYv&content=downloadVælg Xp som OS og gå ind under Chipset. Der er en Make Intel ICH9 RAID driver disk.

Med en floppy i drevet kører du bare f6flpy32.exe så bliver den skrevet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 14:42 #7
Avatar billede brobak Nybegynder
15. september 2009 - 14:49 #8
snowball, det link virker umiddelbart ikke.

Det er en win XP SP2 jeg forsøger at installere med.

Jeg kan umiddelbart ikke se noget " Onboard serial-ATA BOOTROM " i bios eller inde i det Raid konfiguration.

Ellers har jeg gjort som du skriver der dragonknight
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 14:56 #9
Jeg var nok lidt hurtig der.

Fra main menuen vælger IDE configuration og trykker enter.
Vælge configure SATA as og tryk enter.
Vælg RAID og tryk enter.

Så skulle Onboard serial-ATA BOOTROM gerne komme frem, og den vælger du og trykker enter, og vælger Enabled.

Når det står rigtig, gemmer du og exiter.
Avatar billede brobak Nybegynder
15. september 2009 - 15:00 #10
Først og fremmest har jeg slet ikke en menu der hedder IDE configuration, den hedder sata configuration. Når jeg vælger configure SATA as RAID, kommer der ikke noget Onboard serial-ATA Bootrom frem.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 15:05 #11
Ja det er en tyrkfejl i manualen.

Det står der eller i manualen. Lige under Configure SATA as RAID.

Det kan være en nyere BIOS du har i forhold til manualen, men det vigtigste er at du ved genstart kan komme ind i RAID konfigurationen med CTRL+l

Først når dette er gjort, vil en installation opfatte RAID diskene som en enhed, og dermed kan der installeres på den.
Avatar billede brobak Nybegynder
15. september 2009 - 15:12 #12
ja, men det var jo allerede gjort, mit problem er at efter jeg har valgt at installere på min raid disk brokker windows sig over ikke at kunne finde iaStor.sys. Hvilket tilfældigvis er en af de filer som jeg har valgt at den skal læse fra floppy disken i stedet for cd´en.
Avatar billede brobak Nybegynder
15. september 2009 - 15:17 #13
Gider ikke bøvle med det mere nu her. Så bliver bare kørt uden raid, indtil jeg får smidt lidt ekstra ram i så jeg kan køre et nyere OS.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. september 2009 - 15:21 #14
Velbekomme
Avatar billede snowball Novice
15. september 2009 - 19:01 #15
Linket virker fint her - hvad sker der når du prøver?

Løsningen der er beskrevet er ret nem og har aldrig oplevet den ikke virker :)
Avatar billede brobak Nybegynder
16. september 2009 - 00:18 #16
Virker også for mig nu, fik bare en "internal server error" tidligere.