Avatar billede redfusion Nybegynder
14. september 2009 - 23:10 Der er 8 kommentarer

ATA100 vs Compact Flash?

Goddag

Jeg har en ældre bærbar, hvor harddisken er gået i stykker... Så nu skal jeg bruge en ny harddisk. Den gamle harddisk var en IDE ATA100 2.5' hvilket ikke er særlig almindelig mere (alle bruger SATA).

For at få min bærbar op at køre igen til en billig penge, har jeg overvejet at købe en IDE til CF adapter, og så køre med et 8GB Compact Flash kort i stedet for en traditionel harddisk.

Mit dilemma er nu om hvor meget hastighed jeg vil miste ved at bruge et solid state drive, som hd? Eller mister jeg overhoved noget?

Nogen der har et bedre alternativ?

-
redfusion
Avatar billede redfusion Nybegynder
14. september 2009 - 23:25 #2
Jeg ved godt man kan få dem endnu, men jeg har svært ved at bruge penge på en forældet hd. Sammenligner man med en tilsvarende SATA hd, er den billigere og hurtigere.

Løsningen med et compact flash kort, kan jeg få for under 100kr. på ebay, og jeg syntes det kunne være meget sjovt at prøve det :)
Avatar billede Beach Mester
14. september 2009 - 23:28 #3
Hmm, er ikke helt med i hvad du vil??
Hvis du vil erstatte din gamle HDD med en CF flashkort så vil du miste rigtig meget hastighed da skrivehastigheden på selv de hurtige af slagsen er meget sløv i forhold til din nuværende disk.

Man kan så rigtig nok få nogle adaptere så du kan sætte flere CF-kort sammen på adapteren som så kan sættes op i en form for RAID, og så hjælper det gevaldigt på hastigheden. Men helt godt bliver det kun på læsesiden, ikke når der skal skrives til "disken". Samtidig er det en forholdsvis dyr løsning.

Her vil det være nemmere, hurtigere og billigere at kaste en af de ældre diske i maskinen som der bliver henvist til øverst.

Så kommer du ind på SSD diske, og her er det pludselig en lidt anden snak. Her får du et OK boost på maskinen i forhold til den ældre ATA disk, men så er vi også oppe på 3X prisen som minimum, og hvis det er en ældre bærbar så er det ? om det kan betale sig at binde så mange knaster i halen på den med mindre du påtænker at købe en ny i nær fremtid hvor du kan flytte din nye SSD med over.

//B
Avatar billede Beach Mester
14. september 2009 - 23:31 #4
Du kan læse omkring et forsøg med CF kort her--->
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9228

//B
Avatar billede redfusion Nybegynder
14. september 2009 - 23:39 #5
Det er vist mig der roder rundt i begreber.

CF er solid state komponent (ret mig hvis jeg tager fejl).

Jeg har ikke som sådan brug for den bærbar. Jeg ville bare have den op og køre igen, hvis det kunne gøres for en billig penge. Jeg havde godt på fornemelsen at CF var langsomt (har prøvet at boote en PC fra en USB pen).
Avatar billede redfusion Nybegynder
14. september 2009 - 23:55 #6
Har lige læst artiklen på hwt.dk - ved ikke helt hvad jeg skal konkludere. Han virker da ikke helt skuffet over hans raid0 CF drev. Men det er måske mig der ikke helt forstår det?
Avatar billede justrace Novice
15. september 2009 - 08:27 #7
Du kunne jo snuppe en brugt HDD fra dba.dk. :)
Avatar billede Beach Mester
17. september 2009 - 07:19 #8
Nope, som RAID er det ok, men sammenlignet med prisen på en billig SSD disk eller en alm. ATA100 disk så kan det ikke betale sig.

Havde det været en maskine af nyere dato så kunne man måske speede maskinen op så den kan bruges til noget fornuftigt, men at give en ældre dame motor på rulatoren får man ikke meget ud af:-)

//b