Avatar billede Lowenti Nybegynder
13. september 2009 - 23:21 Der er 15 kommentarer

Nikon D90

Hej..

Jeg købte for noget tid siden et Nikon D90 kamera, som jeg er rigtig glad ved og ved at lærer at kende..
Der er bare det problem at når jeg sætter den hen på M - menuen, bliver alle billederne helt sorte, dog ikke hvis jeg tager billeder af lys.. Min lampe f.eks.
Jeg forsøgte mig med et gammelt Serie E objektiv, og troede det var den der ikke virkede..
Men læste mig frem til at den skulle kunne virke, det var netop derfor jeg valgte det kamera, for at gamle objektiver skulle kunne bruges dertil..

Til sidst så har jeg også en gammel Panagor auto converter Tot 1:1 som men sætter på før den anden, sådanne at man kan tage billeder i meget detaljeret model.. Hvilket jeg syntes er sejt..
Er der nogen der ved om denne model slet ikke virker dertil..
Og hvad jeg evt. skal gøre før at den vil tage billeder i M-menuen..
Nogen der har prøvet det samme problem..??

Er nybegynder i Nikon.. Mit tidligere var et Sony DSC-H9.

På forhånd tak!

Louisa Ditte
Avatar billede justrace Novice
14. september 2009 - 07:25 #1
Jeg vil til at begynde med invitere dig til at kigge på min hjemmeside. :)

Det tyder på at du ikke helt hat styr på den (M)anuelle indstilling.
Både i de 2 (P)-indstillinger, og (A) og (S) klarer kameraet den ene halvdel af indstillingerne, og derved får du taget et brubart billede.
I (M)anuel skal du selv klare ALLE indstillinger, da kameraet intet gør selv.
Prøv evt med at dreje på det forreste hjul, det ved pegefingeren, til det laveste tal, (Blænden), og se hvad der kommer ud af det.
Prøv også at dreje på det bagerste hjul, til der står 60, eller deromkring.
Derefter leger du bare videre til du syntes billederne begynder at tage form.

Det skal lige tilføjes at (M) er den sværeste indstilling som forøvrigt mange dygtige fotografer heller ikke altid mestrer, så vær ikke ked af det driller. Den bedste måde at lære det på er erfaring, og den kommer af at tage en masse billeder, ved forskellige indstillinger. Med digital er det jo heldigvis tæt på at være helt gratis, bortset fra tiden det tager.

D90 er forøvrigt et rigtig godt kamera, og det bedste i sin klasse, og leverer billeder som på D300, bare til en bedre pris.
Avatar billede Lowenti Nybegynder
14. september 2009 - 11:33 #2
Hej..
Jeg ved godt at man selv skal instille på skarpheden og det.. Og jeg kan også sagtens se det.. Da jeg satte de andre på.. Har jeg aldrig set et gulvtæppe så detaljeret, men da jeg tog billedet, var det helt sort..
Det syntes jeg er såå surt..

Tusinde tak for dit svar.. :)
Avatar billede justrace Novice
14. september 2009 - 13:08 #3
Jo men det tyder jo også på at billedet er helt undereksponeret. Det rettes med længere lukkertid, eller større blændeåbning (mindre blændetal).

En måde at lære de manuelle indstillinger kan være at køre på enten S (Lukkertidsstyret) eller A (Blændeprioritet. Og så samtidig holde øje med hvad kameraet så selv indstiller de andre indstillinger til.

Spørg endelig hvis der er noget du er i tvivl m. :)
Avatar billede Lowenti Nybegynder
14. september 2009 - 13:12 #4
Jamen jeg forstår ikke helt, hvorfor man kan se f.eks. gulvtæppet, så detaljeret, men billedet er sort, når det er taget..?? De gamle objektiver, kan kun virke på M-delen..
Jeg har vidst meget at lære..

Du lyder som at ville have været den rette læremester :)
Avatar billede justrace Novice
14. september 2009 - 13:24 #5
Du kan bare rette  "have været" til "kan være". :)

Jeg roder med foto hver dag, og har selv stablet min hjemmeside på benene.

Det er såmænd ikke så underligt endda, da det du ser gennem søgeren er det som bliver taget, men billedet skal jo belyses rigtigt.

Kan du evt. fortælle hvad blændetrin der står i søgeren (A) og lukkertiden (S), og for at tage det hele med, også hvilken ISO kameraet er indstillet til?

Din lysmåler i søgeren kan også hjælpe dig på rette vej, ved at du prøver at dreje på de 2 hjul der sidder lige under udløserknappen, og det hjul der sidder modsat, ved tommelfingeren. Du burde kunne "dreje" dig til en indstilling der får lysmåleren til at ligge nogenlunde i midten.
Avatar billede Lowenti Nybegynder
14. september 2009 - 13:25 #6
Hold da K... du er sq en engel..
En nybegynder takker.. Det virker sq med de gamle objektiver..
Avatar billede Lowenti Nybegynder
14. september 2009 - 13:32 #7
Hvor er det sødt af dig, der kommer helt sikkert flere spørgsmål hen af vejen..
Når man tager nærbilleder på den måde, kan man pludseligt se hvor meget man ryster..
Jeg var inde og melde mig ind som bruger af din side tidliger i dag :)
Det var netop et sådanne forum jeg søgte igår.. :)
Avatar billede justrace Novice
14. september 2009 - 13:37 #8
Selvfølgelig virker de gamle objektiver. Nikon er bagudkompatibel med op til 50 år gamle objektiver, så de er geniale.

Men husk den anden adresse, der er flere "kloge" der som er ret dygtige, og som er lige som jeg, klar til at hjælpe alle fotointeresserede.

Og husk: Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar. Og vi har alle været nybegyndere.

Derudover er det perfekte billede ikke taget endnu, kun et der har været bedre end andre, og hvorfor skulle det ikke kunne blive dig en dag?
Avatar billede Lowenti Nybegynder
14. september 2009 - 13:42 #9
Smiler.. Du virker rigtig sød og hjælpsom..
Jeg takker dig for din tålmod og hjælpende hånd..
Jeg har gemt din side som en favoritside, så kan jeg altid finde frem til den..

JA de er så, men ville have købt D5000 - den kan bare ikke tage de gamle objektiver.. Så jeg er glad ved mit valg.. :)
Avatar billede Lowenti Nybegynder
14. september 2009 - 13:51 #10
Ved du om om man kan stille på noget i kamerahuset, der gør at det ikke bliver rystet??
Avatar billede justrace Novice
14. september 2009 - 13:53 #11
Du har taget det rigtige valg ved at vælge D90 frem for D5000. D5000 er da et godt kamera, men det når ikke op på siden af D90.
Avatar billede justrace Novice
14. september 2009 - 13:55 #12
Så kal du bruge en hurtigere lukkertid, og omkring en 1/60s eller hurtigere, med en rolig hånd burde kunne gøre det.
Avatar billede Lowenti Nybegynder
14. oktober 2009 - 14:48 #13
Jaa..
Jeg tager mest sportsbilleder.. Og ville gerne have dem noget skarpere.. Har lige været på et Nikon school intro kursus..
Lærte jeg at hvis man har den på sportsdelen og også sætter den på AF-C så giver det bedre billeder.. Syntes bare ikk altid at det virker.. Jeg vil jo gerne have knivskarpe billeder.. Men kan være fordi jeg slog blitzen fra, da jeg prøvede det.. ??
Så blev de sådan lidt grynet..
Avatar billede justrace Novice
14. oktober 2009 - 15:05 #14
Han har tildels ret, men det kræver også en del træning og erfaring at fange actionbilleder.

Dybdeskarphed er i de fleste situationer en by i Rusland, da lukkertiden skal være ret hurtig, og derved en større blændeåbning (mindre blændetal), og derfor kan man tit komme ud for at billederne bliver uskarpe. Grunden kan være at fokus flytter sig, og kamera/objektiv kan ikke altid følge med.

Prøv i starten indtil du får lidt erfaring, at skyde på motiver der bevæger sig mere på tværs at din position, i stedet for imod/væk fra dig.
Avatar billede Lowenti Nybegynder
09. november 2010 - 23:00 #15
Heeej igen..

I forrige weekend, var jeg ude og tage billeder, indendørs.. Men det bliver altid så grumset og fanger ikke rigtigt " The moment ". Hvis du forstår, det hele bliver så sløret..

Håber du stadig vil hjælpe mig??

Ellers undskylder jeg...

Lowenti