Avatar billede darmann Nybegynder
13. september 2009 - 20:01 Der er 11 kommentarer

problemer med Dane-elec USB memory i Vista

jeg har en Dane-elec USB memory som jeg ikke kan finde på min Vista-maskine men min maskine med Xp er der ingen problemer
når jeg putter den i Vista maskinen skriver den at den søger en driver og efter kort tid skriver den at den er klar men jeg kan ikke finde min USB memory i denne computer hvad kan der være galt?
Avatar billede haverslev Novice
13. september 2009 - 20:11 #1
Hvis du f.eks har installeret Alcohol 120, Deamon tool eller andet virtuel drev, så slet det program først og prøv derefter at fjerne alle usb stikkene fra maskinen (ikke mus/tastatur)

Gå derefter i Enhedshåndtering
Klik på + udfor USB-Controllere
H-klik på enhederne og vælg fjern til din enheder du kan

Gentart og lad windows finde og installere USB controllerne igen.
Herefter sætter du dine USB enheder i maskinen - EN af gangen og lad windows finde og installere den / dem
Avatar billede haverslev Novice
13. september 2009 - 20:13 #2
Ups:
H-klik på enhederne og vælg fjern til dine enheder, du kan muligvis ikke fjeren alle linierne - det er OK
Avatar billede darmann Nybegynder
13. september 2009 - 20:52 #3
jeg er lige ved at prøve det tager godt nok lang tid om hver enhed
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. september 2009 - 20:54 #4
Du bør starte med at gå i systemadministrationen og tjekke om du kan se USB-drevet under diskhåndteringen.

Hvis den har fået tildelt samme drevbogstav som et andet drev, vil du have problemet du beskriver, men vil kunne tildele et nyt drevbogstav fra diskhåndteringen.
Avatar billede darmann Nybegynder
13. september 2009 - 21:16 #5
jeg kan godt se den i enhedshåndtering men hvordan ser jeg hvilket bostav(drev) den har fået tildelt
Avatar billede darmann Nybegynder
13. september 2009 - 22:33 #6
problmet er løst jeg fik den formateret den til NTFS på en XP maskine og så virkede det men hvad have det jeg gjort hvis jeg ikke havde en Xp maskine i nærheden ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. september 2009 - 22:53 #7
Så kunne du vel have formatteret den på din Vista :-) - hvad forhindrer dig i det?

Du skal også være opmærksom på, at det sædvanligvis er FAT32 der bruges som standard på USB-memory sticks. Du risikerer derfor at få problemer, hvis du forventar at kunne læse den i forskellig hardware - f.eks. stereoanlæg, DVD-afspillere m.m.
Avatar billede darmann Nybegynder
13. september 2009 - 22:56 #8
okay det bliver spændende at se for jeg skal bruge den i en digital fotoramme

men hvordan fandt jeg ellers ud af hvilket drev bogstav den havde fået
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. september 2009 - 08:21 #9
Alt tyder på at der har været en fejl på den, siden du var nødt til at formattere den. Derfor fik du ikke noget drevbogstav.

Men alt foregår i dag fra diskhåndteringen - hvor du jo også kunne se din USB-dims.

Hvis du kan se den, kan du også se om der eksisterer en fungerende partition - og denne vil som udgangspunkt altid få tildelt et drevbogstav automatisk.

Men en sjælden gang imellem opstår der en fejl, så USB-dimsen får samme drevbogstav som f.eks. et virtuelt DVD drev (det var hvad Haverslev var inde på). I virkeligheden vil det så være nok at højreklikke på partitionen på USB-drevet, og vælge "Skift drevbogstav og sti", og så her vælge et ledigt drevbogstav.

PC´en vil huske USB-dimsen og give den samme drevbogstav næste gang den tilsluttes.
Avatar billede darmann Nybegynder
14. september 2009 - 12:51 #10
jeg kunne ikke bruge en NTFS formatering i min digiramme så jeg formaterede den på ny i Fat32 format og så virker den men det er sjovt for det var den også før da den ikke virkede men dog var den formateret på en Ubuntu maskine har det noget at sige?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. september 2009 - 20:22 #11
Det er ikke alle operativsystemer, der er lige gode til at "tolke" fremmede filsystemer.

FAT32 er et Windows operativsystem, og selv om jeg ikke har hørt om problemer på Ubuntu før, er det da meget sandsynligt at den har "kvajet" sig.