Avatar billede theoneandonly Nybegynder
10. september 2009 - 23:06 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Windows crash igen, igen, igen...

Hej alle sammen

Jeg har et problem IBM ThinkPad, som jeg inderligt håber at nogle af jer kan hjælpe mig med.

Problemet kort beskrevet:

Ved installation af Windows (XP) opdateringer umiddelbart før slukning af computeren var jeg dum nok til at fjerne en ekstern harddisk, der var tilsluttet maskinen. Dette gjorde desværre, at der kom en meddelelse op om, at installationen ikke kunne gennemføres. Da jeg så startede den op lidt senere kom den med en meddelelse om, at Windows har fundet en alvorlig fejl, og lukker ned (blåt skærmbillede). Hvilket er sket ufatteligt mange gange siden da (Både med og uden den eksterne harddisk tilsluttet). På de gode tidspunkter kan den køre i en ti minutters tid inden det sker, men som oftest væsentligt mindre. Ifølge fejlrapporten skyldes fejlen følgende filer:

C:\Documents and Settings\"computernavn"~1\LOKALE~1\Temp\WER7c62.dir00\Mini090709-01.dmp
C:\Documents and Settings\"computernavn"~1\LOKALE~1\Temp\WER7c62.dir00\sysdata.xml

Jeg har forsøgt følgende for at løse problemet:

- Installation af de nyeste Windows opdateringer.

- Opdatering af USB drivere

- Sletning af alle temp filer

- Brug af CCleaner

- Brug af Windows reparation (sfc \scannow)

Ingen af ovenstående tiltag har hjulpet på situationen. Har I andre forslag? Ville meget gerne undgå at geninstallere og/eller formatere computeren, da det ikke er min egen, men en jeg blot har lånt.

Med venlig hilsen

Christian
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
10. september 2009 - 23:21 #1
Lige lidt bonusinfo:

Fejlkoden på den blå skærm er:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

0x0000000A (0xF8C1D680, 0x00000002, 0x00000001, 0x804D9B68)
Avatar billede kgkg Nybegynder
10. september 2009 - 23:33 #2
Kan du ikke rulle den tilbage med systemgendannelse til et tidspunkt før du opdaterede?
11. september 2009 - 06:44 #3
...fjerne en ekstern harddisk, der var tilsluttet maskinen... - pointen er nok at WindowsUpdate's opdateringer bruger et midlertidigt drev/mappe som så vidt muligt IKKE er systemdrevet (!). I har vel oplevet en mappe med eks. D:\dlymvnmawljtopdf som navn - den bliver normalt fjernet igen når alt er gennemført. Hvis du så fjerne denne midt i det hele så går det op i 'hat og briller' ...
At M$ har valgt at gøre det sådan er vist noget med hastighed/plads/performance ?

Men ellers #2 ...
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2009 - 08:14 #4
http://support.microsoft.com/kb/929338/da

prøv systemgannelsen først men eller er der måsk noget her du kan bruge.
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
11. september 2009 - 16:13 #5
Hej igen

Jeg brugte systemgendannelse som det første hvilket ikke virkede. Glemte blot at nævne det..

Mht. linket er der SP3 på den. Er der en anden fil beregnet til SP3 i stedet for?

Ellers nogle gode forslag?

På forhånd tak,
Christian
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
14. september 2009 - 17:24 #6
Da der ikke har været den helt store aktivitet i tråden, tillader jeg mig at spørge, om der ikke er nogen, der har et godt forslag til løsning af ovenstående problem..!?

Herudover om nogen af jer ved, om der findes en fil lignende http://support.microsoft.com/kb/929338/da (#4) til service pack 3!?

På forhånd mange tak.

Mvh. Christian
Avatar billede kgkg Nybegynder
14. september 2009 - 19:46 #7
Når man får fejlen IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, plejer det at være en driver som ikke ter sig ordenligt.

Står der noget i eventloggen om denne fejl?

Kør evt. en kontrol med System File Checker, for at kontrollere dine system filer for fejl.

Kør denne cmd: SFC /scannow

Og se om den retter nogen fejl.
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
15. september 2009 - 08:51 #8
Eventloggen? Den fejlmelding der komme frem ved næste windows opstart?

Den siger at der er fejl med to filer i temp-mappen:

C:\Documents and Settings\"computernavn"~1\LOKALE~1\Temp\WER7c62.dir00\Mini090709-01.dmp
C:\Documents and Settings\"computernavn"~1\LOKALE~1\Temp\WER7c62.dir00\sysdata.xml

Jeg har kørt sfc /scannow, men det hjalp desværre ikke.

Har også opdateret de fleste af driverne, men det hjalp heller ikke.

Andre idéer? Jeg må indrømme, at jeg selv er helt på bar bund.
Avatar billede kgkg Nybegynder
15. september 2009 - 09:22 #9
Man  kan bruge Windows Debugger Tools (Windbg) til at analycere din crashdump fil og på den måde identificere hvilken driver som crasher computeren.

Jeg ved ikke om du ved noget om windbg, men regner med at du ikke gør :)

Du kan læse lidt Windows Debugging Tools her:

http://www.microsoft.com/whdc/DevTools/Debugging/default.mspx

http://thebackroomtech.com/2008/01/31/howto-use-the-windows-debugging-tools-to-analyze-a-crash-dump-bsod/

Hvis du ikke har mod på at lege med det, så upload dine 2 minidump filer et eller andet sted, og læg en link, så vil jeg kører dem igennem windbg inden for et par dage. og se om jeg kan finde problemet.
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
15. september 2009 - 09:56 #10
Hej igen "kgkg"

Hvis du gider kigge dem igennem må du meget, meget gerne!

Jeg har desværre ikke mulighed for at oploade dem nu, men gør det i aften..

På forhånd tak, Christian.
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
15. september 2009 - 20:26 #11
Måske et dumt spørgsmål, men er det den fil der hedder eks. mini091009-01.dmp? Eller måske (også) sysdata?

Kan jeg evt. maile dem til dig, har ikke lige mulighed for upload..?
Avatar billede kgkg Nybegynder
15. september 2009 - 20:38 #12
Det er de filer som hedder *.dmp som du skal bruge.

Tag bare så mange filer i din crachdump mappe som muligt. Både .dmp, .xml og hvad der nu er.

Kontakt mig inde fra min profil, så sender jeg dig en mail med kontaktoplysninger.

Zip filerne, størrelsen på filen som du vedhæfter må ikke være over 2MB.
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
15. september 2009 - 20:42 #13
Okay det lyder godt. er crashdump mappen eksempelvis sådan en her: C:\Documents and Settings\"computernavn"~1\LOKALE~1\Temp\WER7c62.dir00 ?
Avatar billede kgkg Nybegynder
15. september 2009 - 20:52 #14
Ja det må det være, der ser ud til at være den mappe, som loggen hvnviste til i #8
Avatar billede kgkg Nybegynder
15. september 2009 - 22:15 #15
Så har jeg fået analyseret .dmp filerne og her er resultatet.

Og bliv nu ikke forskrækket... :-) Det er ikke sikkert du får noget ud af det, men det du skal lægge mærke til, er den linje jeg har lavet fed.

Har du en process som hedder Mcshield.exe?

Bruger du McAfee Antivirus?

*******************************************************************************
*                                                                            *
*                        Bugcheck Analysis                                    *
*                                                                            *
*******************************************************************************

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (a)
An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an
interrupt request level (IRQL) that is too high.  This is usually
caused by drivers using improper addresses.
If a kernel debugger is available get the stack backtrace.
Arguments:
Arg1: f8c1d680, memory referenced
Arg2: 00000002, IRQL
Arg3: 00000001, bitfield :
    bit 0 : value 0 = read operation, 1 = write operation
    bit 3 : value 0 = not an execute operation, 1 = execute operation (only on chips which support this level of status)
Arg4: 804d9b68, address which referenced memory

Debugging Details:
------------------
WRITE_ADDRESS:  f8c1d680

CURRENT_IRQL:  2

FAULTING_IP:
nt!memcpy+130
804d9b68 89448ffc        mov    dword ptr [edi+ecx*4-4],eax

CUSTOMER_CRASH_COUNT:  1

DEFAULT_BUCKET_ID:  DRIVER_FAULT

BUGCHECK_STR:  0xA

PROCESS_NAME:  Mcshield.exe 

LAST_CONTROL_TRANSFER:  from f7d143ae to 804d9b68

STACK_TEXT: 
f8c1bdc4 f7d143ae f8c1d680 826e20d7 00000006 nt!memcpy+0x130
WARNING: Stack unwind information not available. Following frames may be wrong.
f8c1c29c f7d14630 826f0000 826e2008 826e200e w70n51+0x2a3ae
f8c1cc00 f7cf521a 826f0000 82757fd8 8275728c w70n51+0x2a630
f8c1ce30 f7d0ab4e 82757000 f8c1ce44 83280998 w70n51+0xb21a
f8c1ce4c f7d070c7 82757000 82671000 00000001 w70n51+0x20b4e
f8c1cf3c f7d0680b 82f75a60 8330ce08 f8c1cf84 w70n51+0x1d0c7
f8c1cf90 f7d07d86 82757000 f8c1cfab 00000246 w70n51+0x1c80b
f8c1cfac f7d07edb 82757000 f8c1cfd0 f8640e99 w70n51+0x1dd86
f8c1cfb8 f8640e99 82757000 83256680 832568e4 w70n51+0x1dedb
f8c1cfd0 804dbbd4 827572a0 8275728c 00000000 NDIS!ndisMDpcX+0x21
f8c1cff4 804db89e b78d7d54 00000000 00000000 nt!KiRetireDpcList+0x46
f8c1cff8 b78d7d54 00000000 00000000 00000000 nt!KiDispatchInterrupt+0x2a
804db89e 00000000 00000009 bb835675 00000128 0xb78d7d54


STACK_COMMAND:  kb

FOLLOWUP_IP:
w70n51+2a3ae
f7d143ae ??              ???

SYMBOL_STACK_INDEX:  1
SYMBOL_NAME:  w70n51+2a3ae
FOLLOWUP_NAME:  MachineOwner
MODULE_NAME: w70n51
IMAGE_NAME:  w70n51.sys
DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  3f61dabc
FAILURE_BUCKET_ID:  0xA_w70n51+2a3ae
BUCKET_ID:  0xA_w70n51+2a3ae
Followup: MachineOwner
---------
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
15. september 2009 - 22:52 #16
Hej igen og tak for indsatsen

Ja det gør jeg. Har også Mcshield.exe som en proces.

Er det så i virkeligheden McAfee der giver problemer?

Hvad er løsningen så? Geninstallation?
Avatar billede kgkg Nybegynder
15. september 2009 - 23:12 #17
Ja, der er i hvert fald noget der tyder på at din AV laver ballade. Der nævnes også en driver, den fremhævede linje sidst i indlæg #15. Men prøv AV programmet først.

Jeg ville afinstallere AV programmet og prøve at kører med den i et par timer, uden antivirus installeret. For lige at se hvordan den ter sig.

Den skal selvfølgelig ikke have adgang til netværket.

I dit første indlæg, skrev du at den havde Blue Screenet utallige gange. Du skriver at hvis den når at kører 10 min, så har den kørt virkelig længe.

Så prøv at se om den blue screener, efter at AV'en er afinstalleret. Og hvis ikke, så smid Av'en på igen og se hvad den så siger.
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
18. september 2009 - 17:00 #18
Hej igen "kgkg"

Nu har jeg testet frem og tilbage.. Det virker umiddelbart bedre uden McAfee, men efter noget tid bluescreener den igen, øv..

Jeg tænker lidt om det kan have noget med den driver du sagde blev nævnt i crashdump-filen..? Kan man se hvilken driver det er?

Jeg tilladt mig at sende endnu et par crashdump-filer. Jeg ville være rigtig taknemmelig hvis du gider kigge på dem. Men hvis du ikke har tid, er det selvfølgelig helt i orden!

- Christian.
Avatar billede kgkg Nybegynder
18. september 2009 - 17:25 #19
Driveren som også var nævnt står i den fremhævede linje. Men du får den lige her: w70n51.sys

Den omtalte driver er til dit wireless netkort, så det første du skal gøre er at få opdateret denne, da de fejl som du oplever har med denne driver at gøre.

Se også lige denne artikel: http://www.intel.com/support/wireless/wlan/sb/CS-030396.htm

Har du noget Appel software installeret?. I analysen nævnes linjen her:

PROCESS_NAME:  mDNSResponder.e

Har du en process med dette navn?

Resultatet af Bugcheck Analyse:

*******************************************************************************
*                                                                            *
*                        Bugcheck Analysis                                    *
*                                                                            *
*******************************************************************************

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (a)
An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an
interrupt request level (IRQL) that is too high.  This is usually
caused by drivers using improper addresses.
If a kernel debugger is available get the stack backtrace.
Arguments:
Arg1: f8b5d6f0, memory referenced
Arg2: 00000002, IRQL
Arg3: 00000001, bitfield :
    bit 0 : value 0 = read operation, 1 = write operation
    bit 3 : value 0 = not an execute operation, 1 = execute operation (only on chips which support this level of status)
Arg4: 804d9bba, address which referenced memory

Debugging Details:
------------------


WRITE_ADDRESS:  f8b5d6f0

CURRENT_IRQL:  2

FAULTING_IP:
nt!memcpy+182
804d9bba 8807            mov    byte ptr [edi],al

CUSTOMER_CRASH_COUNT:  3

DEFAULT_BUCKET_ID:  DRIVER_FAULT

BUGCHECK_STR:  0xA

PROCESS_NAME:  mDNSResponder.e

LAST_CONTROL_TRANSFER:  from f7bc73ae to 804d9bba

STACK_TEXT: 
f8b5bdc4 f7bc73ae f8b5d6f0 8275999c 00000003 nt!memcpy+0x182
WARNING: Stack unwind information not available. Following frames may be wrong.
f8b5c29c f7bc7630 827a0000 82759008 8275900e w70n51+0x2a3ae
f8b5cc00 f7ba821a 827a0000 82807fd8 8280728c w70n51+0x2a630
f8b5ce30 f7bbdb4e 82807000 f8b5ce44 82c41180 w70n51+0xb21a
f8b5ce4c f7bba0c7 82807000 826cb000 00000001 w70n51+0x20b4e
f8b5cf3c f7bb980b 82ba0a60 832a8840 f8b5cf84 w70n51+0x1d0c7
f8b5cf90 f7bbad86 82807000 f8b5cfab 00000002 w70n51+0x1c80b
f8b5cfac f7bbaedb 82807000 f8b5cfd0 f8580e99 w70n51+0x1dd86
f8b5cfb8 f8580e99 82807000 8279fca0 8279ff04 w70n51+0x1dedb
f8b5cfd0 804dbbd4 828072a0 8280728c 00000000 NDIS!ndisMDpcX+0x21
f8b5cff4 804db89e b78c7d54 00000000 00000000 nt!KiRetireDpcList+0x46
f8b5cff8 b78c7d54 00000000 00000000 00000000 nt!KiDispatchInterrupt+0x2a
804db89e 00000000 00000009 bb835675 00000128 0xb78c7d54


STACK_COMMAND:  kb

FOLLOWUP_IP:
w70n51+2a3ae
f7bc73ae ??              ???

SYMBOL_STACK_INDEX:  1

SYMBOL_NAME:  w70n51+2a3ae

FOLLOWUP_NAME:  MachineOwner

MODULE_NAME: w70n51

IMAGE_NAME:  w70n51.sys

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  3f61dabc

FAILURE_BUCKET_ID:  0xA_w70n51+2a3ae

BUCKET_ID:  0xA_w70n51+2a3ae

Followup: MachineOwner
---------

kd> lmvm w70n51
start    end        module name
f7b9d000 f7dfa400  w70n51  T (no symbols)         
    Loaded symbol image file: w70n51.sys
    Image path: w70n51.sys
    Image name: w70n51.sys
    Timestamp:        Fri Sep 12 16:39:56 2003 (3F61DABC)
    CheckSum:        0025F357
    ImageSize:        0025D400
    Translations:    0000.04b0 0000.04e4 0409.04b0 0409.04e4
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
18. september 2009 - 18:23 #20
Okay, det vil jeg forsøge. Jeg har en proces ved det navn, er det apple? Der er lidt forskelligt apple software på det. Men der har aldrig været problemer med den/det før... Underligt og ærgeligt problem!
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
18. september 2009 - 18:41 #21
Nu har jeg opdateret alle netværksdrivere (gennem kabelforbindelse), men da jeg så forsøgte at finde trådløse netværk bluescreenede den igen. Så noget tyder på problemet har med det trådløse nærværk at gøre. Men hvad er løsningen?
Avatar billede kgkg Nybegynder
18. september 2009 - 19:27 #22
Kan du opdatere driver i fejlsikker tilstand?

Hvordan ter computeren sig, hvis du disabler dit trådløse netkort i enhedshåndtering?

Hvis det var mig selv der havde siddet med computeren, så ville  jeg prøve at slette driveren til netkortet og det trådløse netkort fra enhedshåndtering.

Når computeren genstartes, vil den finde den nye hardware og installere drivers til det.

Faldt lige over denne:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-55074

Hvilken model du har.
Hvad er versions nummeret på driveren til dit trådløse netkort?
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
18. september 2009 - 22:08 #23
Lenovo-filen lyder fantastisk lovende, men den virkede desværre ikke. Det er en T41.
Versionsnummeret på driveren til det trådløse netkort er svært at finde, for der er ikke mindre end seks Intel netkort:

Intel PRO/1000 MT Mobile Connection
Intel PRO/1000 MT Mobile Connection - Deterministic Network Enhancer Miniport
Intel PRO/1000 MT Mobile Connection - Miniport til Packet Scheduler
Intel PRO/Wireless LAN 2100 3B Mini PCI Adaptor
Intel PRO/Wireless LAN 2100 3B Mini PCI Adaptor - Deterministic Network Enhancer Miniport
Intel PRO/Wireless LAN 2100 3B Mini PCI Adaptor - Miniport til Packet Scheduler

(og 3 cisco, 6 Wan, 10 windows mobile-based device)...

Hvilke drivere skal jeg slette, for at lade den selv finde det igen? Alle 6 Intel?
Avatar billede kgkg Nybegynder
18. september 2009 - 22:28 #24
Hmmm. ja det var jo et godt spørgsmål. Men de 3 nederste er et godt bud.

Men har du prøvet driveren fra denne side: http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-46258#wireless den skulle da være til din model.
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
18. september 2009 - 23:07 #25
Hej igen

Nu lykkedes det at installere driveren fra http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-55074 (#22), og det ser ud til at have gjort underværker! Der har ikke været bluescreen selv under kraftig belastning, og der er nu kun to netværkskort i enhedshåndtering.

Hvis det var det der skulle til, må det siges at være perfekt! MANGE TAK for hjælpen! Jeg ser lige om den bluescreener igen, men det lover godt synes jeg..

Hvis du skriver et svar, skal jeg straks godkende det.. :)

Mvh. Christian
Avatar billede kgkg Nybegynder
18. september 2009 - 23:14 #26
Her har du et svar :)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester