Avatar billede Slettet bruger
10. september 2009 - 22:57 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Co2

Noget som virkelig undre mig!

Jeg så lige en udsendelse hvor det blev påstået at en terrassevarmer udleder omkring 5 Tons Co2 om året.

Jeg har også læst at et rutefly udleder noget der ligner 28 Tons Co2 på en tur til New York.

Og jeg vil da slet ikke ind på de beregninger som skulle påvise antal Tons Co2 en Ko udleder.

Jeg går udfra at et Ton er 1000 Kilo, hvilket i sagens natur er ret tungt og fylder ret meget. Så jeg må konkludere at denne målestok for Co2 beregnes i flydende form og på en vægt.

Nu begynder det så at blive underligt.

Hvis en gasovn skal udlede 5 Tons Co2, hvor Co2 er et biprodukt af Metan eller en anden gas, så er det godt nok mange Tons Gas, der brændes af i denne gas ovn, hvilket er helt usandsynligt.

Hvis en Jumbo Jet indeholder 28 Tons ligegyldigt Co2, som bare bliver spredt ud i atmosfæren, så er den godt nok tung i røven :-)

Hvis en Ko udleder mere Co2 end den selv vejer, forestiller jeg mig en "turbo" Ko som drøner ud over markerne med et kosttilskud bestående af amfetamin.

Så mit spørgsmål er: svare et Ton Co2 til 1 Ton H2O, eller er der en anden målestok jeg ikke kender.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2009 - 23:06 #1
Et ton er et ton.

En 747 kan tage 180000-250000 liter brændstof.

Check:
  http://en.wikipedia.org/wiki/Jumbojet#Specifications

Benzin har vel ca. samme massefyld som vand, så det svarer til 180-250 ton brændstof.

Hvorfor skulle der ikke kunne komme 28 ton CO2 ud af det ??

Hvis en ko vejer 365 kg. så skal den kun udlede 1 kg. CO2 om dagen. En ko spiser mange kilo roer/ensilage om dagen.

Hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre?
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2009 - 23:15 #2
wow! 8 minuter og så er arne_v på banen :-)

Skal lige bruge noget tid til at komme med et modsvar.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2009 - 23:23 #3
Jeg forstaar ikke hvad di vil opnaa.

Der er forskellige meninger om effekten af CO2 udledning.

Men at:

CxHy + (x + y/2) O2 -> x CO2 + y/2 H2O

er ligesom givet.

De molekyler har ogsaa en given vaegt.

Hvis du braender 1 kg CxHy saa faar du en ganske bestemt maengde CO2.

Det er et basal kemi.

Og enhver kemiker kan regne efter at det passer.
Avatar billede milter Ekspert
10. september 2009 - 23:48 #4
@ arne v.

Hvor mange ton gas bliver der brugt årligt til en gennemsnitlig gasvarmer, for de er vel ikke tændt 24/7/365?

Jeg er absolut ikke matematiker, og formler som din i #3 kan stadig give mig kuldegys mange år efter, jeg forlod gymnasiet.

Mon ikke jape44 taler om en terrassevarmer, som bliver brugt nogle få gange om året?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2009 - 23:54 #5
Den kommenterede jeg ikke på, fordi jeg ingen anelse har om hvordan tallene er for den.
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2009 - 02:58 #6
arne_v: ville ikke opnå andet end en bedre forståelse.

nu har jeg så forsøgt at læse: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090904144112AAu8nxQ

som jeg fandt, ud fra din kemiske formel og som jeg læser som en ordblind.

Men som jeg nu forstår, er mængden af Co2 i et brændsel, en stor del af det og dermed vægten. så 250 ton brændstof kan vel sagtens producere 28 tons Co2 - gyseligt!

Jeg havde bare svært ved at forestille mig 1 Ton Co2 i gasform, hvilket må fylde en beholder stor som Øster Gasværk eller et luftskib. (vel vidende om at Co2 er tungere end luft)

Men klart nok, det er bundet op i fossile brændstoffer (i flydende form) og frigøres ved forbrænding som en gas.

Tak! for at bringe mig på sporet og ud af min forvirring.

Smid et svar arne_v
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2009 - 03:18 #7
Luft er tungere end man tror.

http://en.wikipedia.org/wiki/Air#Density_and_mass

siger 1.2 Kg per kubik meter.

Så 1 ton fylder 833 kubikmeter eller en terning som er 9.4 meter på hver led.

Hvis jeg læser http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide korrekt så vejer CO2 ca. 2.0 kg per kubikmeter, så 1 ton fylder 500 kubikmeter eller en terning med 7.9 meter kanter.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2009 - 03:19 #8
Og et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2009 - 03:20 #9
Men for at sætte det i perspektiv, så et andet citat fra første wikipedia link:

The average mass of the atmosphere is about 5 quadrillion (5x10^15) tonnes
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2009 - 03:28 #10
Du er sku da et omvandrende leksikon :-)

Off topic: Jeg går ud fra at kl. er 9:30 Pm hos dig og du så har et dansk keyboard hjemme?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2009 - 03:32 #11
Det er korrekt.
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2009 - 03:52 #12
vedr: #7 har du noget bud på hvordan Co2 kommer op i de øverste lag når det nu er tungere end luften?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2009 - 04:16 #13
Så vidt jeg ved har luftarter en tendens til at blande sig.

Eller ville atmosfæren jo bestå af et lag ilt, et lag nitrogen og et lag CO2.

Men de blander sig og giver et mix kaldet luft.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. september 2009 - 10:51 #14
Det er fordi kloden drejer rund om sig selv. Det giver de vejrfænomener vi kender, og sørger for at atmosfæren bliver blandet godt og grundig.

http://da.wikipedia.org/wiki/Corioliskraft
Avatar billede kitekat777 Nybegynder
04. april 2015 - 23:25 #15
uanset hvad så er det godt nok meget gas der bliver brugt på når man andvender en terrassevarmer der er drevet af gas.
Jeg har været ved at se lidt på forskellige typer terrasssevarmere og der er jeg faldet over et mærke der hedder Solamagic de ser for mig ud til at være meget fornuftige i driftsomkostninger og er skånsomme over for milijøet da de kun bruger en 1/10 af hvad gasvarmere bruger..
Jeg har fundet dem her hos http://www.terrassevarmeren.dk
Hvad syntes i ser de ikke ok fornuftige ud i drift ?