Avatar billede dennisml Nybegynder
10. september 2009 - 14:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

lås dele a word dokument teskt

hej, jeg har et word dokument som jeg skal have låst.
det vil sige at :

test tekst osv osv (<- skal låses. )
felt til at skrive i (<- skal ikke låses.)

osv osv.
så kun dele af mit dokument derskal være låst. så de kan udfylde med deres navn adresse osv. men ikke rette i betingelserne osv.. hvordan laver jeg det, i det nye word. 2007.. på forhånd tak.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
10. september 2009 - 15:06 #1
Det nemmeste er at benytte sektioner. Indsæt sektionsskift (fortsat) før og efter den tekstdel der må ændres.
Beskyt dokumentet, vælg "udfyldning af formularer" og fjern flueben fra sektion 2.

Dette kræver at den redigerbare tekst står på separate linjer.
Avatar billede dennisml Nybegynder
10. september 2009 - 15:16 #2
okay, men det kommer ikke på separate linje? det bliver sådan her CA.

Tlf: XXXXXXXXX
navn:XXXXXXXXX
osv osv osv

hvor alt andet end XXXXXX skal være låst. og KUN xxxx må rettes.
Avatar billede hcma Novice
10. september 2009 - 17:49 #3
lav det som en formular med skrivefelter
Avatar billede dennisml Nybegynder
10. september 2009 - 18:03 #4
ka kunne man godt. men det er en ti sider lang teskt, og ville gerne hvis muligt, at man bare makerede det som ikke må kunne rettes. og så låste det. ? er det muligt?
Avatar billede Wordspecialisten Nybegynder
11. september 2009 - 11:12 #5
Hej Dennis,

Der er flere måder, man kan lave dokumentbeskyttelse på i 2007. Prøv denne model, som er god til større dokumenter, hvor det ikke er muligt at bryde dokumentet op i specifikke sektioner og låse det med formularbeskyttelse.

Gå ind under Beskyt dokument/Begræns formatering og redigering.

Vælg 2. Redigeringsbegrænsninger/Ingen ændringer(skrivebeskyttet).

Marker nu hvert enkelt afsnit eller ord eller del af sætning eller tabelcelle f.eks., som må udfyldes - altså hvor der er fri adgang for alle til at skrive - og klik af i boksen "Alle" under Undtagelser/Grupper

Aktiver beskyttelse - og nu kan du kun skrive i de områder, hvor du tidligere har markeret tekst og givet adgang til redigering.

Du kan bruge knappen "Find næste område jeg kan redigere" til at hoppe mellem de redigerbare områder i dokumentet, så du ikke skal lede efter dem.