09. september 2009 - 19:57Der er
25 kommentarer og 1 løsning
Hvad er et forum?
Efter hvad jeg forstår er et forum et sted hvor man kan stille spørgsmål og forvente et brugbart svar, Ikke et sted hvor man betaler for svar.
Det er ved at gå mig på nerverne hvergang man opretter et forum er der altid en der skal skrive:
Jeg kan godt lave det for dig for XXX,- kr. Og det er ikke hvad jeg forstår ved et forum, Ville jeg betale for et svar ville jeg nok kontakte et firma der kun arbejder med det emne jeg søger hjælp til.
Eller også får man svaret: Prøv at søg på google.
De fleste der opretter et forum har tjekket google uden resultat og/eller er blevet linkettil et forum som ikke opfylder ens ønsker.
Det er heller ikke alle der ved hvilke søge ord de skal bruge for at finde det de skal bruge.
Svaret: Det ved jeg ikke så snart denne bekred er det første svar i et forum vil det få andre til at tro ad personen allerede får hjælp (vet at se at der er en komentar) eller man vil tænke hvis han ikke kan "er mit svar så korekt"
Er der flere der har det som jeg og er træt af svaret: For penge, Søg Google, Det ved jeg ikke.
Kan man ikke bare hjælpe hvor man kan i stedet for ar kommentere og debatere hvor det falder en ind?
Ideen i E i alle kategorier bortset fra ophave kategorierne er at folk for hjaelp til selvhjaelp.
Derfor er svarere som vil have penge og spoergere som vil have faerdige loesninger ikke passende.
Sagen er naturligvis anderledes i opgave kategorierne hvor der betales for en ydelse.
"Soeg paa Google" er nok lige kortfattet nok. Men "Proev og soeg paa Google efter XYZ" er da helt OK som svar.
"Ved jeg ikke" alene er naturligvis totalt meningsloest at skrive. Hvis 1000 brugere alle skulle skrive det i alle de spoergsmaal hvor de ikke kendte svaret, saa ville alt jo sande til.
Hvis der har vaeret en laengere dialog mellem spoerger og en svarer, saa det da helt fint at svarer melder klart ud med at han ikke har en loesning saa spoerger og andre svarere ved hvordan landet ligger.
Så havde jeg nok kun skrevet et svar. Hvis man kun er intresereti penge for et svar kan man så ikke lade vær med at svare. Jeg ved udemærketgodt at jeg kan købe det et sted men vil lære det og det gør jeg ikke ved at købe en færdig løsning.
Og jeg har været bruger i ca. 6 år ja og det har ikke altidværet sådan, tidligere kunne man sende et spm ind og få noget brugbart som det første og det andet, der var noget brugbart hele vejen igennem.
Det er mit indtryk, at de ildsjæle, der tidligere var villige til at benytte endog lang tid på at hjælpe for points (eller intet), ikke længere flokkes i hobetal på Eksperten. Der er stadig nogle stykker, men der er flere på StackOverflow :)
Hvis man kun er intresereti penge for et svar kan man så ikke lade vær med at svare.
Igen: Nej faktisk ikke. Det kommer an på valget af kategori, og her tager jeg naturligvis udgang i ekspertens opbygning.
Synes godt om
Slettet bruger
09. september 2009 - 21:54#9
Det høre ingen steder hjemme at spørge efter penge, med mindre man stiller spørgsmålet i kategorien Opgaver. Og som john_stigers foreslår i en anden tråd, burde det være mere tydeligt.
Jeg har ikke mødt problemet som kodak beskriver det.
Siden det nye design af eksperten samt en reklamekampagne er der kommet en masse nye bruger til, som lige skal have tid til at finde ud af tingene og stille de rigtige velformuleret spørgsmål i de rigtige kategorier.
Typisk oplever jeg at skulle besvare et spørgsmål med et andet spørgsmål og tråden bliver unødvendig lang.
Jeg oplever også at spørgsmål går ubesvaret hen over flere dage og selvom jeg ikke selv lige kan svare på det, lægger jeg en kommentar og så er der andre der falder over det og svare på glimrende vis - jeg syntes at et spørgsmål ikke må stå ubesvaret, det er en tom fornemmelse.
Vi bidrager alle til dette forum, som jo er meget fornøjeligt og ca. det eneste af de bedre i .dk
kodak er sikkert frustreret over de mange ligegyldige kommentarer og dårlige links.
Mit bud er, at gennemsnits alderen er faldet betydeligt her på det seneste. Ikke at det er noget problem. Men et spørgsmål om "Køb af Gammer PC" fylder ret meget efterhånden.
karise_larry gør meget ud af at "opdrage" nye brugere, men der findes en "Hård kerne" af brugere som altid er der og det er uheldigt, når de nye brugere også vil have en chance og "tjene" lidt point´s
Derfor holder jeg mig væk fra en tråd, hvis en ny bruger bliver besvaret af en anden ny bruger og jeg smider måske lige en kort kommentar så jeg kan følge med, ellers blander jeg mig ikke.
Jeg kan se at der er en del meget aktive nye brugere som virkelig gør en indsats og de skal have lov til at, "være i fred" så vi kan udbygge kompetencen i dem som gider at bruge tid til at undersøge spørgsmål og give et kvalificeret svar.
stackoverflow.com har naturligvis flere brugere end E (ligesom ogsaa experts-exchange.com havde i gamle dage), men det skyldes jo nok tildels at der er en maalgruppe paa et nogle milliarder fremfor en maalgruppe paa godt 5 millioner.
Der er ingen grund til at fortælle mig hvornår jeg bør lukke et spørgsmål.
Hvis et spørgsmål ikke erlukket er det jo fordi det ikke er besvaret.
Og hvis det ikke er besvaret er der jo ingen der får de tilhørendene point (Point går til den der har besvaret spørgsmålet) Hvis jeg bare lukker går point til mig.
San skriver godt nok at det er en mulighed og det er fint nok. Men det bliver nævnt.
Der bør ikke være grund til at smide eksempler på det forskellige for i ved alle hvad jeg mener.
Der er ingen grund til skrive ubruglige kommentarer i spørgsmål.
Bruger man teksten: Jeg følger lige med. Den setning er fin men, begynder man kommentere aktive spørgsmål Jeg vil kun for penge Eller andet der ikke hjælper til at besvare spørgsmålet bør man ikke skrive.
Alle ved at man bare kan kontakte et firma og få det lavet for betaling men det er jo ikke det man ønsker som svar på et forum som dette.
At sætte betaling et som en mulighed et i orden hvis der ikkehar været sket noget medspørgsmålet i en uge men ikke som denførste kommentar.
Efterhånden som OP har fået oprettet adskillige spørgsmål, i kategorien PHP, tegner der sig et mønster der viser at får han ikke serveret komplicerede løsninger på et sølvfad er det nemmeste bare at konstatere at ingen gider hjælpe ham, så han kan lukke spørgsmålene og dermed få sine point igen.
Men skidt med pointene - den attitude der udvises når folk forsøger at hjælpe ham er ikke særligt motiverende. Og så endda med den form for holdning til den hjælp han allerede har fået der præsenteres i denne tråd.
Det er ret simpelt, kodak; folk vil ikke arbejde gratis for dig. Efter at have læst denne tråd og de andre tråde der henvises til på kryds og tværs er jeg færdig med at kommentere yderligere på dine spørgsmål - jeg håber ligeledes at andre får øjne op for den holdning du har fremvist i denne tråd og de seneste du har været i gang med. Din utaknemmelighed er ikke alene uforskammet - det er noget direkte svineri.
repox > Utaknemmelig? Jeg er ikke med, Plejer at takke for den hjælp jeg får og har også givet ekstra point til nogle.
jeg er glad for den hjælp jeg får, men jeg kan jo ikke vise taknemmelighed hvis et spørgsmål ikke er besvaret.
Skal jeg vente en måned på at få et brugbart svar så er det jo ikke lige frem kampgejsten der er fremme længere.
Jeg forventer ikke at folk arbejder for mig, Jeg lære bare ikke noget før jeg kan finde logiken i det. Det vil sige så snart jeg ved hvad hver ting enkelt vis gør, er det muligt for mig at komme lidt frem.
Hvad er det med jer? Jeg arbejder ikke for et firma jeg ejer ikke et firma. Alt jeg laver er for sjov og indlæring.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.