Avatar billede pesa Nybegynder
08. september 2009 - 22:38 Der er 3 kommentarer

Transperans i PhotoShop med Alpha

Hej Eksperter

Når jeg renderer et billede med vray får jeg når jeg gemmer renderingen både selve renderingen samt en fil med navnet alpha. Den er sort/hvid og med gråtoner. Søgning på nettet får mig frem til at det kan bruges til at styre transperansen af selve renderingen - hvor der er vinduer f.eks. mv. Men hvordan gør jeg brug af filen i praksis i PhotoShop. Kan ikke få det til!

Hvis jeg nu har selve renderingen, alpha-filen og et baggrundsbillede?

Hjælp!? Tak!
Avatar billede jernrosen Nybegynder
11. september 2009 - 20:03 #1
Jeg går ud fra, i det følgende, at du taler om et 3D-program - f.eks 3DStudioMax - når du taler rendering.

VRay eller den indbyggede standardrenderer kan filtrere baggrunden fra dit billede. Det gøres ved hjælp af alpha-channel. Alpha-channel laver en maske, der beskriver, hvor meget af baggrunden der er synlig - f.eks. er en sort alpha-maske det samme som at 100% af baggrunden kan ses.

Jeg har leget lidt med et setup i 3DStudio9 og fandt frem til følgende :

Rendér dit billede - gem som .TIFF - kryds af i "-save alpha-channel"

Åbn dit gemte billede i Photoshop - i stedet for at se på layers, så klik på channels - der er 5 channels - CMYK og ALPHA - nu har du en channel du kan bruge til at vælge forskellige dele af baggrunden med - f.eks med vinduer der jo ikke er rigtigt gennemsigtige ( øhhh - og det er de jo alligevel *S* ).

Ved at "slukke" for de andre channels kan du vælge kun at arbejde med en bestemt del af din maske - f.eks kan du vælge at arbejde med en bestemt gråtone ved hjælp af "color range"
Avatar billede pesa Nybegynder
12. september 2009 - 21:02 #2
Ja, jeg taler om et 3d-program. I mit tilfælde SketchUp.

Jeg kan simpelthen ikke lure din forklaring - dvs. "Ved at "slukke" for de andre channels kan du vælge kun at arbejde med en bestemt del af din maske - f.eks kan du vælge at arbejde med en bestemt gråtone ved hjælp af "color range"".

Kan du forklare mig trin for trin hvad jeg skal gøre? Hvordan indsættes min alphafil. I sit eget lag eller under channels?? Er lidt lost på det...
Avatar billede jernrosen Nybegynder
13. september 2009 - 11:40 #3
øhhh - i mit forsøg blev alpha-channel automatisk lagt ind som en 5. channel af 3D-programmet.

"Øjet" ud for hver channel viser om det er synligt eller ej - klik på "øje" "slukker" for channel.

Hvis alpha-channelen ikke er synlig når du åbner i Photoshop véd jeg ikke rigtigt hvordan du gør.

Måske skifte til channel-visning og lægge en ny channel på - derefter kopiere alpha ind fra et andet åbent billede ( alpha-billedet ) ?

Måske du kan lave dit billede om til CMYK, RGB eller LAB - et forsøg værd ?

Jeg er lidt lost ved trin-for-trin forklaringer - der er lidt for mange uforudsigeligheder i dit problem til at jeg kan gennemskue helt nøjagigt hvor det går galt.