Avatar billede foolzrailer Nybegynder
07. september 2009 - 11:33 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange partitioner kan man have?

Halløjsa,

En af mine venner har for nylig købt en PC med en del harddiske og en del terabyte, mit spørgsmål lyder så, hvad sker der når man har brugt alle bogstaver fra C: til Z:, begynder man så på C1: D1: osv, eller kan man bare ikke have flere? Jeg tør ikke rigtig går i gang med at opdele partitionerne før jeg ved om der er et maks man kan have, computeren kører Vista 64x Ultimate.

Alt hjælp er velkommen :)
Avatar billede mismis Nybegynder
07. september 2009 - 11:37 #1
well hvis du bruger ntfs så kan du jo have ret store partitioner
du har vel ikke brug for 24 partitioner
lige gyldigt hvor sstor din harddisk er
så lyder det mere som om du har behov for Mappe Struktur
du vil intet vinde ved at dele en harddisk op i så mange partitioner

mis
Avatar billede foolzrailer Nybegynder
07. september 2009 - 11:42 #2
Men problemet er at der er 8 x 1,5 terabyte harddiske plus nogle eksterne, og hvis noget går galt så er der en chance for kun at miste en partition i stedet for et helt drev med data. Det er mere sådan at man ikke miste 1,5 terabyte hvis der er noget der bliver korrupt men måske kun 750gb.
Vil bare gerne have at vide om der er et maks antal partitioner man kan have :)
Avatar billede foolzrailer Nybegynder
07. september 2009 - 11:51 #3
Dertil skal der jo også siges at der er to DVD-brændere som også tager et bogstav hver.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. september 2009 - 12:13 #4
Man kan ikke have flere partitioner, end der er bogstaver til.
Og helt grundlæggende, selv om det er rigtigt, at en partition
kan være i orden selv om en anden har klosterfejl, kan der ske en
mekanisk fejl, så hele harddisken går ned. Derfor, vil man sikre
sig med backup, så skal det være på en anden harddisk.
Avatar billede mismis Nybegynder
07. september 2009 - 12:15 #5
det lyder som noget du skulle sætte
et mirror raid ud af diskene istedet for

gør du det så kan du bare skifte en disk hvis den går ned og sette en ny disk i uden desideret at miste dine data
Avatar billede Thoroughbreed Nybegynder
07. september 2009 - 13:23 #6
I teorien kan du have et uendeligt antal partitioner -- i TEORIEN -- i nogle OS er det muligt at gå ind og skifte harddisk/partitions bogstav på 2 minutter, men kan ikke se ideen i det - hvis man har brug for 8 x 1.5 TB så burde man seriøst overveje en server eller to.

Envidere ville det - som mismis skriver - være meget smart at køre RAID istedet!
Avatar billede ksoren Nybegynder
07. september 2009 - 15:33 #7
Hvis man løber tør for bogstaver, så kan man "mounte" partitionerne i tomme mapper i stedet for.

c:\film > partition xx
c:\dimser > partition xy
Avatar billede foolzrailer Nybegynder
07. september 2009 - 17:03 #8
Mange tak for de gode svar, vi ender hvis med at kører RAID, så jeg giver svar points til mismis :)
Avatar billede Thoroughbreed Nybegynder
07. september 2009 - 18:48 #9
ksoren2 > Kanmandeeet? Hvordan=D
Avatar billede ksoren Nybegynder
13. september 2009 - 10:55 #10
Du laver en tom mappe, går i diskhåndtering og vælger at mounte drevet i mappen i stedet for at tildele et bogstav.