Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 15:44 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ny disk!

Hej Eksperter!
Jeg har sat en ny disk i min RedHat 7.0 maskine og vil gerne have hjælp til hvordan jeg skal få den til at virke. Filsystemet på disken lige nu er vel Fat16 eller fat32.
MVH.
Rasmus
Avatar billede jelzin101 Praktikant
12. juli 2001 - 15:46 #1
du skal køre fdisk og lave den om til en linux partition.
og så skal du også huske at mounte den.
Avatar billede hleth Nybegynder
12. juli 2001 - 15:47 #2
er kun fat16/32 hvis der før har kørt MS på den.
du skal have fat i linuxconf for derinde at mount disk. eks. /hdb for harddisk nr. 2 på en ide control. derefter skal disk selvfølgelig også formatters.
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 15:54 #3
Den af jer der skriver en guide (kommandoer) til hvordan jeg formaterer den og mounter den får pointene.
Det er nr. 2 HD der er i den så den hedder vel \"/hdb\" !???
Avatar billede snowball Novice
12. juli 2001 - 15:54 #4
I linux har ide diske følgende navne

Primær Master = /dev/hda
Primær Slave  = /dev/hdb
Sek.  Master = /dev/hdc
Sek.  Slave  = /dev/hdd

Så alt efter hvor din slave disk sidder, så gør du:

fdisk /dev/hdb    (og bruger fdisk til at oprette partitioner)
mkfs.ext2 /dev/hdb (til at formatere disken)

og ændrer i /etc/fstab (så den bliver mountet hvis du genstarter maskinen) Tilføj linien

LABEL=/navn            /navn                  ext2    defaults        1 2

navn skal du selvfølgelig erstatte med det mountpoint som du har givet disken

Snowball
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 15:58 #5
Dvs. at den automatisk bliver mountet når jeg ændrer i /etc/fstab når jeg genstarter?
Avatar billede snowball Novice
12. juli 2001 - 16:02 #6
Yeps !

Snowball
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 17:39 #7
fdisk: kan du ikke forklare hvad der er nyttigt her hvis jeg kun skal bruge disken som FTP drev og som sted til programmer? Jeg har kun prøvet fdisk i dos...
Avatar billede snowball Novice
12. juli 2001 - 17:44 #8
Der må jeg nok være dig svar skyldig, da jeg heller ikke hare brugt den fdisk der ligger i Linux! MEn du kan prøve og lave en \"man fdisk\" !

Snowball
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2001 - 18:06 #9
Og nu spørger jeg vel dumt:
\"man fdisk\" er?

Du har vel ikke ICQ? Så kan vi gøre det \"step for step\" =]
Du skal nok få nogle flere points hvis du kan få dette her med partioner til at virke også...
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2001 - 10:28 #10
Jeg prøver det du sagde - vender tilbage hvis det ikke virker!
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2001 - 11:01 #11
Jeg har gjort følgende:
fdisk /dev/hdb
mkfs.ext2 /dev/hdb

Skal nu til at ændre i den fil, men hvad skal jeg erstatte \"navn\" med? Jeg har så vidt jeg ved ikke lavet noget \"mountpoint\".
Kan du forklare?
Avatar billede skwat Praktikant
13. juli 2001 - 11:06 #12
Ved du ikke hvad man er så prøv at skrive

\"man man\" uden \"
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2001 - 12:51 #13
Hehe oki ! Har nu fundet ud af, at det er en kommando ...
Avatar billede skwat Praktikant
13. juli 2001 - 12:55 #14
hvordan har du kunnet finde ud af noget uden at bruge man???
Er alt i sit system bare sat op som det kommer - altså et honninghul for hacker
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2001 - 14:44 #15
Hehe, nej ! Har fået hjælp af en linux-ven til bl.a. opsætning af firewall...
Men kan du ikke holde dig til spørgsmålet? Jeg har stadig brug for hjælp for at få den disk igang :,(
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2001 - 14:20 #16
Hvis ingen gider at svare lukker jeg spørgsmålet!