Avatar billede chace Nybegynder
04. september 2009 - 17:12 Der er 10 kommentarer

gigabyte ga-g31m-es2l cpu fan speed hjælp

hej jeg har brug for hjælp.
jeg har prøvet mange forskellige bundkort og nu er turen ved det her.
alt fungere fint bare ikke min cpu køler den kan jeg ikke sætte ned i fart.
det er en zallaman cu7700(mener jeg den heder)
den køre konstant over 2500 rpm og ja det er fuld skruve, nogen der ved hvordan jeg får det fikset,

jeg sætter en fan mate på nu midlertidligt, men vil gerne have det problem løst

kan i hjælpe ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. september 2009 - 17:54 #1
Du har forbundet den til CPU_FAN stikket på bundkortet ?

Gå ind i BIOS under PC health status. Der finder du CPU smat control, og den skal være Enabled.

Det kan også være at du ikke er tilstrækkelig god termisk forbindelse mellem CPU og køler, og derfor forsøger køleren febrilsk at sænke temp på CPU.
Avatar billede chace Nybegynder
04. september 2009 - 18:14 #2
den er forbundet rigtigt, den blev renset af gammel klister og sat nyt på, men jeg skal se hvad det kan være sener, skal nok give jer besked om det.
Avatar billede chace Nybegynder
04. september 2009 - 18:15 #3
den er forbundet rigtigt. alt gammelt klister blev renset af og lagt nyt på så der er nok, men jeg se pådet andet lidt sener, skal nok give jer besked om det
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. september 2009 - 20:29 #4
#3 du skal ikke svare selv.
Svar er til dem der hjælper/løser problemet.
Avatar billede chace Nybegynder
04. september 2009 - 23:28 #5
den cpu smart er slået til. men ja samme resoltat den vil ikke uden fan mate
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. september 2009 - 03:29 #6
Er der 4 ledninger fra  cu7700 eller kun 3 ?
Avatar billede chace Nybegynder
05. september 2009 - 12:53 #7
der er kun 3. men jeg har skiftet den ude med en artic coligg alpine 7 da jeg blev trat af den larm,
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. september 2009 - 13:53 #8
Til dit bundkort skal der nemlig anvendes 4 ledninger, så det er derfor at CU700 ikke fungerer korrekt.

Skal det forståes at du har fået det til at fungere med Alpine 7 ?
Avatar billede chace Nybegynder
05. september 2009 - 14:48 #9
ja det funger nu med alpine 7, men det har aldrig været et problem med andre bundkort og den køler,
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. september 2009 - 16:58 #10
Først var der 2 pins, og de kunne ikke styres af bundkortet. Det blev til 3, som så kunne styres af bundkortet. De fleste nyere bundkort har 4. 1, stel, 2, 12 volt, 3, følger og 4, kontrol pin.
Det er ikke alle blæsere der har kontrol pin, og slet ikke ældre udgaver, men det burde virke hvis stikket sættes på de rigtige pins nemlig 1 - 3