Avatar billede jih Nybegynder
03. september 2009 - 16:54 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Alt ser ud som et dårligt screenshot

Hej,

jeg har for nylig opdateret mit grafikkort, så går ud fra at det er her problemet ligger.

I nat, mens jeg sov, har computeren kørt automatisk opdatering og genstartet sig selv. Efter at computeren havde tændt op igen morgenen efter, så alt forfærdeligt ud:
- Al tekst er "blurry" (billeder er sikkert også, men det lægger man ikke lige godt mærke til), og det er meget svært at læse noget som helst på computeren.
- Skærmen var flyttet både lodret og vandret og det var umuligt at få det til at se godt ud igen. Jeg fik fikset det vandrette med en autojustering, men når jeg maksimerer et vindue forsvinder toppen af vinduet bag skærmen.
- Alt jeg havde arrangeret på skrivebordet (ikon-layout) var lagt ud som om jeg havde valgt sorter efter navn (sorter automatisk?).
- I WAR (MMORPG: Warhammer: Age of Reckoning) var mine actionbars ligesom gået ovenover hinanden.

Jeg kan ikke helt forstå det, men det kunne skyldes en opdatering af grafikkortet jeg installerede. Computeren har virket siden da, men jeg har ikke prøvet at genstarte før den automatiske opdatering.

Jeg har ikke meget forstand på det her område, aner ikke hvordan det kan fikses, og ville være virkelig glad for noget hurtig hjælp her.

Er der nogen der ved hvad det kan skyldes?

På forhånd tak,

// jih
Avatar billede jih Nybegynder
03. september 2009 - 17:02 #1
jeg har også lige nu fundet ud af at min computer spiller ikke nogle lyde overhovedet. Så det er næppe pga. grafikkortet?
Avatar billede jih Nybegynder
03. september 2009 - 17:08 #2
beklager spam.. men skærm problemerne kom før installering af Service Pack 2 til Vista x64, lydproblemet er lige kommet - altså efter installering af SP2..
Avatar billede nissen2630 Novice
03. september 2009 - 17:19 #3
Har du også husket at opdateret alle driver til maskinen.
Avatar billede resten Nybegynder
03. september 2009 - 17:46 #4
Lav en systemgendannelse feks 1 dag tilbage og prøv så at tjekke update og tag en af gangen og se hvilken en der laver vrøvl så du kan udelukke den fra update.
Avatar billede jih Nybegynder
03. september 2009 - 19:59 #5
nissen2630 > Jeg har ikke opdateret alle driverne, men jeg har opdateret alle dem jeg kunne finde.

resten > Er der ikke nogen simplere måde at tjekke det? Jeg ville meget nødig gå igennem en systemgendannelse, for så skal jeg til at installere SP2 om igen, som tog længere tid end det gjorde at installere vista... =/

Ellers update: Lyd virker nu fint igen på mystisk vis. Samme problem med skærmen.
Avatar billede resten Nybegynder
03. september 2009 - 20:12 #6
Du kan prøve at slette opdateringerne inde under kontrolpanel-programmer & funktioner - og så oppe til venstre klik på indstalered opdateringer.

Men ellers ja servicepacks tager sin tid men sådan er det jo :)
Avatar billede peet-49 Novice
04. september 2009 - 08:43 #7
Sæt frekvensen under skærm til 60Hz
Avatar billede jih Nybegynder
07. september 2009 - 07:01 #8
peet-49 > nu hvor jeg prøvede at klikke på avancerede indstillinger på skærmindstillinger, fik jeg en fejlmeddelelse:

"The NVIDIA Display Panel extension cannot be created.

Possible reasons include:
Version mismatch. Reinstalling display drivers may solve this problem."

Jeg går ud fra at det må så være problemet. - selv om den står til at være på 60Hz.

Ellers update: skærmens placering er blevet i orden på mystisk vis. Nu er det eneste problem tekstens uklarhed. Det er næsten ulæseligt.
Avatar billede jih Nybegynder
07. september 2009 - 07:28 #9
Nu prøvede jeg at installere den nyeste display driver på NVIDIAs hjemmeside. Og nu hvor jeg gik igennem installationen, kunne jeg se at sidste gang jeg installerede driveren (som forklaret før i denne tråd), blev den faktisk ikke installeret. Fordi hele installationen var på samme måde som den var før.

Når jeg skulle til at extracte filerne, stod der at de fandtes i forvejen, og jeg trykkede bare Yes to all til at kopiere over. Men når installationen var slut, stod der "Your system has not been modified" eller noget i den retning. Synes bare det er lidt underligt, da jeg på systemrequirementslab . com kunne se at mit grafikkort manglede en opdatering og jeg havde ikke gemt den nyeste .exe fil af driveren (som jeg ellers altid gemmer på samme sted).

Jeg kunne tænke mig at prøve at installere en af de ældre driver, jeg har liggende, men vil lige høre om det er en god ide?
Avatar billede peet-49 Novice
07. september 2009 - 09:23 #10
Du kan på Nvidias hjemmeside trykke, så deres system automatisk tjekker kortet, og installerer den rigtige fil. Du skal give tilladelse til active x fra siden.
Avatar billede jih Nybegynder
07. september 2009 - 09:57 #11
jeg prøvede automatisk tjek og blev bedt om at installere den samme version jeg hele tiden har prøvet at installere, nu fik jeg dog international istedet for english. NVIDIA viser min nuværende version som 0.00 og når jeg så installerer 190.62 kommer den samme besked:

"System er ikke ændret. Hvis du vil installere programmet på et senere tidspunkt, skal du køre installationen igen."
Avatar billede peet-49 Novice
07. september 2009 - 10:01 #12
Prøv at installere chipsetdriver til bundkortet igen.
Avatar billede jih Nybegynder
07. september 2009 - 23:04 #13
Hvordan gør jeg det, og kan det have nogen negativ virkning?
Avatar billede peet-49 Novice
08. september 2009 - 08:52 #14
Installering af chipsetdriver giver ingen negativ virkning, tværtimod. Driverne ligger på skiven, der fulgte bundkortet.
Avatar billede jih Nybegynder
08. september 2009 - 09:20 #15
uha, det bliver værre.. jeg aner ikke hvad jeg har gjort af med cderne der fulgte med denne computer. Nå, men jeg skal prøve at finde den, så får vi at se om det hjælper.
Avatar billede jih Nybegynder
24. september 2009 - 18:00 #16
beklager ventetiden, men jeg havde fuldstændig glemt dette spm.

Jeg har haft meget travlt for tiden :/

Jeg tror jeg lægger det her problem fra mig for nu, så prøver jeg at fikse det engang i fremtiden, hvis jeg synes jeg får brug for det.

peet-49, hvis du smider et svar, så deler jeg pointsene imellem os, som tak for din tid:)

// jih
Avatar billede peet-49 Novice
24. september 2009 - 18:09 #17
:-)
Avatar billede peet-49 Novice
29. september 2009 - 08:54 #18
Takker.