Avatar billede du3n Nybegynder
02. september 2009 - 18:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Skal skifte min strømforsyning.

Hej Eksperter.

Jeg har de sidste par måneder haft problemer med min stationære pc. Den er begyndt at larme mere end normal, nærmest en hyle-tone. Nu er den også begyndt er slukke og genstarte pludselig under brug af computeren. Jeg har haft computeren åbnet for at lytte på delene for at lokalisere hvor lyden kommer fra. Lyden kommer fra min strømforsyning. Det er til syneladende ikke blæseren i strømforsyningen, men nogle af spolerne som hyler.

Nu skal jeg have skiftet min strømforsyning så jeg kan slippe for hylen og "shotdowns". Men har ikke nogen særlig erfaring med at skifte hardware. Har kun prøvet at sætte ram og lydkort i slots i motherboard.

Hvad skal jeg gå efter når jeg skal købe en strømforsyning?
Hvordan sikre jeg mig at den passer til min computer?
Kan nogle af delene i min computer eventuelt have taget skade af defekten i strømforsyningen?
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. september 2009 - 18:37 #1
Afhængig af hvordan det udvikler sig, så ja.

Minimum watt afhænger af konfigurationen af din maskine.

Er det en nyere maskine så mindst 600 til 650 watt.

Har den et par år på bagen, bør 500 watt være tilstrækkelig.

Den vil helt sikkert passe til din maskine. Dog kan der være ledninger ud fra strømforsyningen du ikke skal anvende, hvis det er en ældre sag du har. Stikket i bundkortet kan være 24 pins (nyere) eller 20 pins (ældre), men det er lavet således, at et 24 pins stik fra en ny strømforsyning kan splittes netop ved 20 pin, så den kan klare begge formater.

Den er ikke særlig besværlig at udskifte den, blot du noterer dig hvor og hvilke stik du hiver ud fra den gamle. Du skal så blot have tilsvarende stik fra den nye i de samme steder som fra den gamle.

Husk altid når man vil pille indeni en maskine, at slukke den, fjern de 220 volt fra strømforsyningen og så trykke på startknappen et par sekunder. Så er du helt sikker på at den er strømløs.
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2009 - 00:26 #2
Hvor har du de: "600 til 650 watt" fra ???

Det er jo ikke en støvsuger vi taler om?
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. september 2009 - 10:25 #3
http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us

Der kan du taste dig frem til en anbefaling på minimum størrelsen af strømforsyningen.