Avatar billede dallezuper Nybegynder
31. august 2009 - 20:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Excel udvælg automatisk stikprøve?

Hejsa,

Kan det lade sig gøre at Excel selv udvælger nogle linier til bruge ved stikprøve udvælgelse?

Hvis jeg har 1000 linier f.eks. så vil jeg gerne have at Excel f.eks. kan vælge 10 linier, ved at sætte et kryds eller hvad der nu kan lade sig gøre?

Er der nogen der har erfaringer inden for dette?

Pft.
Avatar billede excelent Ekspert
31. august 2009 - 21:22 #1
Det gælder om at få genereret 10 tilfældige tal mellem 1 og 1000
hvis ellers dine værdier står i række 1 til 1000

Kan sende et eks hvis du har en mailadresse
Avatar billede dallezuper Nybegynder
31. august 2009 - 21:35 #2
ok. har du mulighed for at uploade det et sted, så jeg kan hente det? vil helst ikke smide min mail op her.

pft.
Avatar billede excelent Ekspert
31. august 2009 - 21:39 #3
Avatar billede dallezuper Nybegynder
01. september 2009 - 21:09 #4
Hejsa

Det ser faktisk meget brugbart ud. Har lige nogle spørgsmål:

1. Når jeg trykker F9 for at genberegne, så kommer der bare #NAME? . er det pga. det med manuel beregning? og hvordan gøres dette?

2. Kan du forklare fremgangsmåden således jeg kan bruge dette, hvis jeg har 5000 linier og skal bruge 20 stikprøver?

Pft.
Avatar billede dallezuper Nybegynder
01. september 2009 - 21:10 #5
kan se dene r sat til manuel beregning. hvordan kan det være den skriver #name? ?
Avatar billede dallezuper Nybegynder
01. september 2009 - 21:15 #6
fandt ud af det. Den skulle åbenbart stå som randbetween istedet. Men fremgangsmåden kan jeg ikke gennemskue. Hvordan bliver kolonne A rød? kan man også få den til at sætte et X i kolonnen i den røde farve?
Avatar billede excelent Ekspert
01. september 2009 - 23:00 #7
Du har sikkert en engelsk version

cellerne farves rød via Betinget formatering med følgende formel
=TÆL.HVIS($E$1:$E$10;RÆKKE())

Marker alle dine værdier, vælg Betinget formatering
og indsæt formlen i "Formlen er"

Du kan sætte kryds med følgende formel
=HVIS(TÆL.HVIS($E$1:$E$10;RÆKKE())>0;"X";"")
kopier formlen ned så langt som nødvendig

Formlerne udvides så de passer til antal stikprøver
Avatar billede excelent Ekspert
01. september 2009 - 23:06 #8
Stikprøverne farves også via Betinget formatering hvis der er dubletter med følgende formel
=TÆL.HVIS($E$1:$E$10;E1)>1

Hvis du udvider til 20 stikprøver skal den se sådan ud
=TÆL.HVIS($E$1:$E$20;E1)>1

hvis eller det er der du har dem, ellers ret til
Avatar billede dallezuper Nybegynder
02. september 2009 - 19:24 #9
okay. Jeg skal lige prøve at arbejde med formlerne. Man kan bare ikke se formler i de gule felter? hvordan kan det være?

Hvor findes betinget formaterring? det er helt nyt for mig.
Avatar billede dallezuper Nybegynder
02. september 2009 - 19:42 #10
Hej igen

Det kan jeg godt nok ikke få til at virke. JEg tror slet ikke jeg er med. Kan du lave en dummy guide over de trin der skal udføres? Plejer at være skarp til excel, men jeg kan ikke følge sammenhængen. Det er ellers lige det her jeg skal bruge =)
Avatar billede dallezuper Nybegynder
02. september 2009 - 20:03 #11
Hej igen

Jeg kan som sådan godt dublikere det du har lavet. Men hvis jeg laver det, så er det uden farve. Jeg kan ikke få den til at blive rød hvis der er 2 ens tal under Slumpmellem. Derudover kan jeg heller ikke få den til at blive farvet i kolonne A, men kun få den til at give 1 eller 0. Hvis jeg bruger format painter og tager det fra det ark du har udarbejdet, så virker det. Men jeg vil gerne kunne lave det fra bunden =)
Avatar billede excelent Ekspert
02. september 2009 - 21:38 #12
Hvor har du dine værdier, og hvor vil du have dine 20 stikprøver ?
Avatar billede dallezuper Nybegynder
21. september 2009 - 18:13 #13
Hej Excelent

Sorry for det sene svar. Har været gone i noget tid nu.

Jeg har faktisk fået det til at virke ud fra dine forklaringer, så det hele er på plads og virker.

Du må gerne skrive et svar =)
Avatar billede excelent Ekspert
21. september 2009 - 18:46 #14
Det var godt, bedre sent end aldrig :-)