Avatar billede leoplet Nybegynder
30. august 2009 - 17:13 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Forum til hjemmeside - hvordan???

Kære kloge hoveder.

Jeg skal til at lave en ny hjemmeside.
Jeg benytter coffeeCup til at lave den, da jeg INTET kender til programmering.

Der skal på siden være nogle fora
Jeg har ikke overblik over hvor mange forskellige kategorier endnu, men op til 10 vil jeg gætte på.

Er der nogen som har en god ide til hvordan skal jeg slippe ud af det "lille" problem??

Med venlig hilsen¨
Leo Plet
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. august 2009 - 17:21 #1
Du kan faktisk downloade færdige løsninger der bl.a. indeholder forum og meget andet. Dissø løsninger, oftest kaldet Content Management Systems eller CMS, kræver ingen programmeringsfærdigheder. Hvilket system du skal vælge afhænger af hvad dit web hotel supporterer, du kunne kigge på følgende

http://forum.snitz.com/ der er asp baseret
http://www.php-fusion.dk/frontpage.php Der er et dansk php baseret cms
http://typo3.org/ typo3 derer et kæmpe stort cms
http://www.movabletype.org/ der også er et kæmpe stort CMS, hvist perl baseret
Avatar billede Trez Seniormester
30. august 2009 - 17:47 #2
Men skal du bare bruge et forum er phpBB2 det bedste løsning imo.

http://www.phpbb.com/downloads/
Avatar billede leoplet Nybegynder
30. august 2009 - 18:30 #3
Jamen det her PHP ting, kan jeg ikke rigtig gennemskue.
Enten er jeg bare extremt dum, eller også dkal der gøres noget jeg ikke aner hvad er.

Den type forum jeg leder efter er noget i stil med det der ligger på denne side: http://www.danskefilm.dk
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. august 2009 - 19:01 #4
Det er faktisk ikke så svært.

1. find ud af hvad dit web hotel supporterer. Det kan være ASP eller PHP.
2. husk også at kigge efter hvilken database du kan bruge, f.eks. kunne dette være MySQL
3. Download den løsning der passer til, f.eks. Snitz forum eller phpBB2
4. udpak filerne og læs de instruktioner der oftest følger med.
5. konfigurer det i konfigurations filerne som d u skal jf. de medfølgende vejledninger
6. upload det hele til dit webhotel og så vil det oftest virke.

Der kan selvfølgelig være særlige ting ved dit web hotel eller ved den løsning du har valgt, men de fleste løsninger er relativt lette at gå til
Avatar billede leoplet Nybegynder
30. august 2009 - 19:17 #5
Hej igen bufferzone.

Det jeg ikke fatter er hvordan jeg får tingene til at kunne ligge på den hjemmeside jeg skal lave.

Altså - Hvad skal jeg lave på hjemmesiden for at det der PHP kan fungere?

Jeg skal vel ikke bare lægge en blank side ind - jeg mener der skal vel være noget layout til forummet - ligesåvel som selve siderne skal kobles sammen med forummet.

Jeg har virkelig forsøgt at finde ud af hvad det egentlig er PHP gør, men synes endnu ikke jeg har fundet en forklaring, som jeg kan forstå.

Det ender sgu nok med at jeg må finde en der har nooget mere tjek på det og betale mig fra det.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
31. august 2009 - 21:16 #6
PHP er et kodesprog. Du behøver ikke at kende noget til dette.

Du skal finde ud af om dit webhotel understøtter det eller om det evt. understøtter ASP.

Hvis det understøtter PHP så kan du bruge færdige forumløsninger som er kodet i PHP.

Hvis det understøtter ASP så kan du bruge færdige forumløsninger som er kodet i ASP.

Hvis vi nu siger at dit webhotel understøtter PHP, så kan du f.eks. vælge http://www.phpbb.com/downloads/

Det er et forum som er kodet i php. Du downloader dette og gemmer på din computer. Derefter uploader du filerne til nettet, ligesom du gør med de sider du laver i CoffeeCup. Der ligger sikkert en vejledning et sted til at sætte det rigtigt op.
Avatar billede leoplet Nybegynder
01. september 2009 - 01:45 #7
Mit webhotel understøtter PHP & ASP.

Jeg har forsøgt at uploade PHP, men kan simpelthen ikke få det til at fungere.

Der er vist ikke andet for end at jeg må spørge i min omgangskreda om der er nogen som kan hjælpe med at sætte det op.
Avatar billede leoplet Nybegynder
01. september 2009 - 01:48 #8
TIL BUFFERZONE OG EMFR08AB.

Jeg har accepteret begge jeres svar og givet jer begge 50 point, da I begge har gjort hvad i kunne.

Med venllig hilsen
Leo Plet
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
01. september 2009 - 22:56 #9
Tak.

http://forum.snitz.com/

Snitz er asp-baseret. Jeg husker det ikke som svært at sætte op. Det kunne du evt. prøve.

Du skal huske at lægge databasen i den rigtige folder på webhotellet.

Men ja ellers må du finde nogen, der kan hjælpe dig.