Avatar billede deathlydad Nybegynder
29. august 2009 - 17:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Vil pludselig ikke skrive æ, ø og å...?

Hej Eksperter.

Botilbuddet Kareten har en hjemmeside (faktisk to, men det er ligegyldigt i denne sammenhæng). Hjemmesiden er oprettet og passet af en som ikke længere er ansat.

Problemet er, at vedkommende har styret alt selv og jeg har nu været inde og fjerne noget personligt tekst samt billede af den tidligere ansatte...

Nu sker der så bare det, at æ, ø og å vises som firkanter på den pågældende side, men ikke på de andre sider på sitet??

Og jeg har ingen anelse om, hvordan jeg får dem vist igen??

Siden det er galt med: http://www.botilbudet-kareten.dk/page1001.html

Håber at nogen kan hjælpe, da samme operation skal laves på botilbuddets anden hjemmeside også...
Avatar billede keysersoze Guru
29. august 2009 - 17:22 #1
Avatar billede nissen2630 Novice
29. august 2009 - 17:30 #2
Og hvis du bruger den nyeste Notepad++ kan dette også give problemer.

Du skal vælge menuen format -> Indkod ANSI.
Kæmpede selv en hel del med et.
Avatar billede deathlydad Nybegynder
29. august 2009 - 18:06 #3
Siden ligger på one.com og der er en texteditor og en webcomposer til redigering. Jeg har prøvet dem begge, men tilsyneladende med samme resultat...
Avatar billede nissen2630 Novice
29. august 2009 - 18:18 #4
Jeg kan se at du ikke har fulgt keysersoze's guidt til den rigtihe DOC type.Den er ret vigtig
Avatar billede olebole Juniormester
29. august 2009 - 19:05 #5
<ole>

nissen2630 >> Hvis du mener, man skal vælge Indkod ANSI, har du stadig ikke forstået problematikken. Prøv at læse guiden én gang til  ;o)

deathlydad >> Brug Notepad++, som foreslået, så kan det ikke gå galt. Begynd med at åbne dokumentet i editoren. Vælg så fra menuen: Søg -> Erstat...
I feltet Søg efter indtaster du &#65533; - og i Erstat med indtaster du æ. Herefter trykker du på knappen Erstat alle.

Derefter indsætter du denne DTD:
    <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

- eller til nød:
    <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Til slut vælger du fra menuen: Format -> Indkod i UTF-8 (uden BOM) - og Fil -> Gem som....

Så går det ikke galt med de skandinaviske tegn  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede keysersoze Guru
29. august 2009 - 19:06 #6
doctype vil ikke kunne løse et problem som dette - og at vælge ANSI løser heller ikke nødvendigvis ingenting da det afhænger af flere andre forhold.

Jeg kender ikke til mulighederne hos one.com men går ud fra at det du omtaler er nogle online værktøjer - hvis jeg kigger på den side du henviser til er æøå formatteret ret underligt hvorimod det på de øvrige sider korrekt er æøå der står i dokumentet, så du må undersøge mulighederne nærmere for at der bliver gemt de rigtige tegn og der kan gå meget galt hvis du fx copy/paster fra nogle lidt "skæve" kilder (som fx Word).
Avatar billede olebole Juniormester
29. august 2009 - 19:07 #7
PS: DTD'en skal indsættes som det allerførste i dokumentet ... før <html>
Avatar billede deathlydad Nybegynder
29. august 2009 - 19:10 #8
Det er online værktøjerne hos one.com jeg har brugt. Der er kun slettet to billeder og teksten der ledsagede billederne. Derefter gemte jeg igen og så fuckede den æ, ø og å op...
Avatar billede deathlydad Nybegynder
29. august 2009 - 23:34 #9
Så lykkedes det.
Hentede Notepad++
Indsatte <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"> i starten.
Denne virkede ikke: "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Ændrede tilbage til æ, ø og å.
kodede den: Indkod i UTF-8 (uden BOM)
gemte og uploadede..

Har stadig ikke styr på hvorfor det virker, men det gør det :-)

Så skal jeg bare lige havde gjort det på den anden hjemmeside.... Så måske vender jeg tilbage...

Tak for hjælpen

Point til olebole, da det var det som hjalp??
Avatar billede olebole Juniormester
30. august 2009 - 00:18 #10
En fuldt kvalificeret DTD virker for alle andre, så du må begå en eller flere fejl  =)
Avatar billede olebole Juniormester
30. august 2009 - 00:19 #11
- men hvad mener du egentlig med, at den ikke virkede?
Avatar billede deathlydad Nybegynder
30. august 2009 - 11:46 #12
Den fjernede æ, ø og å når jeg indsatte "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> men de blev der, når jeg ikke havde det med??

Det er højst sansynligt, at jeg har bommet et eller andet, da min viden om hjemmesideopbygning er meget begrænset...Det var også grunden til at jeg brugte onlineværktøjerne til redigering...Hvilket så bare fuckede det helt op :-)
Avatar billede olebole Juniormester
30. august 2009 - 13:22 #13
Det lyder helt usandsynligt, at URL'en skulle betyde noget i dén retning. Det har jeg aldrig hørt om eller selv set  =)

Til gengæld er der stadig rigeligt at rette:
    http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.botilbudet-kareten.dk%2Fpage1001.html&charset=(detect+automatically)&doctype=Inline&group=0&ss=1&verbose=1
Avatar billede deathlydad Nybegynder
30. august 2009 - 21:57 #14
Som sagt er jeg newbie i dette, så jeg fulgte lige dit link og jeg må indrømme, at det er sort snak med den viden jeg besidder om det lige nu :-)..