Avatar billede jgc Nybegynder
12. maj 1999 - 00:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

(Gen-)Installering af lydkort på NT

Hjæææælp.

En NT-maskine er crashet pga et fyldt C-drev. Derfor er NT (4.0 DK WS) lagt ind igen - og efterfølgende opgraderet til SP3 - som den var på før. Men den vil ikke kendes ved lydkortet mere (Soundblaster 64 AWE). Jeg har prøvet den metode Creative Labs anbefaler i deres FAQ - dvs. at pille kortet fysisk ud, starte maskinen, lukke den ned igen, og derefter installere kortet én gang til. En forbandet besværlig metode - der ikke engang virker! Det kan da ikke være rigtigt at den eneste måde man kan fortælle WinNT om ny hardware på, er vha Plug-And-Play.

/en forvirret NT-bruger.
Avatar billede hojben Novice
12. maj 1999 - 17:09 #1
Den har jeg haft før...

Check denne url: ---->

http://www.ntinfo.dk/tips_tricks/tip0132.htm

Avatar billede jgc Nybegynder
12. maj 1999 - 18:19 #2
Det ser lovende ud - men jeg når først at teste på fredag.
Foreløbig mange tak (pointene kommer hvis det virker - promise).
Avatar billede corlin Nybegynder
13. maj 1999 - 14:11 #3
Først ! for ondgå at den cracher igen skal du flytte din page file fra  c: til et andent drev !
Dette gøres under denne computer-egenskaber-performance-skift.(undskyld de engelske ord)Tommel finger regl
pagefile = RAM + 12mb (SAm databasen)
Hvad lyd kortet angår så download nyeste driver fra Creative til NT 4.0
Under control panel-multimedia skal du
tilføje ny enhed, angiv at du selv definere hvor ny driver er (a: drev )
reboot og der skulle være lyd på igen !

god fornøjelse :>)

Corlin

Avatar billede jgc Nybegynder
14. maj 1999 - 13:49 #4
Til hojben:

Første omgang gik fint - jeg kørte "devpre.exe devupd.inf" kommandoen, og kunne vælge en driver til installationen. Jeg kunne imidlertid ikke finde en SB64 AWE driver, men kun en SB 16 - den installerede jeg så. Efter noget bøvl med interrupt og DMA-adresser sagde computeren OK, værs'go at genstarte. Efter reboot står lydkortet så listet som SB 16 - men der kommer ikke nogen lyd ud!
Så prøver jeg at ændre på interrupt og DMA værdier - men får ved alle forsøg at vide, at DMA el. interrupt er optaget. Herefter afinstallerede jeg kortet igen (ikke fysisk) og genstartede som krævet.
Og her står jeg så nu - jeg har forsøgt at køre installationsprogrammet igen, men intet sker.
Jeg kan fortælle at Plug and Play ér installeret, men til gengæld er der muligvis et problem med serviceprogrammet "PnP ISA Enabler Driver" i kontrolpanelet Enheder. Det står uden status, med opstart=System. Hvis man prøver at starte programmet kommer fejlmeddelelsen: "...Fejl 002: Systemet kan ikke finde den angivne fil". Dette er dog fuldstændig samme konfiguration (incl. fejlmeddelelse) som en anden NT-maskine, der ikke har eller har haft lydproblemer.

Til corlin:

Hvor finder jeg Creatives NT-driver (jeg har været på deres site - det er IMO fuldstædigt uoverskueligt).

Avatar billede jgc Nybegynder
14. maj 1999 - 13:53 #5
Åh ja - beklager afvisningen, men jeg skal bruge mere hjælp hvis det skal give point (-andre skal også have lov at svare nu).
Avatar billede corlin Nybegynder
14. maj 1999 - 17:08 #6
Først NT er ikke et plug and play OS.
Så du skal IKKE køre inst. som var det
win9x.

Jeg havde din email addr. så jeg kan sende den til dig.

min er per@corlin.dk
Avatar billede jgc Nybegynder
14. maj 1999 - 18:04 #7
Du kan fange mig på jc@dmf.dk.

- Jeg ved ikke om jeg har forsøgt at installere "som var det win9x". Jeg har forsøgt at gøre hvad der stod i Creative Labs FAQ (vedr. NT), og på den - i øvrigt glimrende - danske NT-infoside (http://www.ntinfo.dk).

/jens
Avatar billede corlin Nybegynder
15. maj 1999 - 11:04 #8
Jeg sender den til dig imorgen !
:>)

Corlin
Avatar billede corlin Nybegynder
16. maj 1999 - 17:17 #9
Har du fået driveren ?
Avatar billede corlin Nybegynder
19. maj 1999 - 23:00 #10
Hvad øh hvor er mine point ?
Avatar billede beaviz Nybegynder
03. juni 1999 - 13:20 #11
Prøv EVENTUELT at hente:

ftp://ftp.microsoft.com//Services/whql/drivers/winnt40/audio/x86/SBPNP.EXE

- ikke sikker på at det gør nogen forskel, men det virkede for mig...
Avatar billede jgc Nybegynder
19. april 2000 - 22:27 #12
Skal tjekke det igen, må se at få lukket dette.

corlin - hvis du ellers stadig er der, lav et svar, så skal du få nogle points.
Avatar billede jgc Nybegynder
01. august 2000 - 22:38 #13
Lukker og slukker...