Avatar billede webcreator Nybegynder
27. august 2009 - 21:17 Der er 9 kommentarer

Scooter - tryk i olietank og pakning

Hej Eksperter.

Jeg håber der sidder et par motor-nørder derude på IT-forummet :)

Jeg har købt mig en lille Scooter 30 fra THansen (http://thansen.dk/product.asp?c=3011690365&n=-2076554181&pn=-2076551091).

For en uges tid siden blev jeg nervøs for, om der var olie nok i tanken (det er en 4-takt motor, olie tilføjeres en separat tank). Jeg valgte derfor at fylde den lille tank fuldstændig op. Jeg har kørt på dette en hel uge, men kun kortere ture, typisk af 10-20 minutters varighed, ca. 20 ture i alt.

En ven gør mig i dag opmærksom på, at tanken ikke må fyldes helt op, grundet overtryk når motoren varmer olien op. Jeg er nu nervøs for, om jeg kan have skadet min pakning, eller gjort den mere skrøbelig.

Hvad siger I? Er der risiko for at pakningen har taget skade? Og hvis, hvor besværligt og dyrt er det så, at få skiftet sådan en pakning på THansens værksted - sådan ungefair ?

- På forhånd tak for svar
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2009 - 21:25 #1
jeg tror det er noget vrøvl en eller anden har bildt dig ind. det er vel meningen at noget skal fyldes til der ikke kan være mere eller til en eller anden markering der afgør at der ikke må fyldes mere på. i mine ører lyder det som noget ævl.

hvis det skulle kunne lave en indflydelse vil det jo betyde at en pakning ikke kunne tåle den mindste overbelastning og det kan de jo som regel selv i meget varme motorer.

min mening er at det ingen betydning har overhovedet.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
27. august 2009 - 21:47 #2
Nej der er ikke noget vrøvl, der er sandt - det er også derfor at når du fylder olie på en bil er der også et minimum og et maximum - overskrider man sit maximum opstår overstående - men du har ikke kørt på det i over en uge, så der burde intet skade være sket - bare vær opmærksom på ikke at fylde den helt op næste gang og husk lige at tøm den lidt.
Nu ved jeg ikke lige hvilken slags pakning du køre med, men den er designet til at kunne modstå lidt at hvert (: - jeg kørte på en gammel knallert hvor at stemplet var vendt forkert og stempelringene var gået - ja utroligt nok, men standar udstyr er virkelig noget der holder hvad der angår motor (:
Avatar billede webcreator Nybegynder
27. august 2009 - 21:56 #3
Hej Gutter.

Det lyder rigtig godt. Tak, nu er jeg mere rolig.

TreatMenice > Sådan tænkte jeg også. Men i manuelen fremgår det faktisk, at man højest må fylde den op til en markering på måle-pinden.

MathiasDue > Jeg satser på at d har ret. Scooteren er sprit ny, så det ville sku være hamrende surt, hvis jeg allerede havde ødelagt den.

Jeg lader lige tråden stå åbent lidt endnu, i tilfælde af at andre har lyst til at give deres input eller gode råd :)

Jeg vil stadig gerne vide, hvad det ville koste at skifte en pakning på THansens værksted, hvis behovet opstår :)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
27. august 2009 - 21:57 #4
Det skal du ringe til Thansen om (: da det er dem der kender deres egne værkstedspriser
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
27. august 2009 - 21:59 #5
Efter hvad jeg kan se så er Thansen kun en forhandler - og det ser ud til at de intet har at gøre med reperationer på scooter/knallert - så skal du ringe til din lokale cykel/scooter forhandler - men det koster nok omkring 400-500 kr. alt efter reperatørens timepris.
Avatar billede webcreator Nybegynder
27. august 2009 - 22:40 #6
THansen har skam egne værksteder. Men 4-500 kr. lyder da heldigvis ikke fuldstændig afskrækkende, selv om det ville være ærgelige penge :)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
27. august 2009 - 22:45 #7
ja - men den skulle gerne kunne overleve nogle år endnu - jeg syntes alligevel at de er meget stabile
Avatar billede webcreator Nybegynder
27. august 2009 - 22:57 #8
Det glæder mig at høre :)
Til Jer der har bidraget, smid endelig et svar, så I kan få nogle velfortjente points :)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
27. august 2009 - 23:01 #9
Her (: