Avatar billede knc Nybegynder
27. august 2009 - 12:32 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Skal finde ny backupløsning

Jeg skal have fundet mig en ny backupløsning. Pt. har jeg brugt online backup (Mozy, Carbonite og Memopal), men jeg synes ikke løsningen er speciel god. Desuden kan jeg kun downloade med ~30 kb/min trods en internetforbindelse på op til 10 mb (dl)/1024 (ul). Nu er det anden gang at jeg har mistet en masse billeder (godt nok min egen skyld) - første gang mistede jeg kun 10 billeder. Denne gang ca. 7000 billeder. :-( Jeg har fået reddet ca. 3000 vha. File Recovery, men stadig et stort tab.

Jeg har betalt 250 kr. for en online løsning, men idet den ikke virker, leder jeg efter en anden.
Jeg overvejer disse muligheder:

1. Via USB-harddisk, som tilkobles computeren i det tilfælde den skal bruges. Ulempen er at jeg aktivt skal hente harddisken, hvilket jeg ikke er sikker på vil fungere. Desuden skal jeg have strømforsyning liggende over gulvet hver gang.
2. NAS-server, som kobles til netværket. Den kan tage realtime-backup (har jeg læst), hvilket vil være den bedste løsning til mig. Ulempen er blot, at jeg intet kender til NAS og opsætningen af denne. Løsningen skulle også være rimelig dyr.

USB-nøgle og dvd-brænding vil jeg ikke bruge. Umiddelbart synes jeg bedst om mulighed nr. 2, men idet jeg ikke kender priser eller til det tekniske, er jeg lidt usikker (ikke at jeg er teknik-dum - kender bare ikke ret meget til netværk).

Jeg har en bærbar 160GB med Vista Home Premium og kører trådløst netværk.

Kan nogle komme med forslag/erfaringer? Evt. et link omkring NAS-opsætning.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2009 - 13:08 #1
Løsning 2 er helt klart det du skal gå efter.

Synology har f.eks. bokse i forskellige klasser alt efter dit behov.

http://www.synology.com/enu/index.php

Her kan du automatisere din backup med det medfølgende software. Det er grafisk og nemt at gå til og du kan lave en backupstrategi der passer til dit behov.

http://www.synology.com/enu/products/features/desktopbackup.php

Selv kører jeg med en agent der live laver backup af mine billeder og dokumenter over på Synology boksen. SÅ ligegr de 2 steder, både på PC'en og på Synology boksen. Crasher den ene har man data liggende det andet sted.

Dette supplerer jeg med at brænde mine billeder ud på DVD skiver ca 2x om året. Disse placeres uden for huset.

Alt efter hvor mange data du har og hvor vigtige kan du jo opgradere din løsning, men det er dig der definerer behovet og dermed prisen i sidste ende.

Der findes andre lignende løsninger og jeg skal ikke anbefale nogen frem for andre. Synology virker for mig.

Men Microsoft har også et produkt som kan rigtig meget:

http://www.synology.com/enu/products/features/desktopbackup.php

Hå¨ber det gav lidt inspiration.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2009 - 13:10 #2
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2009 - 13:14 #3
Avatar billede knc Nybegynder
28. august 2009 - 08:35 #4
Tak for dine besvarelser.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide, om der er specielle krav hvis jeg påtænker at have en NAS-løsning (en bestemt router fx.)? Jeg kan læse inde på Synologys hjemmeside, at de har både med og uden kølere. Nu kigger jeg på 106 og 109, men der er jo stor forskel i prisen (109 er dobbelt så dyr), og skal jeg fokusere på cpu'ens hastighed? Jeg ønsker jo ikke en løsning til 4000 kr. - men på den anden side skal det også fungere...

Jeg har tidligere læst om en løsning, hvor man kan placere den på loftet og fjernstyre den fra web-interfacet (tænd/sluk etc.) Kan man det med Synologys?
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2009 - 09:46 #5
Igen det kommer an på hvor vigtige dine data er for dig.

Er det "kun" til databackup/lagring du vil bruge boksen eller vil du også lege med fotostation m.v. (her ville det være en fordel med en større processor f.eks.)

Hvor stor sikekrhed vil du have på boksen?
En eller flere diske m.v.

Til den almindelige bruger (incl mig selv) er det alt andet rigeligt med den lille model med 1 disk i. Den bruges til at sikkerhedskopiere data over på og det er så det.

Du kan sammenligne produkterne her:

http://www.synology.com/enu/products/compare_spec.php

Den kan sagtens stå på loftet, den kræver blot strøm og netværkstilslutning til dit interne netværk i huset.

Du tilgår den fra webinterfacet hvor du administrerer boksen incl genstart og sluk. Skal den tændes må du op på loftet.
Avatar billede justrace Novice
28. august 2009 - 10:33 #6
Kig også på QNAP der er noget bedre end Synology, både hardware, software, og ikke mindst på el-regningen. :)
Avatar billede knc Nybegynder
28. august 2009 - 10:41 #7
#5: Efter at have set på de muligheder, som Synology tilbyder, vil jeg bruge boksen til dette:

- Backup til dokumenter, billeder, musik og andre vigtige filer
- Bruge Foto Station og Audio Station
- Dele filer/biblioteker med andre uden for netværket

Sikkerhed kommer i første række, idet jeg nu har mistet rigtig mange billeder (man lærer det først, når skaden er sket!). Det hele kommer jo an på prisen... Men om jeg har brug for to diske er jeg ikke helt afklaret på endnu.

Hvad hedder den model du bruger, samt larmer den for meget til at have stående på en åben hylde i reolen - eller skal den gemmes langt væk?

#6: Jeg vil kigge på disse produkter og se hvad forskelken er - og på elforbruget.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2009 - 10:55 #8
Jeg har ikke brugt QNAP som sikkert også er et udemærket produkt med sine styrker og svagheder. Har aldrig haft problemer med min Synology boks.

Synology skriver selv om strømforbruget:

DS-106j:
15W i drift
6.2W på standby

DS109j:
26W i drift
10W på standby

#6 Ved du hvad QNAP bruger?

#7 Jeg kører selv med en model 101.
Den støjer ikke nævneværdigt (har den dog stående på loftet da jeg ikke skal bruge fysisk adgang til den til dagligt og den derfor ikke er nødvendig at have ved siden af)

Min løsning er "kun" automatisk backup over på Synologyen fra min PC. Dermed har jeg data 2 steder. I tilfælde af at den ene skulle bryde ned har jeg den anden til at restore fra. Det er vægtet og fundet OK. Måske du har andre krav? Det kan du kun selv afgøre :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2009 - 11:02 #9
Du kan evt kigge på QNAP's egen sammenligning af nogle 1 disk modeller:

http://www.qnap.com/images/products/comparison/Comparison_TS109II.html

Sammenhold dem med Synologys bokse:

http://www.synology.com/enu/products/compare_spec.php
Avatar billede justrace Novice
28. august 2009 - 11:08 #10
Her er testet en af de store, men funktioner er stort set de samme for de mindre. En af fordelene ved QNAP er også at man ikke behøver at fylde den op med harddiske på en gang, men kan udvide løbende, også i kørende raid. Det er der nok ikke andre der kan.
Softwaren er blevet ændret siden den test, og er blevet meget mere brugervenlig, og på dansk.
Avatar billede justrace Novice
28. august 2009 - 11:08 #11
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2009 - 11:50 #12
Som sagt er det vist et religionsspørgsmål om man vælger den ene frem for den anden.

Synology har også modeller som understøtter både RAID, Hot Swappable HDD, support for overvågningskameraer, etc. Der er dansk sprog på alle modeller.

Men det ligger jo langt ud over det jeg opfattede som ønskerne i første omgang :-)
Avatar billede knc Nybegynder
29. august 2009 - 01:10 #13
Tusind tak for jeres besvarelser. Jeg tror at jeg har besluttet mig for at vælge en QNAP TS-219P som den bedste løsning for mig. Synologys DS209 virker dog også som en god maskine.

Min beslutning er baseret på følgende:
- QNAP har et lavere strømforbrug
- Mere hukommelse og generelt hurtigere overførsel via QNAP

Ellers ligner begge maskiner meget hinanden.

justrace: Smid et svar - så deler jeg point mellem jer begge.
Avatar billede justrace Novice
29. august 2009 - 12:52 #14
Jeps, kommer her.
Husk når du har fået den hjem at tjekke firmwaren. Den er ret ny, den nyeste, så det er ikke sikkert den er på når du får den.
Den gør det ret nemmere, og 100% DK.
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2009 - 10:04 #15
Takker for points og held og lykke med det.
Avatar billede agustgudbjornsson Nybegynder
19. maj 2010 - 08:58 #16
Avatar billede knc Nybegynder
19. maj 2010 - 15:12 #17
Tak for linket, men nu er tråden jo 9 måneder gammel, og jeg har fundet en løsning for lang tid siden. Desuden startede jeg tråden med at skrive, at de online løsninger ikke er en holdbar løsning for mig.

Til orientering kan jeg fortælle, at jeg valgte en Synology DS209+II med 1 TB harddisk. Den fungerer supergodt, er nem at styre, lydsvag (står pt. i stuen) og hurtig.