Avatar billede ulkj Praktikant
26. august 2009 - 19:00 Der er 8 kommentarer

Fast IP via router

Hej derjeg har lidt af et problem som jeg håber en kan forklare mig hvad jeg lige skal gøre!

Jeg har hid til kørt med en Server via Hup og fast IP, og har så bruget en Trådløs Router via huppen med dynamisk IP til de bærebare i huset. Hvilket resulteret i at min router forspurte om adresser konstant hos min udbyder Telelet.

De har så lukket min forbindelse og Åbnet den igen imod lovning på at jeg portforvarder min server gennem Routeren. Men men men!

Så kommer det hvordan filan sætter jeg lortet op ?? jeg vil gerne at min server beholder min faste IP via routeren RJ45 porte, også den tildeler de dynamiske til den trådløse forbindelse og andre RJ45 porte. KAn man det ???

Please Please!
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2009 - 19:15 #1
Den trådløse router skal forespørge Telelet routerens indbygget DHCP server om en IP adresse og ikke a+ egen DHCP server. Nu ved jeg ikke hvilken Telelet router du har? og hvilken trådløs router du har?
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2009 - 19:15 #2
Hmm! læs: a+ = Telelet
Avatar billede ulkj Praktikant
26. august 2009 - 19:22 #3
Det er en Xtremiet 10242, og telelet forbindelsen er bolignet!
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2009 - 19:31 #4
Nu er dette så en vejledning til utorrent programmet, men mon ikke den kaster lidt lys over din router: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Xtremeit/10242/Utorrent.htm
Avatar billede ulkj Praktikant
26. august 2009 - 19:54 #5
JA tak den er jeg med på og har luret lidt på men i første omgang ville jeg gerne at jeg kunne bruge min faste ip på serveren, findes der en guide til det ?? lige nu har jeg serven conected via en dynamisk ip og så snart jeg sætter den op til at køre med den faste adresse så klager den over DHCP, hvordan hulen gøre jeg det ?? for når jeg kigge rpå router opsætningen kan jeg ikke rigtig finde noget med ipèr ud over den egne!
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2009 - 20:03 #6
Idéen er jo at telelet´s router har din fast IP adresse og NATér den videre til din router som igen NATér den videre til de dynamiske/faste ip adresser som er blevet tildelt dine computere.

Din egen router skal have en IP adresse fra telelet´s router som igen har en LAN ipadresse hvor der sider en DHCP server, derfor få din egen router til at modtage en IP adresse fra telelet´s DHCP server og ikke den faste IP adresse
Avatar billede ulkj Praktikant
26. august 2009 - 20:56 #7
Oki det får den også, og den deler også en dynamisk ud til min server nu.. men hvordan bruger jeg den faste ip som jeg betaler for! hvordan tildeler jeg den til serveren ???

Undskyld mit sene svar havde lige kæresten i telefonen og du ved bla blabla.. ;-)
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2009 - 21:21 #8
Undskyld hvis jeg skære det for meget ud i Pap ;-)

Som du sikkert ved, vil et www.mysite.dk (som du har købt) blive oversat af en DNS server (ude i verdnen) og returnere den faste IP adresse til en bruger, som så peger på dit "første" modem. Den vil så NATé (Network Address Translation) videre til din egen router som den jo selv kender IP adressen på, eftersom den selv har tildelt din egen router, via DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol )en Fast/dynamisk IP LAN adresse og derved kender den.

telelet´s router skal forwarde alle porte/protekoller til din egen router evt. stå i bridge mode (det må du tale med din udbyder om, hvis de har låst deres router)

Når du så modtager al trafik på din egen router, kan du konfigurere denne til at alt HTML trafik (Port 80) skal gå til en LAN IP adresse og dermed til den computer som har en webserver der lytter på denne port.

Eller hvis du har en anden computer med en anden LAN IP adresse og køre en FTP server (Port 21) så får denne computer FTP trafikken - Derfor NAT!

Det er lidt svært at formidle, og jeg kan rimeligvis, tage fejl i min forklaring og andre er velkommen til at korrigere.

Din kæreste skal også konfigureres kan jeg høre :-)