Avatar billede goldeneagle Nybegynder
26. august 2009 - 17:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Windows XP starter ikke op.

Hej!
Som afslutning af en oprydning på en kammerats komputer, kører jeg "Auslogics RegDefrag".
Den genstarter for at gennemføre defragmentationen og udfører herefter som afslutning en genstart igen. Den tæller ned til den mangler 1 sekund til genstart og går så i stå. Jeg  slukker for komputeren og starter op igen. Den viser nu skærmbilledet, hvor man kan vælge forskellige opstartsmetoder. Lige meget hvilken af de fem metoder jeg vælger, kommer der en sort skærm med een tekstlinie nederst, der skifter så hurtigt, at det er umuligt at læse, hvad der står. Kan jeg gøre noget for at tyde denne linie ?
Den starter med "Windows .........", og sidste linieskift mener jeg starter med "Vælg…..."
Kan jeg bruge "Pause" for at se een linie af gangen?(er ikke for nuværende ved pågældende komputer)
Kan en "Recovery" partion bruges til en reparation af Windows som på en Windows Installations-cd?

M.v.h.
Ole Laursen
Avatar billede newcommer Nybegynder
26. august 2009 - 18:12 #1
Ja en Recovery kan bruges til det, men så ryger dine private
data med i købet, da du starter forfra.
Avatar billede goldeneagle Nybegynder
26. august 2009 - 20:00 #2
Er der ingen mulighed for Repair på Recovery-partionen som på Windows Installations-CD'en?

M.v.h.
Ole Laursen
Avatar billede newcommer Nybegynder
26. august 2009 - 20:15 #3
Hvis du mener en "Repair" hvor man får en ny windows og beholder
sine programmer, er svaret desværre nej.
Men hvis du kan låne en windows, så prøv følgende:
Bootup på winCDén. Når du bliver spurgt om, hvad du vil gøre, installere eller
reparere, vælger du at trykke på bogstavet "R" så kommer du ind i konsollen.
Her skal du vælge hvad du vil åbne, og du trykker på 1.tallet. Du bliver så
spurgt om pasword. Hvis du ikke bruger noget, trykker du bare på enter.
Nu kan du så skrive, og skriver chkdsk /p /r  læg mærke til mellemrummet ved
skråstregen. Derefter trykker du enter. Når undersøgelsen er færdig, skriver
du exit, og trykker enter.
------------------------------------------------------
Eller skriv fixboot og tryk enter.
------------------------------------------------------
Ellers tag harddisken ud og sæt den til en anden computer som
slave, så kan du formodenlig hente private data ud den vej.
Avatar billede goldeneagle Nybegynder
27. august 2009 - 17:24 #4
Hej!
Det var det jeg frygtede. Må låne en Windows CD.
Kender du Bart PE? Har brændt en CD og skulle kunne boote på denne. Om jeg så kan tilslutte en USB disk og flytte data over på denne ved jeg ikke.
Har selv tænkt på at flytte harddisken over i min egen, men det ville være nemmere at tilslutte USB-disken direkte.

http://www.nu2.nu/pebuilder/#intro

Det jeg beskriver i mit første indlæg vedrørende læsning af den linie i bunden af skærmbilledet, der skifter meget hurtigt: Kan jeg bruge "Pause"("Break") til at læse denne linie for linie?

M.v.h.
Ole Laursen
Avatar billede newcommer Nybegynder
28. august 2009 - 00:37 #5
Kender kun Bart af omtale. Tror nærmere du skal bruge en Linux
bootdisk som f.eks Poppy Linus eller Ubuntu. Så kan du trække
data ud på en USB pen og formodenlig også en USB HD.
http://www.puppylinux.com/other.htm
http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download

Det sidste:"Kan jeg bruge "Pause" for at se een linie af gangen?"
Det kan jeg ikke svare på, for jeg kan jo ikke efterprøve det.
Men mon ikke der har stået noget med at vælge Star windows normalt,
eller start windows i fejlsikker tilstand mm. ?
Det er næppe noget du kan bruge til noget.
Avatar billede goldeneagle Nybegynder
28. august 2009 - 17:40 #6
Hej!
Først en tak for din interesse for at hjælpe mig (eller nærmere min kammerat).
Jeg har i dag set en BartPe i funktion, og kan kun sige at det er den, jeg søger. Kan låne den til at få data ud af harddisken.
Har prøvet at bygge den på min egen computer, men filerne fra Recovery partitionen dur ikke til dette, og den vil ikke boote.
Nu søger jeg en Windows Installations-CD til at reparere Windows som afslutning. Det er ikke så nemt. Denne ville også kunne bruges til at opbygge min egen BartPE.

M.v.h.
Ole Laursen
Avatar billede newcommer Nybegynder
28. august 2009 - 23:49 #7
Hvis jeg forstår dig ret, så har du forsøgt at boote på den
omtalte harddisk, på din egen computer.
Det kan kun lade sig gøre, hvis de 2 computere har nøjagtig det
samme chipset på bundkortet. D.v.s. Hvis man har 2 helt ens
computere.
Harddisken skal enten sættes som slave på bundkortet, eller på
et USB system, så den kører som ekstern HD.

Men hvorfor ikke køre en Linux Live CD og trække data ud den vej?
Så kan du bagefter bare køre den Recovery som ligger på HDén.
Avatar billede goldeneagle Nybegynder
29. august 2009 - 10:58 #8
Hej!
Jeg har ikke forsøgt at boote harddisken på min egen komputer.
Jeg ville gøre det, som du selv skriver, ved at sætte den som slave.
Men ved at boote på en BartPE kan jeg køre forskellige programmer (f.eks CHKDSK)og tillige kopiere data over på en USB-disk.
Herefter kan jeg reparere Windows med en Windows Installations-CD, eller geninstallere fra Recovery partitionen.
Håber det går godt.

M.v.h.
Ole Laursen
Avatar billede newcommer Nybegynder
29. august 2009 - 11:27 #9
Ja ok, hav held med det:)
Avatar billede goldeneagle Nybegynder
29. august 2009 - 19:42 #10
Hej!
Jeg har lånt en Windows Installations-cd.
Det er en OEM-version. Kan der være forskel på brugen af den til reparation af Windows?

M.v.h.
Ole Laursen
Avatar billede newcommer Nybegynder
30. august 2009 - 12:19 #11
Ser først din kommentar nu. Yahoo er begyndt at smide post fra
Eksperten til spam. Hvorfor aner jeg ikke. Må have en ny mail.

Du har vel så allerede fundet ud af, at CDén kan bruges?
Avatar billede newcommer Nybegynder
30. august 2009 - 12:25 #12
Ps. Mente du en "R" repair hvor du får en ny windows, men beholder
egne data? Så er svaret desværre nej, for så er den windows på
CDén ikke magen til den som ligger på disken fra fabrikken.
Avatar billede goldeneagle Nybegynder
31. august 2009 - 11:28 #13
Hej!
Ja det var det jeg mente. Har derfor ikke benyttet den.
Må prøve at få en anden. Brugte den til at køre en CHKDSK, da jeg ikke kunne køre denne fra BartPE. Jeg kunne ikke finde tegnet : på det amerikanske tastatur (har siden fået oplyst at det er : og bogstavet æ.
BartPE virkede som den skulle, og alle personlige data er derfor overført til en USB-disk.
Før Windows Installations-CD'en kørte en CHKDSK oplyste den følgende:
"Systemregistreringsdatabasen synes ikke at have en aktiv Controlset Nøgle"
Dette mener jeg ikke en CHKDSK kan rette op på.
Så langt så godt. Det ender jo nok med, at jeg må benytte Recovery Partitionen, men det kunne være sjovt og nemmere, hvis der kunne benyttes en reparation, hvor der beholdes så meget som muligt.

M.v.h.
Ole Laursen
Avatar billede goldeneagle Nybegynder
23. august 2010 - 15:22 #14
Hej!

Løsningen blev Recovery- partionen.

M.v.h.
Ole Laursen