Avatar billede alexandraRRE Nybegynder
26. august 2009 - 14:18 Der er 4 kommentarer

Stigning i Procent

Hej, jeg er enormt i tvivl mht. denne opgave, der faktisk burde være rimlig lige til. derfor håber jeg at der er nogle der kan hjælpe (: på forhånd tusinde tak!! opgaven lyder:

a)
I år 1996 var der 60 mill. Ægyptere. Nogle økonomer regner med at befolkningen blev forøget med 1 mill. hver 10. mdr. Andre økonomer mener at befolkningstilvæksten var 1,7 % om året.  Hvad kan siges om de to modeller? Skitser de to modeller og begrund dit svar matematisk.

b)
Hvad ville befolkningsantallet nå op på i 2006 ifølge modellen med de 1,7 %?
Avatar billede thue Nybegynder
26. august 2009 - 15:03 #1
Du skal selv lave dine lektier - skal du.

Men her lidt hjælp til selvhjælp

Ad a) Model 1
Udgangspunkt = 60 millioner i 1996
Stigning: 1 million hver 10 md

Løsning: Lav en graf med tid på x-aksen og antal på y-aksen.
Læg så 1 million mennesker til de 60 mill efter 10 md. Læg 1 million til de 61 efter yderligere 10md. osv osv. Tiden på grafens x-aktie skal gå til 2006 (altså fra 1996-2006 = 11 år = 11*12 måneder)

Ad a) Model 2
Brug samme graf som ovenfor. I stedet for 1 million lægger du nu 1,7 % til befolkningstallet om året. I 1997 vil befolkningstallet være 1,7 % af 60 (+ de 60).

Ad b) Svaret har du forenden af grafen for model 2.

God regnelyst!
Avatar billede sirfranckejr Nybegynder
26. august 2009 - 15:21 #2
A: model 2 tager med i betragtning at der bliver flere og flere folk der kan få børn. Altså efter et år vil der være 1,7% flere folk til at forøge befolkningen med. Dette forhold tager model 1 ikke hensyn til.

Derfor skal b) udregnes som et beløb der står uberørt på en bankkonto med renter og renters rente. Dvs efter i 1997 vil der være 60 mill. + 1,7% af 60 mill. i år 1998  61,02 mill plus 1,7% af 61,02mill osv osv osv indtil du når år 2006.

Håber det giver mening.
Avatar billede sirfranckejr Nybegynder
26. august 2009 - 15:23 #3
kan se det allerede var forklaret af thue. Så bare se bort fra mit svar.
Avatar billede alexandraRRE Nybegynder
26. august 2009 - 16:31 #4
tusinde tak!
det var den sidste opgave jeg nemlig lige sad og ikke kunne komme vider med! (: