Avatar billede fasterlars Nybegynder
24. august 2009 - 13:59 Der er 4 kommentarer

Forskel mellem LCD tv og computer LCD monitor

Hej.

Jeg skal have købt mig en større skærm til min computer, som skal bruges til alm. desktopping og fps spil med hurtig grafik.

Jeg undrer mig så over, hvorfor jeg ikke bør købe f.eks. et 32" samsung LCD tv, istedet for en ca. 26" computer monitor, da disse ligger på nogenlunde samme prisleje.
Skulle jeg have en 32" computer monitor, ville den jo koste over 12.000 kr.

En bekendt har et 32" lcd tv han bruger til samme formål som jeg. Og spil mm. ser tilsyneladende ganske fornuftigt ud hvad opdateringshastighed og lysforhold angår.

Så mit spørgsmål er ganske simpelt, hvad er forskellen på et LCD tv og en computer monitor, bortset fra den store prisforskel?

Tak!
24. august 2009 - 14:19 #1
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. august 2009 - 14:44 #2
Den helt store forskel på et tv panel og en monitor er opløsningen.
Selv har jeg en Samsung T260DH med en opløsning på 1920X1200.
Når den anvendes som monitor er det væsentligt af den kører med maksimalt opløsning, da man ellers vil opleve en ringere kvalitet på grund af interpolering i dannelsen af billedet.
Du finder ikke et tv panel med større opløsning end fuld HD som er 192X1080.

Du skal også overveje den afstand du har til skærmen. Jeg mener at mine 26 tommers er lige til øllet. Bliver den større, kan jeg ikke overskue hele skærmens bredde på den afstand jeg anvender skærmen på, som er 70-80 centimeter.
Kommer du ud på større afstande, kan en større skærm have sin berettigelse.

For øvrigt har Samsung T260HD indbygget DVB-T / DVB-C Mpeg 4 TV-Tuner, så den er klar til efter 1. november 2009.
Avatar billede fasterlars Nybegynder
24. august 2009 - 14:49 #3
Tak for svarene.

Kan det passe at det blot er opløsningen på skærmene der er forskellen? 1920x1080 er jo også udmærket til store skærme, da man, som du jo selv siger, bør sidde et stykke væk fra skærmen.

Men hvis opløsningen blot er forskellen syntes jeg at prisforskellen er ret voldsom!
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. august 2009 - 15:28 #4
Opløsning koster penge !