Avatar billede dinno Nybegynder
22. august 2009 - 23:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

at hente oplysninger fra flere tabeller i databasen på en gang...

På mit website er det muligt at få vist oplysninger fra flere medlemmer på en gang, medlemmerne indsætter en profiltekst samt et logo. Jeg har indtil nu lagt tekst og billedefilnavnet i samme tabel og da var det ikke noget problem at sammensætte tekst og billede så det passede sammen på resultat siden... Men jeg har så valgt at skille det ad så billedefilnavnet kommer over i en anden tabel "kundelogo"... så problemet er, hvordan strikker jeg en rekordset sammen så den både henter profiltekst i tabellen medlemmer og billedefilnavnet fra tabellen kundelogo? fællesnævneren i de to tabeller er medlemsid da brugerns medlemsid bliver kopier med over i tabellen "kundelogo" ved upload af billedet... jeg hårber der findes en her inde som kan give mig et prej om hvordan dette gøres nemmest
mvh dinno
Avatar billede ksoren Nybegynder
23. august 2009 - 02:08 #1
med en left join:

[code]select medlemmer.medlemsid, billedfilnavn from medlemmer
left join kundelogo on kundelogo.medlemsid = medlemmer.medlemsid
where medlemmer.medlemsid = xxx
[/code]
left join gør, at billedfilnavn er NULL, hvis han ikke har en post i kundelogo
Avatar billede kgkg Nybegynder
23. august 2009 - 02:15 #2
Du skal bruge Joins.

Du kan bla. læse mere om joins her:

http://www.w3schools.com/Sql/sql_join.asp

Nu skriver du ikke hvilken database som du bruger, men hvis det er MS Access, så kan du bruge guiderne i Access til at generere din SQL, ved at udpege de tabeller og felter som du skal bruge.
Avatar billede dinno Nybegynder
23. august 2009 - 10:05 #3
jeg bruger mysql og php men jeg ser lige på det med joins
Avatar billede dinno Nybegynder
23. august 2009 - 19:33 #4
kan jeg f.eks bruge to recordset en til teksten i tabbelen medlemmer og en recordset til logoet fra tabbelen kundelog? i givetfald hvordan skal recordsettet se ud til logoet
Avatar billede dinno Nybegynder
24. august 2009 - 00:35 #5
Jeg har prøvet med to recordset og det virker med teksten men den viser det samme logo for alle profiler, jeg har lavet denne her som henter logoet.

SELECT kundelogo.username, kundelogo.billede, medlemmer.username
FROM kundelogo LEFT JOIN medlemmer ON medlemmer.username=kundelogo.username
WHERE kundelogo.username=medlemmer.username
Avatar billede dinno Nybegynder
24. august 2009 - 22:43 #6
jeg lukker denne her.. har fundet løsningen på problemet..
Dinno
kosoren2 sender du lige et svar til point
Avatar billede dinno Nybegynder
20. juli 2010 - 09:55 #7
lukker