Avatar billede wiggumdk Nybegynder
22. august 2009 - 17:49 Der er 6 kommentarer

Mini ITX NAS?

Hej,

Skal have bygget mig en lydløs NAS og har overvejet følgende setpup:

Zotac ION D-E bundkort - Atom N330 (dual core)
Corsair 2x2048MB DDR2-800 RAM (dual channel)
WD Caviar RE3 (raid edition) 5002ABYS 500GB SataII (green power)
Chenbro ES4069 Mini-ITX kabinet

Vil gerne høre fra eksperterne om hvad i synes om setuppet og om hardwaren er kompatibelt med hinanden.

Skal bruges til 24/7 NAS, BT, og streaming media server (NFL GamePass HD). Det er et krav at den er lydløs, derfor Zotac ION bundkortet der er passivt kølet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. august 2009 - 18:14 #1
Hvad er BT?

Og hvorfor ikke bruge en rigtig NAS server?

Jeg kan ikke se den valgte disk er beregnet til 24/7/365 brug?
Avatar billede wiggumdk Nybegynder
22. august 2009 - 18:37 #2
BT = bittorrent.

Den valgte disk er iflg. SHG placeret i kategorien SATA RAID 24x7 server disk.

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=489

Det var min opfattelse af de fleste NAS server kører med eget filformat og jeg har brug for at kunne bruge den til BT og streame video over internettet. Vil et "rigtigt" NAS system kunne det?

http://gamepass.nfl.com/nflgp/move/player/demo.htm
Avatar billede coderdk Praktikant
22. august 2009 - 18:49 #3
Hvis du ikke vil bygge den selv, så kan jeg anbefale QNAP TS-239 Pro (2 diske) eller TS-439 Pro (4 diske) - De er bygget på en Atom-platform og kan BT og en hulens masse andet...
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. august 2009 - 20:03 #4
TS-239 var den jeg ville foreslå, for den kan det der efterlyses.
Avatar billede wiggumdk Nybegynder
23. august 2009 - 01:28 #5
Kan i uddybe et par ting ved QNAP TS-239/TS-439 NAS for mig?

Hvilke BT klienter kan jeg anvende på ovenstående NAS? Nogle af de sites jeg bruger stiller meget specifikke krav til valg af klient. Og er det korrekt at jeg kun kan benytte Linux klienter?

Har ikke kunnet læse mig frem til hvordan jeg vil kunne streame video fra et website fra NAS til mit TV. Der er kun et VGA out på bagsiden. Hvordan gøres dette?

Det der for mig også tæller imod at købe et færdigt NAS er at det er aktivt kølet og derfor støjer. Det skal stå fremme i min stue og jeg lægger høj vægt på at det er så lydløst som muligt. Mit hjemmebyggede forslag larmer overhovedet ikke, på nør de diske jeg har tænkt at montere.
Avatar billede laubjerg Nybegynder
23. august 2009 - 10:08 #6
BT er vel en protokol, så uden at vide et hak om det lyder det ulogisk at kun Linux klienter ville kunne bruges. Meget lidt ekspertagtig kommentar :)

Men de små computere og hjemmeservere ved jeg da noget om. ION bruger jo mere strøm og medmindre du vil sætte det direkte til dit fjernsyn virker det ikke logisk. IONs styrke er jo netop grafikkortet og ikke så meget andet. Passiv køling på bundkortet, okay, men skal der køre en disk der skal holde i den, så skal der køles. Et argument imod ION kunne være at større strømforbrug = mere varme.

Derfor ville jeg nok mere kigge her hvis jeg var dig:
http://www.mini-itx.com/store/?c=50

Mht streaming, så tror jeg rigtigt mange hjemme-NAS-byggere har overvejet den problematik. Den nemme (som jeg måske har på fornemmelsen du også overvejer?) er at sætte serveren til fjernsynet. Men udover det tror jeg det begynder at lysne efterhånden som DLNA vinder frem. Nogle fjernsyn understøtter det allerede.

http://en.wikipedia.org/wiki/DLNA

Alternativt må der jo efterhånden dukke f.eks. dvd-afspillere eller hd-recorders op der også kan afspille fra din server. DLNA fjernsyn er vist i den dyre ende foreløbigt :)

Jeg har selv rodet meget med UpNp og det blev aldrig helt godt, så jeg gør mit næste forsøg engang når jeg kan komme i nærheden af DLNA udstyr.

Men når du så skal finde dit OS til dit NAS, så er det vel en start at kigge efter DLNA features.

Mvh Jesper