Avatar billede jhjorsal Mester
22. august 2009 - 09:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Eks HD brændt af

Jeg fik i skyndingen jokket en forkert strømforsyning i en ekstern hd(troede ikke det kunne lade sig gøre) men den fik 19v i stedet for 12v, der kom et kort øjeblik røg op af luftindtaget, Den indeholdte selvfølig min backup, og det var tilfældigvis nu jeg skulle bruge den til andet end at backe up på.
Er der nogen der har en ide til hvad jeg kan gøre ud over at stortude.
Avatar billede noit Nybegynder
22. august 2009 - 10:51 #1
Hej,

Trist at høre, men et godt eksempel på hvorfor man ikke selv skal stå for backup og specielt ikke på de eksterne harddiske som mange mindre erhvervs drivende nøjes med.

Løsning:

Køb en harddisk af samme type, skil dem begge af og flyt skiverne over i den ny - trek dine data ud på en 3. disk.

Har udført denne process en del gange og det kan lade sig gøre, desværre er der ikke nogen garanti for at alle dine data kan reddes.

Hvis du ikke har prøvet dette før eller er lidt fiks på hænderne skal du ikke begi dig ud på sådan en operation. - send din disk til en kyndig person der har prøvet det før.

Held og lykke...
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2009 - 17:17 #2
Wow Wow Wow...

Inden du begynder at skille din HD ad!

Det som sikkert er brændt af, er sikkert din spændingsregulator som er en del af elektronikken i kabinettet. Derfor, flyt harddisken over i et nyt kabinet (ca: 250kr) eller tilslut den direkte til en stationær PC og check om HDén virker
Avatar billede jhjorsal Mester
24. august 2009 - 07:50 #3
jape44>> Hvis jeg sætter den i en stationær, skal jeg så kunne mærke den spinner, for jeg har allerede prøvet det og der kunne jeg ikke se den i diskhåndtering, og kan jeg gøre andet for at kunne se den?
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2009 - 18:13 #4
Ja hvis du i første omgang kun sætter strøm stikket i og tænder computeren skal du kunne høre den dreje rundt. Du kan også mærke det hvis du holder den i hånden. Hvis ikke den drejer rundt er det sket. Så kan du gøre som noit foreslog, men det er en yderst delikat operaration og bare et fingeraftryk på skiven eller et støvkorn er nok til at det ikke lykkes. Check på nettet om der er nogle firmaer som tilbyder at tømme den for data og for en rimelig penge. De findes.
Avatar billede jhjorsal Mester
22. september 2009 - 10:42 #5
Jeg fik den aldrig til at spinde igen og hvis jeg kikker efter, kan jeg også se at en af chippene er boblet op, så den er nok færdig, jeg skal i alt fald ikke ud og lede efter en anden for at skifte print lige nu, men det kan være det kommer en dag. jeg gemmer den i alt fald